3834
Sök

Ta be kort eller köpa Biltransport lätt lastbil?

1 777 Inlägg
21 mars 2021
#81
Brådhis skrev:
Bassiehof skrev:
Hamilton skrev:

Hur vet man då att man köper, hyr rätt släp om man ersätter den med bruttovikten?
Man måste ju ha en utgångspunkt och det är tjänstevikten.

Jag själv har aldrig upplevt det här med vikter som något problem utan tyckt dom är glasklara.

Det är väl inga problem? Bruttovikten ersätter tjänstevikten, alltså ingen skillnad. Totalvikt och lastvikt anges också. Då vet du allt du behöver veta. Allt blev betydligt enklare när jag tog E-behörigheten.

Du tycker inte att det kan finnas en poäng i att veta vad ett visst fordon väger utan att först behöva väga det...?

Bruttovikten ger dig vikten. Utan förare.

* Voff voff *
10 598 Inlägg
21 mars 2021
#82
Bassiehof skrev:
Brådhis skrev:
Bassiehof skrev:

Det är väl inga problem? Bruttovikten ersätter tjänstevikten, alltså ingen skillnad. Totalvikt och lastvikt anges också. Då vet du allt du behöver veta. Allt blev betydligt enklare när jag tog E-behörigheten.

Du tycker inte att det kan finnas en poäng i att veta vad ett visst fordon väger utan att först behöva väga det...?

Bruttovikten ger dig vikten. Utan förare.

Om du väger fordonet ja... Förare kan självklart ingå i bruttovikten.

Kör jag upp på en våg och sitter kvar får jag bruttovikten. Kliver jag ur får jag den nya bruttovikten.

Tjänstevikten däremot är densamma oavsett om jag klivit ur eller sitter kvar...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 777 Inlägg
21 mars 2021
#83
Hamilton skrev:
Bassiehof skrev:
Hamilton skrev:

Hur vet man då att man köper, hyr rätt släp om man ersätter den med bruttovikten?
Man måste ju ha en utgångspunkt och det är tjänstevikten.

Jag själv har aldrig upplevt det här med vikter som något problem utan tyckt dom är glasklara.

Det är väl inga problem? Bruttovikten ersätter tjänstevikten, alltså ingen skillnad. Totalvikt och lastvikt anges också. Då vet du allt du behöver veta. Allt blev betydligt enklare när jag tog E-behörigheten.

Men bruttovikten är ju olika från dag till dag hur kan det då bli enklare?

Är den väl inte? Vikten ändras inte på pappret. De ska ju mäta en torr bil, för regn och snö kan ju väga en del också. Och snö på taket räknas som last enligt polisen.

1 777 Inlägg
21 mars 2021
#84
Brådhis skrev:
Bassiehof skrev:
Brådhis skrev:

Du tycker inte att det kan finnas en poäng i att veta vad ett visst fordon väger utan att först behöva väga det...?

Bruttovikten ger dig vikten. Utan förare.

Om du väger fordonet ja... Förare kan självklart ingå i bruttovikten.

Kör jag upp på en våg och sitter kvar får jag bruttovikten. Kliver jag ur får jag den nya bruttovikten.

Tjänstevikten däremot är densamma oavsett om jag klivit ur eller sitter kvar...

Nä, bruttovikten ändras inte på regbeviset oavsett.

* Voff voff *
10 598 Inlägg
21 mars 2021
#85
Bassiehof skrev:
Brådhis skrev:
Bassiehof skrev:

Bruttovikten ger dig vikten. Utan förare.

Om du väger fordonet ja... Förare kan självklart ingå i bruttovikten.

Kör jag upp på en våg och sitter kvar får jag bruttovikten. Kliver jag ur får jag den nya bruttovikten.

Tjänstevikten däremot är densamma oavsett om jag klivit ur eller sitter kvar...

Nä, bruttovikten ändras inte på regbeviset oavsett.

Men är du på riktigt...?

Det är därför tjänstevikten finns...

Bruttovikt kan du aldrig skriva in på ett papper för det förändras så fort du tex spolar rutorna eller kliver ur bilen tex.

Tjänstevikt och bruttovikt har olika syften!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

8 883 Inlägg
21 mars 2021
#86
Bassiehof skrev:
Hamilton skrev:
Bassiehof skrev:

Det är väl inga problem? Bruttovikten ersätter tjänstevikten, alltså ingen skillnad. Totalvikt och lastvikt anges också. Då vet du allt du behöver veta. Allt blev betydligt enklare när jag tog E-behörigheten.

Men bruttovikten är ju olika från dag till dag hur kan det då bli enklare?

Är den väl inte? Vikten ändras inte på pappret. De ska ju mäta en torr bil, för regn och snö kan ju väga en del också. Och snö på taket räknas som last enligt polisen.

Jag kan inte förklara bättre och inser att vi har helt olika syn på vad som är enkelt.

Fotograf på tierpidag.se

* Voff voff *
10 598 Inlägg
21 mars 2021
#87
Bassiehof skrev:
Är den väl inte? Vikten ändras inte på pappret. De ska ju mäta en torr bil, för regn och snö kan ju väga en del också. Och snö på taket räknas som last enligt polisen.

Bruttovikten kan innehålla snö tex... Ligger snön på bilen förändras bruttovikten och då ingår snön i den. Sopar du av snön ändras bruttovikten igen.

Tjänstevikten är dock densamma. Hela tiden...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 394 Inlägg
21 mars 2021
#88
Brådhis skrev:
granadadr skrev:
Brådhis skrev:

Så är det. Men med B-kort får totalvikten inte överstiga 1500 kg. Med B96 får totalvikten inte överstiga 2250 kg och med BE finns endast begränsning på bruttovikten. Bruttovikten med B96 och BE hamnar dock på 1700 kg här oavsett.

Men för att tydliggöra det: (Observera att detta då endast gäller ditt exempel!)

B = max 1500 kg registrerad totalvikt och därmed max 1500 kg bruttovikt.
B96 = max 2250 kg registrerad totalvikt och max 1700 kg bruttovikt
BE = ingen begränsning på max totalvikt men max 1700 kg bruttovikt

precis,, därför man borde skippa om vikten 2250 totalt för den är o relevant,, bara teoretiskt,,

Okej? Jag håller nog inte alls med dig där. För dom som har B96 är ju 750 kg högre totalvikt på släpet och 200 kg högre lastvikt en stor fördel. Jag skulle säga att man nog har mer nytta av den ökade totalviktsgränsen än av dom 200 kg extra lastvikt som B96 ger i ditt exempel.

du får ju endå ej använda 2250 i exemplet,, så bort med skiten,, blir dessutom bara 200 kg på b96 å be, eftersom bilen aldrig får dra mer än 1700


* Voff voff *
10 598 Inlägg
21 mars 2021
#89
granadadr skrev:
Brådhis skrev:
granadadr skrev:

precis,, därför man borde skippa om vikten 2250 totalt för den är o relevant,, bara teoretiskt,,

Okej? Jag håller nog inte alls med dig där. För dom som har B96 är ju 750 kg högre totalvikt på släpet och 200 kg högre lastvikt en stor fördel. Jag skulle säga att man nog har mer nytta av den ökade totalviktsgränsen än av dom 200 kg extra lastvikt som B96 ger i ditt exempel.

du får ju endå ej använda 2250 i exemplet,, så bort med skiten,, blir dessutom bara 200 kg på b96 å be, eftersom bilen aldrig får dra mer än 1700

Jo, det får du allra högsta grad.

Exempel:
Har du en släpkärra med en tjänstevikt på 1000 kg och en totalvikt på 2000 kg (dvs en lastvikt på 1000 kg) så får du dra den och lasta den med 700 kg om du har B96.
Har du bara B-kort får du inte köra vagnen bakom bilen ens om den är olastad.
Så det gör en rejäl skillnad. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 394 Inlägg
22 mars 2021
#90
Brådhis skrev:
granadadr skrev:
Brådhis skrev:

Okej? Jag håller nog inte alls med dig där. För dom som har B96 är ju 750 kg högre totalvikt på släpet och 200 kg högre lastvikt en stor fördel. Jag skulle säga att man nog har mer nytta av den ökade totalviktsgränsen än av dom 200 kg extra lastvikt som B96 ger i ditt exempel.

du får ju endå ej använda 2250 i exemplet,, så bort med skiten,, blir dessutom bara 200 kg på b96 å be, eftersom bilen aldrig får dra mer än 1700

Jo, det får du allra högsta grad.

Exempel:
Har du en släpkärra med en tjänstevikt på 1000 kg och en totalvikt på 2000 kg (dvs en lastvikt på 1000 kg) så får du dra den och lasta den med 700 kg om du har B96.
Har du bara B-kort får du inte köra vagnen bakom bilen ens om den är olastad.
Så det gör en rejäl skillnad. smile

nu var det inte det det gällde utan att det står att bilen får dra 2250 på utökat,, vilket inte stämmer, sen får du dra 1000 andra ex på att b96 är bra,, vilket jag inte säger emot,, men var ju INTE det jag diskuterade,,


782 Inlägg
22 mars 2021
#91
Bassiehof skrev:
patrik79 skrev:
Bassiehof skrev:

Jag förstår precis. Det enda jag säger är att tjänstevikten kan avskaffas för att du aldrig kan göra en beräkning av bruttovikten med hjälp av tjänstevikten. Med en bil på en biltrailer t ex. Bilen väger mindre än tjänstevikten utan förare, tom bränsletank osv.

Tjänstevikter finns för att göra livet lättare för folk som inte orkar väga olika fordon hela tiden...
Lastbilschauffören vet ungefär hur mycket han får lasta genom att ta totalvikten - tjänstevikten. Campingfolket vet hur många öl det går att lasta in i vagnen genom att ta totalvikten - tjänstevikten och den som hämtar en trasig bil med kärra vet ungefär hur mycket bilen väger (bilens bruttovikt) genom att ta reda på bilens bruttovikt och antingen dra av för att det varken finns chaufför eller bensin i bilen eller lägga till för all last i bilen.

Utan tjänstevikt skulle det behövas bra mycket mer vågar och massa extra jobb för att komma fram till ungefär samma sak som man gör genom att veta olika fordons tjänstevikt.

Bötfäller man genom att tro att en bil på en kärra har samma tjänstevikt som bruttovikt så ska man inte vara polis... (alt är det någon högre upp i hierarkin som borde få sparken...)

Ehm... Jag kollar lastvikten och lägger ihop vikten enligt frakthandlingarna. Sen fördelar jag vikten mellan bil och släp så  lasten blir jämnt fördelad och ekipaget inte väger mer än 60 till 64 ton totalt. Ofta är totalvikten 28 ton på bilen, och 38 ton på släpet. Det blir mer än tillåtet på svenska vägar.

Jag såg en video på en polis i Europa som bötfällde en bilist efter vikter angivna i bilregistret.

Att du får ha en bruttovikt på 60 alt 64 ton är säkert rätt 👍 att du även kollar på fraktsedlarna vad godset väger verkar va en hyfsad lösning 🙂 hur får du fram lastvikten då?
Går du efter lastvikten på registreringsbeviset eller väger du fordonet varje dag innan lastning?
Går du efter lastvikten på registreringsbeviset så är det inget annat än totalvikt - tjänstevikt (den där tjänstevikter är rätt smidig att ha... Och används av de flesta som behöver ha koll på lastvikten) eller väger du ekipaget varje dag och får fram bruttovikten och använder den för att ta reda på lastvikten? Kör du tex grus och tar betalt per ton så är det en bra lösning, för andra personer som saknar våg och uppskattar det lätta i livet så är det en rätt krånglig metod...

Jag är förespråkare för att ha kvar tjänstevikter 😁 jag har även blivit förespråkare för att ha kvar ykb 😕


1 777 Inlägg
22 mars 2021
#92
patrik79 skrev:
Bassiehof skrev:
patrik79 skrev:

Tjänstevikter finns för att göra livet lättare för folk som inte orkar väga olika fordon hela tiden...
Lastbilschauffören vet ungefär hur mycket han får lasta genom att ta totalvikten - tjänstevikten. Campingfolket vet hur många öl det går att lasta in i vagnen genom att ta totalvikten - tjänstevikten och den som hämtar en trasig bil med kärra vet ungefär hur mycket bilen väger (bilens bruttovikt) genom att ta reda på bilens bruttovikt och antingen dra av för att det varken finns chaufför eller bensin i bilen eller lägga till för all last i bilen.

Utan tjänstevikt skulle det behövas bra mycket mer vågar och massa extra jobb för att komma fram till ungefär samma sak som man gör genom att veta olika fordons tjänstevikt.

Bötfäller man genom att tro att en bil på en kärra har samma tjänstevikt som bruttovikt så ska man inte vara polis... (alt är det någon högre upp i hierarkin som borde få sparken...)

Ehm... Jag kollar lastvikten och lägger ihop vikten enligt frakthandlingarna. Sen fördelar jag vikten mellan bil och släp så  lasten blir jämnt fördelad och ekipaget inte väger mer än 60 till 64 ton totalt. Ofta är totalvikten 28 ton på bilen, och 38 ton på släpet. Det blir mer än tillåtet på svenska vägar.

Jag såg en video på en polis i Europa som bötfällde en bilist efter vikter angivna i bilregistret.

Att du får ha en bruttovikt på 60 alt 64 ton är säkert rätt 👍 att du även kollar på fraktsedlarna vad godset väger verkar va en hyfsad lösning 🙂 hur får du fram lastvikten då?
Går du efter lastvikten på registreringsbeviset eller väger du fordonet varje dag innan lastning?
Går du efter lastvikten på registreringsbeviset så är det inget annat än totalvikt - tjänstevikt (den där tjänstevikter är rätt smidig att ha... Och används av de flesta som behöver ha koll på lastvikten) eller väger du ekipaget varje dag och får fram bruttovikten och använder den för att ta reda på lastvikten? Kör du tex grus och tar betalt per ton så är det en bra lösning, för andra personer som saknar våg och uppskattar det lätta i livet så är det en rätt krånglig metod...

Jag är förespråkare för att ha kvar tjänstevikter 😁 jag har även blivit förespråkare för att ha kvar ykb 😕

Totalvikt 60 ton, inte bruttovikten.

Här finns max lastvikt angiven.

https://biluppgifter.se/fordon/FOW110

Så jag behöver inte räkna.

Om man ersätter tjänstevikt med bruttovikt har ingen betydelse alls. Kvar blir ändå lastvikt när du drar av bruttovikten från totalvikten.

782 Inlägg
22 mars 2021
#93
Bassiehof skrev:
patrik79 skrev:
Bassiehof skrev:

Ehm... Jag kollar lastvikten och lägger ihop vikten enligt frakthandlingarna. Sen fördelar jag vikten mellan bil och släp så  lasten blir jämnt fördelad och ekipaget inte väger mer än 60 till 64 ton totalt. Ofta är totalvikten 28 ton på bilen, och 38 ton på släpet. Det blir mer än tillåtet på svenska vägar.

Jag såg en video på en polis i Europa som bötfällde en bilist efter vikter angivna i bilregistret.

Att du får ha en bruttovikt på 60 alt 64 ton är säkert rätt 👍 att du även kollar på fraktsedlarna vad godset väger verkar va en hyfsad lösning 🙂 hur får du fram lastvikten då?
Går du efter lastvikten på registreringsbeviset eller väger du fordonet varje dag innan lastning?
Går du efter lastvikten på registreringsbeviset så är det inget annat än totalvikt - tjänstevikt (den där tjänstevikter är rätt smidig att ha... Och används av de flesta som behöver ha koll på lastvikten) eller väger du ekipaget varje dag och får fram bruttovikten och använder den för att ta reda på lastvikten? Kör du tex grus och tar betalt per ton så är det en bra lösning, för andra personer som saknar våg och uppskattar det lätta i livet så är det en rätt krånglig metod...

Jag är förespråkare för att ha kvar tjänstevikter 😁 jag har även blivit förespråkare för att ha kvar ykb 😕

Totalvikt 60 ton, inte bruttovikten.

Här finns max lastvikt angiven.

https://biluppgifter.se/fordon/FOW110

Så jag behöver inte räkna.

Om man ersätter tjänstevikt med bruttovikt har ingen betydelse alls. Kvar blir ändå lastvikt när du drar av bruttovikten från totalvikten.

Och den enda anledningen att du inte behöver räkna är för att någon har tagit reda på tjänstevikter för din lastbil och dragit av den från totalvikten för att få maxlasten... Ersätter du tjänstevikter med bruttovikt så får du åka förbi en våg varje dag för att ta reda på din bruttovikt så viss skillnad har det 🤔

Att använda bruttovikt är mer exakt och borde göras (och görs till viss del...) oftare men det är väldigt krångligt...

Att du får ha en totalvikt på 60 ton och att din bruttovikt får uppgå till 60 ton är samma sak 👍

Jag lägger ner då tråden egentligen handlar om att köpa biltransport eller skaffa be-kort och släp. Jag är övertygad om att Ts använder sig av tjänstevikt när han undersöker olika alternativ och inte åker och väger varje intressant ekipage för att ta reda på bruttovikten...


1 777 Inlägg
22 mars 2021
#94
patrik79 skrev:
Bassiehof skrev:
patrik79 skrev:

Att du får ha en bruttovikt på 60 alt 64 ton är säkert rätt 👍 att du även kollar på fraktsedlarna vad godset väger verkar va en hyfsad lösning 🙂 hur får du fram lastvikten då?
Går du efter lastvikten på registreringsbeviset eller väger du fordonet varje dag innan lastning?
Går du efter lastvikten på registreringsbeviset så är det inget annat än totalvikt - tjänstevikt (den där tjänstevikter är rätt smidig att ha... Och används av de flesta som behöver ha koll på lastvikten) eller väger du ekipaget varje dag och får fram bruttovikten och använder den för att ta reda på lastvikten? Kör du tex grus och tar betalt per ton så är det en bra lösning, för andra personer som saknar våg och uppskattar det lätta i livet så är det en rätt krånglig metod...

Jag är förespråkare för att ha kvar tjänstevikter 😁 jag har även blivit förespråkare för att ha kvar ykb 😕

Totalvikt 60 ton, inte bruttovikten.

Här finns max lastvikt angiven.

https://biluppgifter.se/fordon/FOW110

Så jag behöver inte räkna.

Om man ersätter tjänstevikt med bruttovikt har ingen betydelse alls. Kvar blir ändå lastvikt när du drar av bruttovikten från totalvikten.

Och den enda anledningen att du inte behöver räkna är för att någon har tagit reda på tjänstevikter för din lastbil och dragit av den från totalvikten för att få maxlasten... Ersätter du tjänstevikter med bruttovikt så får du åka förbi en våg varje dag för att ta reda på din bruttovikt så viss skillnad har det 🤔

Att använda bruttovikt är mer exakt och borde göras (och görs till viss del...) oftare men det är väldigt krångligt...

Att du får ha en totalvikt på 60 ton och att din bruttovikt får uppgå till 60 ton är samma sak 👍

Jag lägger ner då tråden egentligen handlar om att köpa biltransport eller skaffa be-kort och släp. Jag är övertygad om att Ts använder sig av tjänstevikt när han undersöker olika alternativ och inte åker och väger varje intressant ekipage för att ta reda på bruttovikten...

Nej, du använder inte rätt terminologi, därför blir det missuppfattningar.

782 Inlägg
22 mars 2021
#95
Bassiehof skrev:
patrik79 skrev:
Bassiehof skrev:
Totalvikt 60 ton, inte bruttovikten.

Här finns max lastvikt angiven.

https://biluppgifter.se/fordon/FOW110

Så jag behöver inte räkna.

Om man ersätter tjänstevikt med bruttovikt har ingen betydelse alls. Kvar blir ändå lastvikt när du drar av bruttovikten från totalvikten.

Och den enda anledningen att du inte behöver räkna är för att någon har tagit reda på tjänstevikter för din lastbil och dragit av den från totalvikten för att få maxlasten... Ersätter du tjänstevikter med bruttovikt så får du åka förbi en våg varje dag för att ta reda på din bruttovikt så viss skillnad har det 🤔

Att använda bruttovikt är mer exakt och borde göras (och görs till viss del...) oftare men det är väldigt krångligt...

Att du får ha en totalvikt på 60 ton och att din bruttovikt får uppgå till 60 ton är samma sak 👍

Jag lägger ner då tråden egentligen handlar om att köpa biltransport eller skaffa be-kort och släp. Jag är övertygad om att Ts använder sig av tjänstevikt när han undersöker olika alternativ och inte åker och väger varje intressant ekipage för att ta reda på bruttovikten...

Nej, du använder inte rätt terminologi, därför blir det missuppfattningar.

Då skulle jag gärna vilja få en liten lektion om vad totalvikt, tjänstevikt och bruttovikt är för något 😁

(gärna lättförståeligt då jag "bara" har haft alla rätt på CE teorin, 15års erfarenhet av att räkna vikter och en universitetsexamen i logistik...)
Senast redigerat av patrik79 (22 mars 2021)


* Voff voff *
10 598 Inlägg
22 mars 2021
#96
Bassiehof skrev:
patrik79 skrev:
Bassiehof skrev:

Totalvikt 60 ton, inte bruttovikten.

Här finns max lastvikt angiven.

https://biluppgifter.se/fordon/FOW110

Så jag behöver inte räkna.

Om man ersätter tjänstevikt med bruttovikt har ingen betydelse alls. Kvar blir ändå lastvikt när du drar av bruttovikten från totalvikten.

Och den enda anledningen att du inte behöver räkna är för att någon har tagit reda på tjänstevikter för din lastbil och dragit av den från totalvikten för att få maxlasten... Ersätter du tjänstevikter med bruttovikt så får du åka förbi en våg varje dag för att ta reda på din bruttovikt så viss skillnad har det 🤔

Att använda bruttovikt är mer exakt och borde göras (och görs till viss del...) oftare men det är väldigt krångligt...

Att du får ha en totalvikt på 60 ton och att din bruttovikt får uppgå till 60 ton är samma sak 👍

Jag lägger ner då tråden egentligen handlar om att köpa biltransport eller skaffa be-kort och släp. Jag är övertygad om att Ts använder sig av tjänstevikt när han undersöker olika alternativ och inte åker och väger varje intressant ekipage för att ta reda på bruttovikten...

Nej, du använder inte rätt terminologi, därför blir det missuppfattningar.

Så länge du påstår att en bil "inte har en bruttovikt" när den är olastad är det du som använder fel terminologi och det är också det jag påpekade från början. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 777 Inlägg
22 mars 2021
#97
Brådhis skrev:
Bassiehof skrev:
patrik79 skrev:

Och den enda anledningen att du inte behöver räkna är för att någon har tagit reda på tjänstevikter för din lastbil och dragit av den från totalvikten för att få maxlasten... Ersätter du tjänstevikter med bruttovikt så får du åka förbi en våg varje dag för att ta reda på din bruttovikt så viss skillnad har det 🤔

Att använda bruttovikt är mer exakt och borde göras (och görs till viss del...) oftare men det är väldigt krångligt...

Att du får ha en totalvikt på 60 ton och att din bruttovikt får uppgå till 60 ton är samma sak 👍

Jag lägger ner då tråden egentligen handlar om att köpa biltransport eller skaffa be-kort och släp. Jag är övertygad om att Ts använder sig av tjänstevikt när han undersöker olika alternativ och inte åker och väger varje intressant ekipage för att ta reda på bruttovikten...

Nej, du använder inte rätt terminologi, därför blir det missuppfattningar.

Så länge du påstår att en bil "inte har en bruttovikt" när den är olastad är det du som använder fel terminologi och det är också det jag påpekade från början. smile

Det kallas tjänstevikt när bilen är olastad. Du använder fel term bruttovikt.

* Voff voff *
10 598 Inlägg
22 mars 2021
#98
granadadr skrev:
Brådhis skrev:
granadadr skrev:

du får ju endå ej använda 2250 i exemplet,, så bort med skiten,, blir dessutom bara 200 kg på b96 å be, eftersom bilen aldrig får dra mer än 1700

Jo, det får du allra högsta grad.

Exempel:
Har du en släpkärra med en tjänstevikt på 1000 kg och en totalvikt på 2000 kg (dvs en lastvikt på 1000 kg) så får du dra den och lasta den med 700 kg om du har B96.
Har du bara B-kort får du inte köra vagnen bakom bilen ens om den är olastad.
Så det gör en rejäl skillnad. smile

nu var det inte det det gällde utan att det står att bilen får dra 2250 på utökat,, vilket inte stämmer, sen får du dra 1000 andra ex på att b96 är bra,, vilket jag inte säger emot,, men var ju INTE det jag diskuterade,,

Du tolkar uppgifterna fel. Det står INTE att bilen får dra 2250 kg på B96. Det står "Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B". Dvs totalvikten på släpet får inte överstiga 2250 kg. Totalvikten säger dock ingenting om släpets faktiska vikt, och släpets faktiska vikt (bruttovikt!) får ej överstiga 1700 kg i ditt fall. smile

Klickar du på info vid uppgiften så står även följande:

"Förare med utökad körkortsbehörighet B får alltså aldrig dra ett släp med en totalvikt som överstiger denna vikt. Observera att oavsett vilken vikt som står i detta fält får släpet aldrig lastas så att bruttovikten (tjänstevikt plus last vid färd) överstiger den vikt som anges i fältet för Max släpvagnsvikt eller Max släpvikt för kärra. Dessa vikter är de vikter som tillverkaren har angivit att fordonet klarar av att dra."

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 598 Inlägg
22 mars 2021
#99
Bassiehof skrev:
Brådhis skrev:
Bassiehof skrev:
Nej, du använder inte rätt terminologi, därför blir det missuppfattningar.

Så länge du påstår att en bil "inte har en bruttovikt" när den är olastad är det du som använder fel terminologi och det är också det jag påpekade från början. smile

Det kallas tjänstevikt när bilen är olastad. Du använder fel term bruttovikt.

Om du ändå hade faktiskt läst vad jag skriver... Men jag tar det igen:

Tjänstevikt är bilen körklar/olastad. Inga konstigheter.

När bilen är olastad kan bruttovikten vara densamma (samma antal kg!) som tjänstevikten.

Du skrev att bilen inte har någon bruttovikt, vilket är fysiskt omöjligt, när den är olastad. Det är det jag opponerar mig mot. Bilen har alltid(!) en bruttovikt och den kan(!) sammanfalla med tjänstevikten. Bruttovikt är vad bilen väger precis nu, oavsett last eller inte.
Senast redigerat av Brådhis (22 mars 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 292 Inlägg
22 mars 2021
#100
Jag har haft en LT55 som jag har kört runt en massa bilar på tidigare, ibland flera hundra mil.. jag lovar dig att det är inget du vill göra mer än kortare sträckor, extremt dålig komfort, varmt (på sommaren), hög bränsleförbrukning (D24T), dålig väghållning, och massa annat dåligt..

Jag skulle rekommendera dig att köpa en bra dragbil istället som får dra tungt, med dieselmotor, att ta C kostar nog minst 30000:- skulle jag tro... BE möjligen runt 5000:- cirka.  Tänker du satsa på C och tungreggad lastbil så köp nåt bättre än en LT, kanske en Volvo FL eller nåt liknande, räkna med hög bränsleförbrukning dock..

En Volvo XC90 D5 får du dra ganska tungt med, jag har kört massvis med trailer med min XC90 utan några större problem, känns knappt att det är trailer bakom..

Lycka till..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **


Sök