MrHyde skrev:
FabianTsi skrev:
Tack för tipsen, ni tror alltså inte som jag att balaseringen är felaktig? Det är väl typ 4-5 vikter per däck.
Nej, är det fel på balanseringen märker du det i typ 90-110. Är det mellan 50-70 så är det fälgarna eller däcken det är fel på. Och jo, du kan mycket väl ha haft slag i fälgarna sedan tidigare, det märks betydligt mer med nya däck och speciellt sönderstretchade däck med låg profil. Många av mina kunder vet inte om att dom har slag i fälgen förens man påpekar det vid balanseringen, men dom känner ibland av det med de nya däcken.
Instämmer med MrHyde, och vill berätta följande.
Köpte en nästan ny Jeep Wrangler TJ 4.0 automat -06.(sista och bästa JEEPen!!!!)
Bytte (naturligtvis") hjulen till större.
Fälgarna var "avmonteringsfälgar" i gott skick från ny annan bil.(16x6½" LM-fälg)
Kollades i balalanseringsmaskin att de inte kastade, skevade eller var ovala.
Däcken var avmonteringsdäck från ny annan bil. (235/85-16" Wrangler A/T)
Fälgar och däck köptes var för sig = inget tidigare samband.
Inte speciellt många vikter vid balanseringen.
Wobbling mellan 65 och 75 km/t.
Inte dödswobbling men, men mycket obehagligt.
Styrdämparen i nyskick - bilen var ju nästan ny.
Frågade JEEP-ägare, JCS-forumet och många andra.
Ingen visste, nästan, utom en som rekommenderade en USA-sida på nätet om just TJ och wobbling.
Där stod att jag skulle prova mig fram, för att eliminera wobblingen(vid landsvägskörning - INTE i spenaten), med olika avvikelser på lufttrycket i däcken.
Eftersom jag har en 12v ARB-kompressor så uppsökte jag en lite trafikerad men lämplig väg.
Sänkte och höjde växelvis trycket i däcken med 0,02 bar.
Hittade det optimala däcktrycket - voila.
Trodde egentligen innerst inne inte på råden, men fann det värt att prova.
Så alla USA-tips på nätet behöver inte var värdelösa.