3033
Sök

Gå ner från 20 tum till 18 tum

59 Inlägg
5 april 2021
Trådstartare
#1
Hej, tänkte gå ner från 20-265-30 till 18-245-45, är osäker på om rullomkretsen godkänds på besiktning

* Voff voff *
10 658 Inlägg
5 april 2021
#2
rejsig skrev:
Hej, tänkte gå ner från 20-265-30 till 18-245-45, är osäker på om rullomkretsen godkänds på besiktning

Det skiljer ju bara 1,6% i rullomkrets så, även om 5%-regeln sedan länge är borttagen, klarar du ju sannolikt även övriga krav galant.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

59 Inlägg
5 april 2021
Trådstartare
#3
Det konstiga är att bilen såldes med 20 tum från fabrik, men majoriteten har 17-225-50, frågan är om man ska hålla sig till 17-225-50, eller 20-265-30

* Voff voff *
10 658 Inlägg
5 april 2021
#4
rejsig skrev:
Det konstiga är att bilen såldes med 20 tum från fabrik, men majoriteten har 17-225-50, frågan är om man ska hålla sig till 17-225-50, eller 20-265-30

Det är ju uteslutande en fråga om tycke och smak. Välj det du själv föredrar. smile

Vad är det för bil? Det är ändå rätt ovanligt att en bil säljs med 20" där sedan majoriteten(?) av ägarna byter till 17"...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

59 Inlägg
5 april 2021
Trådstartare
#5
även om man räknar från 17-225-50 blir rullomkretsen 3.1% vilket betyder godkänd?

59 Inlägg
5 april 2021
Trådstartare
#6
det är en audi a5 3.0tdi

59 Inlägg
5 april 2021
Trådstartare
#7
anledningen till varför jag vill gå ner till 18 är körkomforten och bränsleförbrukningen

* Voff voff *
10 658 Inlägg
5 april 2021
#8
rejsig skrev:
även om man räknar från 17-225-50 blir rullomkretsen 3.1% vilket betyder godkänd?

Det finns ingen %-gräns för däcken.

Detta är vad som gäller:

"Alternativa dimensioner
Du som fordonsägare av en personbil upp till 3500kg totalvikt har möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:

Däcken ska vara typgodkända
Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
Däcken är av samma typ.
Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper."


Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … personbil/

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 455 Inlägg
6 april 2021
#9
Anser du, TS, är på rätt väg.
Högre profil = högre komfort.
Du kanske måste köra 5 km/t långsammare i cirkulationsplatserna, haha.
När jag för några år sedan köpte en ny Honda valde jag 17" 65 profil i stället för ett av alternativen 20" och 40 profil.
Vet inte var du kör, men på norrländska potthålsvägar eller grusvägar är skillnaden enorm.


Sök