Utmarks-Loke skrev:
En volvo 740 kör man på vanlig blyfri 95, om den glödtänder beror det på något annat. Ställde du tändningen med stroboskoplampa?
instämmer alla b21/b23/b230 kan köras på blyfri bensin.
något som är otroligt vanligt är att någon stallt förgasaren för snålt.. tex om den hade över 3.5% cohalt någon gång så har jag sätt mängder med verkstäder som skruvar ner co-halten på tok för mycket... enda ner till 0.2% vilket inte fungerar på en b230A motor.
men det står i motorutrymmet vad co halten ska vara på.
jag brukar ta en gasmätare som mäter både co och hc
sen skruvar jag till hc halten är som lägst inom co-haltens inställningsområdet då brukar dom gå som bäst. men det förutsätter att allt är i bra skick i övrigt
tex hela vakumslangar och och ingen tjuvluft någonstans.
idag är det svårt att få någon som klarar att skruva på gamla bilar.. går det inte att felsöka med en dator och den ger rätt svar så löser sig aldrig problemet.
att den glödtänder är pga stiften är så varma att motorn självantänder fast tändingen är avslagen.
det kan bero på väldigt många saker
men oftast att tändingen är inställd fel
men tex en felaktig monterad kamrem kan skapa problem oxå . och man ska ALDRIG lita på märkningen på remskivan på motorn.. även om den inte ska gå att montera fel så har jag sätt det flera gånger. köpte en gammal 940 som jag hämtade på köping polisation där den gått som polisbil hela sitt liv.. där hade volvo monterat remskivan fel.. det tog en stund innan jag förstog varför jag inte fick svänghjulet att stämma när jag byggde om den till manuell.
då hade dom monterat remskivan utan att få den i spåret på "drevet" på veven