Idag har vi provat på plastlagning som ett sätt att försöka få ordning på den spruckna stötfångaren, men också för att slippa köpa en ny för kanske drygt 3000:-. Det är iaf värt ett försök och på köpet kanske man lär sig en ny teknik, som man kan ha användning av senare. Vid en snabbkoll med en plåt- och lackverkstad, kan de naturligtvis fixa detta, men till en kostnad av ca 2000-2500:- Här skulle det ju bli en fråga om man ska köpa ny stötfångare eller laga den gamla. Nu när vi gör detta själva, kommer vi ju i ett annat läge. Stötfångaren hade ett par ordentliga sprickor i högra hörnet, samt en rejält spretig spricka i mitten ovanpå. Den senare var jag nästan orolig att det inte skulle gå att få ordning på.
Det finns säkert flera produkter att använda för plastlagning, men det ska nog vara en produkt som är avsedd för ändamålet, inte vilket annat lim som helst. Jag antar att resultatet med ett felaktigt lim, kanske blir att det ser ut att fastna och ser OK ut när man är klar, men sedan är nog risken stor att det spricker, lossnar och därmed har man bara jobbat i onödan.
Vi skaffade en plastlagningsprodukt som heter Teroson EP 5055 och är en (dyr) tvåkomponentsprodukt som måste blandas och som sen är långsamhärdande, så att man hinner applicera limmet och justera lagningen, utan att det smäller till och allt har härdat på 5 minuter. Här ska man ha ca 3-4 h på sig och för att bli hållbart ska det sen helst härda tills nästa dag. Om man är ovan vid såna här jobb, finns det instruktionsfilmer på Youtube att studera innan men går igång.
Vi började med att rengöra sprickorna med förtunning och se om de går att passa ihop igen, sedan slipade vi av baksidan av det spruckna partiet, varefter vi blandade ihop lagom mängd med limmet, applicerade detta på sprickan och tryckte ihop det. Det är dock oftast nödvändigt att fixera lagningen med tape, limklämmor, några tvingar och någon träkloss för att det ska härda i rätt position. På den ena sprickan, där vi hade slipat baksidan, gjorde vi även en förstärkning, bestående av tunn glasfiberväv som mättades med lagom mängd med limmet. Sedan var det bara att låta torka och hoppas på det bästa...
Efter drygt ett dygn kollade vi resultatet och faktiskt såg det rätt hyfsat ut, sprickorna var täta, efter att limklämmor, tvingar och tape tagits bort. Givetvis hade limmet runnit ut i skarvarna och var stenhårt. Här blir det till att slipa och spackla och slipa igen. Förhoppningsvis ska det gå att få till en lackeringsbar yta såsmåningom.