Uppdatering 37Vad tid det tar! Renoveringen av garaget alltså. Jag hoppades att allt skulle vara klart i början på Juni, men det är ännu inte helt klart. Jag har fått ringa och tjata på snickare och projektledare och knuffa Saaben in och ut ur garaget varje gång jobb skulle ske. Längtar till att få komma igång igen med projektet igen och ha ett färdigt garage.
Vad har hänt sen sist då? Väljer att dela in detta i tre delar; Garaget, Saaben och ett litet sidoprojekt.
SaabenSå där jag lämnade Saaben sist står den kvar. Tyvärr missade jag att tejpa igen lite hål då bakkofångare, front och diverse lister varit avmonterade från lackeringen, så kom in lite vatten. Som tur kom jag på det i tid och har tejpat igen allt.
Jag har fortsatt att köpa på mig lite mer delar då jag inte kan skruva så mycket på Saaben innan jag fått garaget klart. Jag har lyckats hitta och transportera en hel inredning ända från Kalmar. Personen jag köpte det från skulle ha det till sitt Saabprojekt som aldrig blev av. Givetvis är det svart skinn, el och turbo-loggan. Detta blir toppen då mina är i okej skick, men dessa var nästan helt perfekta.
Vidare har alla slangar från Do88 anlänt, där ligger alla delar och väntar att få komma till sitt rätta. Det blir en del blå silikon under huven, vilket kanske är lite skrikigt men det är väl främst jag som ska kolla under huven och jag gillar färgstarka komponenter (troligen pga att jag växt upp med need for speed och liknande
)
Har inte nå bra bilder på det, men jag köpte en hajfena, nyckelring, en emblem och plastdemonteringsverktyg från wish till en bråkdel av priset det skulle kosta att köpa i Sverige. Det tog 1 månad för allt att komma fram men känns ändå ok för priset. Bilder kommer senare.
Sen är det inte så mycket mer Saab-uppdatering. Antennen verkar gått sönder igen, spröt har fastnat i fel position inne i motorn. Jag tror att Lackeraren tejpade igen antennen och sedan startade bilen, då åker antennen upp automatiskt, så att spröt lossnade. Förhoppningsvis är det bara att skruva loss allt och montera tillbaka det i position. Men troligen har det gått av. Senare problem dock.
GaragetJa, här har det hänt lite. Jag har målat golvet med 2-komponentsepoxy. Blev toppen. Ingen mer plasta in golvet när man jobbar (för att jag var rädd att spilla oljor och liknade)
Sedan var det dags för en stor upprustning av verktyg och förvaring. Nu när hela garaget ändå renoveras till nyskick, så passar jag på att rustar upp det. Det blev en kundvagn av saker på Biltema, en ny kompressor och annat gott och blandat.
Innan montering av ovan passade jag på att måla träskåpet som skyddar fjärrvärmen.
Dags för montering av ny och mindre arbetsbänk. (Den andra ska säljas då bordet var lite för stort i garaget, det var så trångt!)
Slutligen har alla mina saker äntligen kommit tillbaka. Det är fyllt till taket med saker, men i helgen blir det att få upp alla verktygstavlor, skåp och krokar på väggen. Ska också bygga ett tryckluftssystem med vinda och filter. Därefter kan jag äntligen börja riva Saaben igen.
SidoprojektMed garaget under renovering så var man ju tvungen att hitta på något annat. Vi behövde en till körbar bil, så det blev en sådan här..
Det är alltså en Mercedes E200 Kompressor från 2001 på ca 160hk. 6vxl Manuell dessutom. Bilen är i okej skick, men behöver en liten uppfräschning.
Såldes med bara vinterhjul, så jag passade på att köpa 17" orginalhjul med sommardäck på köpet. Så mycket bättre! Fick sig en rejäl tvätt också.
Fronten på dessa ser ju inte bra ut (designmässigt) men bakifrån och från sidan är de snygga! Ska sätta dit en MB emblem i huven (då den fattas) samt byta växelspaksknopp (då den är väldigt klibbig). Annars ska denna bara köras fram tills vintern och sedan säljas igen. Så det blir inga mer uppdateringar från den.
I nästa uppdatering hoppas jag kunna visa upp ett klart garage och även att jag börjat skruva på Saaben igen! Den startar fortfarande utan problem men hela framvagnen ska renoveras, bromsarna bytas, avgassystem installeras, dörrar bytas, solfilm..... Listan blir visst rätt lång. Fortsättning följer.