Uppdatering 39Medan jag var borta kom jag på att jag behövde mer verktyg, så garaget har fått sig en komplettering. Jag har alltså varit på Biltema igen
Blev lite smått och gott men framför allt en momentnyckel. Vet inte om Biltemas momentnycklar håller måttet, men tänker mig att om man kalibrerar dem då och då samt är lite försiktig så ska man väl ändå hamna innanför toleranserna. Dessutom kan jag inte lägga 2-4 000kr på en finare nyckel just nu. Men erfarenheter mottages, kan ju alltid lämna tillbaka. Sedan valde jag även att komplettera med keramisk pasta för bromsbeläggen, då jag hört att det är bättre än kopparpasta eftersom att kopparpasta kan bidra med galvanisk korrosion. Minns ej, men läste också att man skulle undvika aluminiumpasta.
Nu blir det lättare att hålla rent också.
Det blev lite bildelar också! Tack vare tipset i tidigare inlägg så beställde jag styrservoröret. Blir ju förstås att byta styroljan också då. Jag passade på att beställa lite bättre olja och passar på att byta bränslefilter när jag ändå byter allt. Vidare vill jag ha en ny bärarm på höger sida, då förra ägaren redan bytt på vänster. Givetvis ska alla bussningar bytas till polyuretan. Såg att Speedparts sålde krängningshammaren i fram för enbart 590kr. Skönt att slippa blästra och lackera den nuvarande.
Okej, dags att börja jobba lite på bilen igen! Börjar med att skrapa bort färgen från det där oket som inte vill bli röd...
Det var så tråkigt att jag inte orkade mer än i 5 min :p Kanske kan man börja med något roligare. Att laga antennen. Hmm nu fattar jag varför antennen beter sig konstigt.. Sist jag minns så var spröt inuti... Nåja, demonterade allt och la spröt på plats igen.
Sedan passade jag på att ställa in bromsbackarna och dra åt den nya handbromsvajern, nu bör det finnas handbroms som fungerar igen. Men nu är det dags att dra lite bromsrör.
Byter alla bromsrör bak till kopparnickel samt till nya bromsslangar runt om.
Resultatet av rören och slangarna i bak kommer i nästa uppdatering, hann inte med att fota. Men det blev bra, fick dock byta en del gamla plastclips/bromsrörshållare som gick av. Som tur var så misstänkte jag att det skulle ske, så hade redan sådana hemma.
En fundering, är denna mutter till dämparen lite väl tunn? Å andra sidan så har jag låsbricka och locktight, så detta borde hålla..
Planen framåt då?Här kommer en lång att-göra-lista.. Mest för mig själv att summera allt..
Denna sommar:
- Bli klar med bromssystemet bak
- Byta bränslefilter
- Byta bränsletankens spännband (pga att jag hittade nya mkt billigt)
- Slipa/blästra & lackera dragkroksbalken
- Rostlaga all rost i bagageutrymmet inuti bilen (inga hål, bara mindre rostskador)
- Lackera över rostlagningen inuti bagageutrymmet
- Demontera subframe i fram
- Byta i fram:
- Bärarm
- Bussningar
- Krängningshammare
- Styrleder
- Fjäderben med nya konidämpare och sänkfjädrar
- Nav och hjullager
- Uppgradera bromsarna till viggenstorlek
- Byta bromsslangarna
- Fylla och lufta bromssystemet
- Måla och renovera oken i fram
- Ev blästra och måla subframen
- Montera 3" downpipe
- Montera resterande 3" avgassystemet inklusive alla bromssköldar
- Byta olefilter och olja
- Provköra för att se om allt hittills fungerar...
Under hösten, vintern, våren:- Styrservoröret och ny olja
- Styrväxelklämma
- Intercooler
- Tryckrör och slangar
- Vevhusventilationen
- Fronten med nya strålkastarglas och blinkers
- Ta bort strålkastartorkarna
- Montera tillbaka bakstötfånagare
- Montera tillbaka sidokjolarna
- Byta fram- och bakstolar
- Byta höger fram- och bakdörr samt flytta över inredningen i dörrarna
- Byta SID
- Byta växelspak
- Lackera om instrumentpanel
- Stor polering
- Fixa till alla återstående lackskavanker
- Tona backrutor
- Byta hajfena
- 4-hjulsmätning
- Gifta in Maptun steg 3 boxen
Nästa sommar:- Ny stereo och högtalare i framdörrar som ska drivas av separat slutsteg
- Lackera om topplocket
- Börja köra och njuta lite av bilen
Längre fram:- Ny turbo?
- Renovera/uppgradera motor och växellåda?
- Viggenkoppling
- Subframestag?
- Stag i bagagerummet i bak?
+ Säkeret tonnvis av saker jag missat...