3886
Sök

Problem med AW71 växellåda

15 Inlägg
23 maj 2021
Trådstartare
#1
Hej.
Jag har en volvo 940 från 98 med automatlåda som har läckt olja från ena oljeröret så den har troligen körts med lite för låg oljenivå ett tag. Har nu fixat oljeläckan och även spolat lådan.

Lådan växlar helt ok osv. men den har fortfarande ett väldigt märkligt fel. På 2ans växel slirar den bara, driver knappt nått alls FÖRUTOM under 2000rpm på motorn eller om man lägger i 2an manuellt, då funkar det som det ska..

Någon som vet vad felet kan vara?

Tack på förhand!

15 Inlägg
25 maj 2021
Trådstartare
#2
När den når 2000rpm på 2an är det som att den kopplar, är nästan som att varva på neutral.

Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
26 maj 2021
#3
Troligen har det saknats olja så när den har försökt lägga i 2an har det saknats tryck. Då bränns lamellerna duktigt fort och ingen mängd olja får ordning på det igen.
Slet isär lådan jag bytte i min Jeep, och den hade i min ägo bara slirat liiiite grann på 2an och 3an, men de lamellpaketen var nästan totalt borta.
Spontan gissning är att du behöver renovera eller byta lådan, baserat på din felbeskrivning och min egen erfarenhet av automatlådor...

Edit:

Jag gissar att AW71-lådan funkar som många andra lådor, då är det olika lamellpaket för automatisk växling och manuell växling.
Därav att den funkar när du växlar manuellt men inte annars.
Min Jeep-låda gjorde samma sak med 3ans växel. Om jag gasade upp i ordentlig fart, la i D och sen släppte gasen så orkade den klämma ihop lamellerna så den kunde driva, inte annars.
Senast redigerat av Cuefa (26 maj 2021)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

15 Inlägg
26 maj 2021
Trådstartare
#4
Cuefa skrev:
Troligen har det saknats olja så när den har försökt lägga i 2an har det saknats tryck. Då bränns lamellerna duktigt fort och ingen mängd olja får ordning på det igen.
Slet isär lådan jag bytte i min Jeep, och den hade i min ägo bara slirat liiiite grann på 2an och 3an, men de lamellpaketen var nästan totalt borta.
Spontan gissning är att du behöver renovera eller byta lådan, baserat på din felbeskrivning och min egen erfarenhet av automatlådor...

Edit:

Jag gissar att AW71-lådan funkar som många andra lådor, då är det olika lamellpaket för automatisk växling och manuell växling.
Därav att den funkar när du växlar manuellt men inte annars.
Min Jeep-låda gjorde samma sak med 3ans växel. Om jag gasade upp i ordentlig fart, la i D och sen släppte gasen så orkade den klämma ihop lamellerna så den kunde driva, inte annars.

Okej, tack för svar!
Körde kanske 5 mil med bilen igår och lådan blev bättre o bättre och nu slirar den bara ibland på 2an. Dock var oljan ganska brun igen efter dem milen så spolade genom 8 liter till idag, ska köra mer med bilen nåndag så får vi se ifall den återgår till sitt normala annars får det bli lådbyte smile

Det finns 2 lägen under D på växelspaken där ena läget låser lådan i 1an och andra läget låter lådan endast växla mellan 1an och 2an. Borde det inte motsvara att köra i D när man kör i läge 2 förutom att den inte växlar högre än till 2an då?

1 736 Inlägg
27 maj 2021
#5
Hmm, ja vidhåller va ja alltid sagt- man kan inte "spola" en automatlåda frisk. Är felet att lamellerna är körda så kommer aldrig Oljan ersätta lamellerna som e´slut . Du kan spola till fan löser av dig...men du kan inte bygga nya lameller med ny olja. Det är inte raketforskning- utan sunt förnuft..

mvh/husse
Senast redigerat av husseman (27 maj 2021)

15 Inlägg
27 maj 2021
Trådstartare
#6
husseman skrev:
Hmm, ja vidhåller va ja alltid sagt- man kan inte "spola" en automatlåda frisk. Oljan kommer aldrig ersätta lamellerna som e´slut . Du kan spola till fan löser av dig...men du kan inte bygga nya lameller med ny olja. Det är inte raketforskning- utan sunt förnuft..

mvh/husse

Nej såklart men om lamellerna är slut borde den inte slira på alla växlar då eller har varje växel ”en egen lamell”?

Inte säker på att den slirar heller dock men känns typ som det, kör man uppför och lådan ligger i 2an så driver det precis som vanligt upp till ca. 2000 rpm på motorn, när man kommer över det så är det som att slänga i neutral på lådan, känns som att den frikopplar.

Kör man på 3an och använder kickdown så den växlar ner till 2an snabbt driver den också bra🤔

Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
27 maj 2021
#7
Johankarlssons skrev:
husseman skrev:
Hmm, ja vidhåller va ja alltid sagt- man kan inte "spola" en automatlåda frisk. Oljan kommer aldrig ersätta lamellerna som e´slut . Du kan spola till fan löser av dig...men du kan inte bygga nya lameller med ny olja. Det är inte raketforskning- utan sunt förnuft..

mvh/husse

Nej såklart men om lamellerna är slut borde den inte slira på alla växlar då eller har varje växel ”en egen lamell”?

Varje växel har ett eget lamellpaket, bestående av åtminstone 3 eller fler lameller.

Inte säker på att den slirar heller dock men känns typ som det, kör man uppför och lådan ligger i 2an så driver det precis som vanligt upp till ca. 2000 rpm på motorn, när man kommer över det så är det som att slänga i neutral på lådan, känns som att den frikopplar.

Det låter som den vill växla till 3an men att det antingen inte finns tillräckligt med friktionsmaterial på lamellerna för den växeln, eller att det hydrauliska strular så du inte får tryck på lamellerna.

Jag tror inte det är 2an som slirar o din låda, utan att den inte hittar 3an.
Det var exakt så min 44RE betedde sig.
Här är anledningen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6a4d3d2e3dc698589961f008aca64843.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-9785c1316ad4b7a55d085bd0538f3c1f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-fddae1ca7edfff4429f35f6a7c154a71.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-31f97334029aca2ac28655058937ec07.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-81b7a4102a60e27653656916ddfb9468.jpg


Kör man på 3an och använder kickdown så den växlar ner till 2an snabbt driver den också bra🤔

Som sagt, jag tror inte 2an är problemet, därför driver den finfint på den växeln.

Observera att jag är långt ifrån någon AisinWarner-expert, men de flesta automatlådor jobbar på ungefär samma sätt.
Senast redigerat av Cuefa (27 maj 2021)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

* Voff voff *
10 749 Inlägg
27 maj 2021
#8
Johankarlssons skrev:
Det finns 2 lägen under D på växelspaken där ena läget låser lådan i 1an och andra läget låter lådan endast växla mellan 1an och 2an. Borde det inte motsvara att köra i D när man kör i läge 2 förutom att den inte växlar högre än till 2an då?

Ja.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

15 Inlägg
27 maj 2021
Trådstartare
#9
Cuefa skrev:
Johankarlssons skrev:
husseman skrev:
Hmm, ja vidhåller va ja alltid sagt- man kan inte "spola" en automatlåda frisk. Oljan kommer aldrig ersätta lamellerna som e´slut . Du kan spola till fan löser av dig...men du kan inte bygga nya lameller med ny olja. Det är inte raketforskning- utan sunt förnuft..

mvh/husse

Nej såklart men om lamellerna är slut borde den inte slira på alla växlar då eller har varje växel ”en egen lamell”?

Varje växel har ett eget lamellpaket, bestående av åtminstone 3 eller fler lameller.

Inte säker på att den slirar heller dock men känns typ som det, kör man uppför och lådan ligger i 2an så driver det precis som vanligt upp till ca. 2000 rpm på motorn, när man kommer över det så är det som att slänga i neutral på lådan, känns som att den frikopplar.

Det låter som den vill växla till 3an men att det antingen inte finns tillräckligt med friktionsmaterial på lamellerna för den växeln, eller att det hydrauliska strular så du inte får tryck på lamellerna.

Jag tror inte det är 2an som slirar o din låda, utan att den inte hittar 3an.
Det var exakt så min 44RE betedde sig.
Här är anledningen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6a4d3d2e3dc698589961f008aca64843.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-9785c1316ad4b7a55d085bd0538f3c1f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-fddae1ca7edfff4429f35f6a7c154a71.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-31f97334029aca2ac28655058937ec07.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-81b7a4102a60e27653656916ddfb9468.jpg


Kör man på 3an och använder kickdown så den växlar ner till 2an snabbt driver den också bra🤔

Som sagt, jag tror inte 2an är problemet, därför driver den finfint på den växeln.

Observera att jag är långt ifrån någon AisinWarner-expert, men de flesta automatlådor jobbar på ungefär samma sätt.


Hmm, dock är det bara på 2an det händer att den slirar och eftersom den börjar slira vid så lågt varvtal även när man gasar endel så tror jag inte att den försöker lägga i 3an då min låda gillar att växla sent, särskillt om man håller lite gas.

Men när man låser lådan i läge 2 så borde väll lamellerna slira även då om de är slut? Att tillägga är också att den växlar mycket tidigare och bättre med spaken i läge 2 än i D.

15 Inlägg
27 maj 2021
Trådstartare
#10
Brådhis skrev:
Johankarlssons skrev:
Det finns 2 lägen under D på växelspaken där ena läget låser lådan i 1an och andra läget låter lådan endast växla mellan 1an och 2an. Borde det inte motsvara att köra i D när man kör i läge 2 förutom att den inte växlar högre än till 2an då?

Ja.

Hmm, då lär det ju vara nått fel på Driven för i läge 2 funkar det perfekt.

Får köra mer med bilen och se om det löser sig smile

5 742 Inlägg
27 maj 2021
#11
Johankarlssons skrev:
Brådhis skrev:
Johankarlssons skrev:
Det finns 2 lägen under D på växelspaken där ena läget låser lådan i 1an och andra läget låter lådan endast växla mellan 1an och 2an. Borde det inte motsvara att köra i D när man kör i läge 2 förutom att den inte växlar högre än till 2an då?

Ja.

Hmm, då lär det ju vara nått fel på Driven för i läge 2 funkar det perfekt.

Får köra mer med bilen och se om det löser sig smile

Håller med Cuefa, mest troligt 3ans växel som är problemet.

AW71L är ju en 3-stegad med Overdrive och Lockup.

Normalt startar den på 1ans växel och lägger i 2ans växel i väldigt låg hastighet när man kör lugnt, man brukar inte alltid känna växlingen från 1an till 2an och man kan då tro man kör på 1ans växel fastän man egentligen ligger på 2an.
Går ju starta utan problem på 2ans växel om man låser den i 2ans växel.

Håller du full gas växlar den från 1an till 2an vid 63km/h och från 2an till 3an vid 105km/h och sen måste man släppa till 75% gas för den ska växla upp till 4an/OD vid 111km/h (om du har 3,73:1 utväxling i bakaxeln, hastigheten vid växling är annars lite annorlunda om du har annan utväxling)

Lockupen går in vid 90km/h om jag minns rätt.


Här har du Volvos gröna häfte på AW71 (940ins AW71L är samma låda förutom att den då även har momentomvandlare med lockup):
http://www.240.se/litteratur/tp30868_2.pdf

Sida 23 till 29 i häftet så har du felsökningsschema.


15 Inlägg
27 maj 2021
Trådstartare
#12
simlar skrev:
Johankarlssons skrev:
Brådhis skrev:
Ja.

Hmm, då lär det ju vara nått fel på Driven för i läge 2 funkar det perfekt.

Får köra mer med bilen och se om det löser sig smile

Håller med Cuefa, mest troligt 3ans växel som är problemet.

AW71L är ju en 3-stegad med Overdrive och Lockup.

Normalt startar den på 1ans växel och lägger i 2ans växel i väldigt låg hastighet när man kör lugnt, man brukar inte alltid känna växlingen från 1an till 2an och man kan då tro man kör på 1ans växel fastän man egentligen ligger på 2an.
Går ju starta utan problem på 2ans växel om man låser den i 2ans växel.

Håller du full gas växlar den från 1an till 2an vid 63km/h och från 2an till 3an vid 105km/h och sen måste man släppa till 75% gas för den ska växla upp till 4an/OD vid 111km/h (om du har 3,73:1 utväxling i bakaxeln, hastigheten vid växling är annars lite annorlunda om du har annan utväxling)

Lockupen går in vid 90km/h om jag minns rätt.


Här har du Volvos gröna häfte på AW71 (940ins AW71L är samma låda förutom att den då även har momentomvandlare med lockup):
http://www.240.se/litteratur/tp30868_2.pdf

Sida 23 till 29 i häftet så har du felsökningsschema.

Tack! Är 4an/od/lockup samma sak eller är lockupen ”en femte växel”?

När man kollar oljenivån i lådan, hur ska man veta hur varm oljan är? När jag körde igår i ksk 1 timme så är inte oljan på oljestickan mer än 40 grader men känner man på något av rören som går till kylaren är de väldigt varma.

Ska man gå efter hur varm oljan känns på stickan eller på rören?
Senast redigerat av Johankarlssons (27 maj 2021)

5 742 Inlägg
27 maj 2021
#13
3an med OD är 4ans växel.

Lockup är ingen växel alls utan den låser momentomvandlaren för att minska bränsleförbrukningen.
Momentomvandlaren "slirar" då inte längre när lockupen går i, dvs låser yttre huset med innerhuset (eller hur jag ska förklara, kolla youtube videos på "Torque converter" så förstår du nog funktionen).
Känns som ungefär som en extra växel i bilen däremot när lockupen går i då varvtalet sjunker ca 500rpm när man kommer upp i ca 90km/h.


Eftersom automatlådans oljekylare sitter inuti motorns vattenkylare så håller växellådan tempen väldigt nära kylvätsketempen.

Oljestickans gradering är vilken nivå du ska ha på oljan vid en viss temperatur.

Antar du vet om att oljenivån kollas med motorn på tomgång efter du kört igenom P->R->N->D->2->1 och sedan tillbaka igen och stannar 3-10sek på varje växel.
Senast redigerat av simlar (27 maj 2021)


15 Inlägg
27 maj 2021
Trådstartare
#14
simlar skrev:
3an med OD är 4ans växel.

Lockup är ingen växel alls utan den låser momentomvandlaren för att minska bränsleförbrukningen.
Momentomvandlaren "slirar" då inte längre när lockupen går i, dvs låser yttre huset med innerhuset (eller hur jag ska förklara, kolla youtube videos på "Torque converter" så förstår du nog funktionen).
Känns som ungefär som en extra växel i bilen däremot när lockupen går i då varvtalet sjunker ca 500rpm när man kommer upp i ca 90km/h.


Eftersom automatlådans oljekylare sitter inuti motorns vattenkylare så håller växellådan tempen väldigt nära kylvätsketempen.

Oljestickans gradering är vilken nivå du ska ha på oljan vid en viss temperatur.

Antar du vet om att oljenivån kollas med motorn på tomgång efter du kört igenom P->R->N->D->2->1 och sedan tillbaka igen och stannar 3-10sek på varje växel.

Aa okej men då är jag med. Oljan vet jag hur man ska kontrollera, tycker bara det är lite svårt att veta vilken temp oljan är.

Körde lite med den nu när lådan är ganska kall och kan nu konstatera att det är 2an som spökar, när lådan är kall och man ligger på 3an och gasar till precis innan kickdown så växlar lådan ner till 2an och då sticker bara varvtalet iväg tills man släpper på gasen och den lägger i 3an igen.

Dock så fungerar det fortfarande utmärkt när man lägger i läge 2. Då växlar den även från 1an till 2an väldigt mycket tidigare än om Drive ligger i. Med driven i kan det dröja upp till 3-4000rpm innan den lägger i 2an om man inte släpper på gasen. I läge 2 så växlar den till 2an väldigt tidigt även om man gasar lite grann, då växlar den redan runt 1800-2000rpm vilket känns mer rätt
Senast redigerat av Johankarlssons (27 maj 2021)

5 742 Inlägg
27 maj 2021
#15
Bara göra kontrollerna enligt Volvos gröna häfte jag länkat.

Men mest troligt är det renovering av lådan som kommer behövas i slutändan sad


2 456 Inlägg
28 maj 2021
#16
... Och då är det både billigare och enklare att köpa ny låda istället smile en AW71L kostar inte många kronor.


4 261 Inlägg
28 maj 2021
#17
Hur har det gått med lådan? har samma låda i min 940 och inga problem där än så länge, tycker min låda funkar bättre nu efter vintern efter att ja lekt och gjort donuts, kanske samma gäller din? ut och kör lite hårdare;) kanske förlorar inget. Lådor finns det massor av på facebook, tradera, blocket och skroten så inget att vara orolig över, annars kan man också kasta in en m90 manuell också som är mycket mer hållbar. Tänkte kasta in en m90 om min rasar eller kanske gör det tom innan den rasar;)

Forummoderator
18 155 Inlägg
28 maj 2021
#18
panda666 skrev:
Hur har det gått med lådan? har samma låda i min 940 och inga problem där än så länge, tycker min låda funkar bättre nu efter vintern efter att ja lekt och gjort donuts, kanske samma gäller din? ut och kör lite hårdare;) kanske förlorar inget. Lådor finns det massor av på facebook, tradera, blocket och skroten så inget att vara orolig över, annars kan man också kasta in en m90 manuell också som är mycket mer hållbar. Tänkte kasta in en m90 om min rasar eller kanske gör det tom innan den rasar;)

Jaså. Du har inte lyckats ta död på den ännu big_smile
Men AW-lådorna tål mycket stryk, de håller bättre än ZF.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 261 Inlägg
28 maj 2021
#19
Hybrid_ skrev:
panda666 skrev:
Hur har det gått med lådan? har samma låda i min 940 och inga problem där än så länge, tycker min låda funkar bättre nu efter vintern efter att ja lekt och gjort donuts, kanske samma gäller din? ut och kör lite hårdare;) kanske förlorar inget. Lådor finns det massor av på facebook, tradera, blocket och skroten så inget att vara orolig över, annars kan man också kasta in en m90 manuell också som är mycket mer hållbar. Tänkte kasta in en m90 om min rasar eller kanske gör det tom innan den rasar;)

Jaså. Du har inte lyckats ta död på den ännu big_smile
Men AW-lådorna tål mycket stryk, de håller bättre än ZF.

hehe nej det är imponerande faktiskt, har råkat döda 2 bmw växellådor och tänk också utan att leka. volvon höll vintern med lek. sugen på att kasta in en manuell låda nu^^ nyfiken på hur det går med ts låda. Bara åka ut o sladda lite så kanske lådan kommer funka igen.

15 Inlägg
30 maj 2021
Trådstartare
#20
panda666 skrev:
Hybrid_ skrev:
panda666 skrev:
Hur har det gått med lådan? har samma låda i min 940 och inga problem där än så länge, tycker min låda funkar bättre nu efter vintern efter att ja lekt och gjort donuts, kanske samma gäller din? ut och kör lite hårdare;) kanske förlorar inget. Lådor finns det massor av på facebook, tradera, blocket och skroten så inget att vara orolig över, annars kan man också kasta in en m90 manuell också som är mycket mer hållbar. Tänkte kasta in en m90 om min rasar eller kanske gör det tom innan den rasar;)

Jaså. Du har inte lyckats ta död på den ännu big_smile
Men AW-lådorna tål mycket stryk, de håller bättre än ZF.

hehe nej det är imponerande faktiskt, har råkat döda 2 bmw växellådor och tänk också utan att leka. volvon höll vintern med lek. sugen på att kasta in en manuell låda nu^^ nyfiken på hur det går med ts låda. Bara åka ut o sladda lite så kanske lådan kommer funka igen.

Har vart ute och kört mer med den nu och den blir tyvärr sämre. Nu är det som att 2an inte finns längre, den hoppar alltid mellan 1an och 3an eller 3an direkt till 1an😕

Får nog bli att byta låda.


Sök