3367
Sök

Sveriges enda Saturn Sw kombi ska räddas!!

Ännu en gång har jag valt en något udda projekt som jag ska hålla på med tills vidare, målet är att få bilen körbar och besiktigad igen och sen får vi se vad som händer. Det finns ju trotsallt bara detta exemplaret i hela... Visa mer

9 455 Visningar
Uppdaterades senast 22 augusti 2021
158 Inlägg
8 juni 2021
Trådstartare
#1
Ja välkomna till ännu ett projekt av mig... Blir lätt så när man snubblar över ovanliga bilar eller bilar som hotas att bli skrotade. Då slutar det i regel med att jag förbarmar mig över dem, även om det inte alltid är det mest ekonomiskt smarta draget. Denna gången satt jag som så många gånger förut på blocket på lunchrasten och snubblade över en annons med en saturn. En vad? Jo en saturn , den enda kombin av saturn som tagit sig hit som flyttgods. Finns lite att göra på den men priset kändes rimligt och jag hade en kompis i närheten som kunde ta ner den till skåne några veckor senare, för vem vill inte ha en unik bil big_smile Sagt och gjort och nu står den på gården och får trängas med mitt golfprojekt roll
Volvon fick tyvärr lämna gården i helgen då det blev lite för trångt annars, men kände mig ändå ganska klar med den, besiktigad och körklar och räddad från skrotningen, nu får vi hoppas att den rullar många mil hos nästa ägare med.
Senast redigerat av Roadblock (8 juni 2021)

Dras till sletna vrak x)

2 327 Inlägg
8 juni 2021
#2
Jaaaaaa :d
Senast redigerat av Xebers76 (8 juni 2021)


158 Inlägg
10 juni 2021
Trådstartare
#3
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213954/213954-59678ac5c9f07169b695d4f8ecf972d7.jpg

Här kommer till o börja med lite bilder på leveransen av saturnen och lite allmänna bilder på kärran😄anledningen till att den ser så rostfri ut är att saturn valde att bygga stora delar av karossen i plast då det förhindrade bucklor och rost i karossen, därav väldigt låg vikt på cirka 1300 kg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213954/213954-1517f384d25d30510f6c29e22321ed24.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213954/213954-b81d0cc4a5afae6b6fc73a00e4b0c4a5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213954/213954-96675f03558976735c7d6d36ad51bab8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213954/213954-c9fd4d3de935deb645b43f0c949f6291.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213954/213954-7e12e14c9af214a35cc8fc8b47bd32f2.jpg

Dras till sletna vrak x)

158 Inlägg
12 juni 2021
Trådstartare
#4
Ja bilen startade ju givetvis inte, därav att den var ganska billig. Gick igenom kablage och säkringar, tänkte att det kanske var såpass lätt att lösa. Mycket riktigt hade en minus och plus kabel slått ihop sig på något ställe av okänd anledning, några säkringar såg även slitna ut även om dem var hela, bytte ut dem med för säkerhets skull. Tydligen har dem en säkring per tändningsläge.
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213954/213954-c1c15f0f82c0ba5e1e18a8fb0941455b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213954/213954-954a08d0fe965df8644224300e96b8cb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213954/213954-11c9f658898fded36c11fdb329516d06.jpg
Startade den nu då? Nope tyvärr… kollade runt lite i handboken som hängde med. Visade sig att saturn och säkert många andra amerikanska bilar har nått säkerhetssystem som gör att man även måste trampa ner kopplingspedalen även om bilen inte ligger i växel (ja det är en manuell bil från usa)😅
Sagt och gjort, vred om nyckeln och den startade direkt, något nöjd är man ju nu.
Blev lite allmän översyn på lyse, däck och bromsar för att se vad som behövs. Allt såg väldigt fräscht och bra ut faktiskt.
Läcker dock en del från ventilkåpspackningen, så den ska bytas innan besiktningen samt en hederlig service med olja och filter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213954/213954-cc363c7ca50f1170d065726d8bea6bd3.jpg

Snackade långt och länge med mekonomen, Hansen racing och många andra bildelsställen utan resultat, inte ens autodoc hade delar till saturnen.
Insåg då att det även finns nackdelar med sällsynta kärror. Blev att lägga en order på rockauto för att få tag i delarna. Blir ju hög frakt och tull som följd, men det kunde jag kanske räknat ut direkt😂
Nu är iaf delarna beställda och lär väl dyka upp om 2-3 veckor. Hoppas vi hörs då igen😄
Senast redigerat av Roadblock (12 juni 2021)

Dras till sletna vrak x)

2 398 Inlägg
13 juni 2021
#5
Ja det där med att trampa ner kopplingen var(är?) ett krav på manuella bilar i många stater. Antagligen för att många vred om nyckeln och studsade in i en vägg/bil/person/etc för att bilen stod med växel i när dom skulle starta den....

Lite intressant det där, här i sverige fick(får?) vi ju t ex lära oss att "köra på startmotorn" är extremt bra om man får ett plötsligt drivstopp, t ex mitt över en järnväg. I med växeln, upp med kopplingem, kör på startmotorn och kom för f-n ur vägen.... Det går inge vidare bra med en amerikansk manuell där kopplingen måste vara nedtryckt för att startmotorn ska snurra öht :p


731 Inlägg
13 juni 2021
#6
Lucif3r skrev:
Ja det där med att trampa ner kopplingen var(är?) ett krav på manuella bilar i många stater. Antagligen för att många vred om nyckeln och studsade in i en vägg/bil/person/etc för att bilen stod med växel i när dom skulle starta den....

Lite intressant det där, här i sverige fick(får?) vi ju t ex lära oss att "köra på startmotorn" är extremt bra om man får ett plötsligt drivstopp, t ex mitt över en järnväg. I med växeln, upp med kopplingem, kör på startmotorn och kom för f-n ur vägen.... Det går inge vidare bra med en amerikansk manuell där kopplingen måste vara nedtryckt för att startmotorn ska snurra öht :p

Och vi har komiskt nog tvärtom när det gäller automater, vet flera som importerat gamla jänkare från staterna där det gått att starta bilen med driven och/eller neutralen i, men det fick dom höra på bilprovningen att den aldrig går igenom med det smile

Live long, and prosper.

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
13 juni 2021
#7
om jag får gissa vilt så ska du nog bara lista ut vilka andra bilar som har samma bilar.. dom uppfinner sällan hjulen igen.  varken i europa japan eller usa   

så om du bara kommer på vilka bilar som har identiska delar så löser det sig säkert.

Kör fort så hinner inget hända...

731 Inlägg
13 juni 2021
#8
Growe skrev:
om jag får gissa vilt så ska du nog bara lista ut vilka andra bilar som har samma bilar.. dom uppfinner sällan hjulen igen.  varken i europa japan eller usa   

så om du bara kommer på vilka bilar som har identiska delar så löser det sig säkert.

Tråkigt nog så satt bara dessa motorer i Saturn S-series, just denna heter LL0. Inte ens Pontiac som dom delade chassi med hade samma motor.
Dessa motorer verkar ha varit lite av försökskaniner då dom använde så kallad Lost Foam Casting(Fullformscasting på svenska?) så dom är rätt unika, tror det var bland dom första serietillverkade motorerna som använde den tekniken.

Live long, and prosper.

158 Inlägg
21 juni 2021
Trådstartare
#9
Hej allihopa big_smile wow vad bra drag det blev i denna projekttråden direkt, helt underbart big_smile och tack för all positiv feedback och info kring bilen, det gör det hela mycket roligare.
Nu har det äntligen så smått börjat trilla in lite delar. Fick hem oljepluggen och luftfiltret idag, kvarstår oljefilter och ventilkåpspackningen big_smile aja jag passade såklart på att byta luftfiltret direkt, vilket nog hade suttit där ett tag.
Nu får vi bara vänta på resterande delar och sen testa att besiktiga bilen.
Kommer nog fler uppdateringar under veckan big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213954/213954-1ccc674d02ab89f4fbcbfd1f62f1df9a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213954/213954-2eeb4da2ed2bb40f6e31a225572e510a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213954/213954-f41fbfe9f34849393e0dc6326d52ca67.jpg

Dras till sletna vrak x)

731 Inlägg
21 juni 2021
#10
Älskar udda och ovanliga bilar, även om det är "vardagsbilar", så det var ett måste att följa detta smile
Den där oljepluggen påminner starkt om Saabs oljepluggar, och båda tillhörde ju GM så.. who knows!

Edit:
Typ en sån här tänkte jag på
https://www.mekonomen.se/oljepluggsats-corteco-10103253
Senast redigerat av MrHyde (21 juni 2021)

Live long, and prosper.

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
21 juni 2021
#11
MrHyde skrev:
Growe skrev:
om jag får gissa vilt så ska du nog bara lista ut vilka andra bilar som har samma bilar.. dom uppfinner sällan hjulen igen.  varken i europa japan eller usa   

så om du bara kommer på vilka bilar som har identiska delar så löser det sig säkert.

Tråkigt nog så satt bara dessa motorer i Saturn S-series, just denna heter LL0. Inte ens Pontiac som dom delade chassi med hade samma motor.
Dessa motorer verkar ha varit lite av försökskaniner då dom använde så kallad Lost Foam Casting(Fullformscasting på svenska?) så dom är rätt unika, tror det var bland dom första serietillverkade motorerna som använde den tekniken.

märkligt..   det lär vara väldigt  ovanligt att man har egna saker till en bil enbart.     det lär ju vara upplagt till stora problem.  jag skulle springa åt andra hållet fort som fan just pga det smile   det betyder inte att jag uppskattar tråden smile

Kör fort så hinner inget hända...

158 Inlägg
22 juni 2021
Trådstartare
#12
MrHyde skrev:
Älskar udda och ovanliga bilar, även om det är "vardagsbilar", så det var ett måste att följa detta smile
Den där oljepluggen påminner starkt om Saabs oljepluggar, och båda tillhörde ju GM så.. who knows!

Edit:
Typ en sån här tänkte jag på
https://www.mekonomen.se/oljepluggsats-corteco-10103253

Haha ja det finns nog inte många saturn trådar att följa xD
Hmm ja det har du rätt i, ser iaf sjukt likt ut. Skulle ju kunna vara värt att köpa hem en sån plugg o se om den passar faktiskt big_smile

Dras till sletna vrak x)

158 Inlägg
12 juli 2021
Trådstartare
#13
ÄNTLIGEN HAR ALLA DELAR KOMMIT TILL BILEN!!! big_smile
Min första semesterdag idag med så det är bra tajming, dock skulle jag fått delarna för 1-2 veckor sen men tullverket och postnord verkar inte vara särskilt jäktade även om man betalar tullavgiften direkt.
Så då var det bara att gå på resterande saker på listan, ventilkåpspackningen och olja och oljefilter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213954/213954-5853b227e70ce4d03af4727807ea9417.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213954/213954-e459b590771dd7ffd496c3d5708e62ff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213954/213954-21eb62697389fa3e4e78bf44b3910cc6.jpg
Packningen var väldigt hård och torrsprucken på flera ställen samt att oljan hade fyllt ett av tänstiftshålen upp till kanten.
Märkte även upp tändkabarna då det har hänt mer än en gång att en bil går som en påse nötter efter återmontering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213954/213954-0df188d2282a96e97a5ab67224e0e575.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213954/213954-e459b590771dd7ffd496c3d5708e62ff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213954/213954-1c0611dd2428ba4f41c1116ef0c0473b.jpg
Frugan hjälpte till med att rengöra kanten som den  nya ventilkåpspacknigen ska ligga på då hon är mer noggrann med sådan, medans jag torkade upp all olja ur tändstiftshålet och att byta gummipackningarna på ventilkåpan och alla bultar och sen var det bara att montera tillbaka allt i omvänd ordning.

Oljebytet då?
Heh jodå... började med att hissa upp bilen o lossa pluggen. Dock verkar någon har kört budgetversion deluxe här.. Tryckt dit en plugg som typ passade med tre helt sneböjda kopparringar, förmodligen för att få det tätt utan att behöva köpa rätt del i usa roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213954/213954-520a90aa6674a4b6e3ffe27573a73f39.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213954/213954-a8ec515ddae62d5a4238d9a16e877bf9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213954/213954-e52502584b9f57dd60bb4b73d8c67515.jpg
Bild 2 här visar hur pluggen ska se ut egentligen med en integrerad gummipackning.
Efter det fick jag långt om länge leta oljefiltret som enligt handboken ska gömma sig snett ovanför höger drivaxel, hade som tur var en oljefilter lossare liggandes då det hade varit alldeles för trångt att komma åt annars. Till slut lyckades jag iaf pula ut det gamla gm filtret och sen montera ett nytt fräscht filter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213954/213954-5943ddaed5560080e8ce9568107f9986.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213954/213954-1d4e0bf751c0d21a2bce04b53f0b7738.jpg


Nu blir det att åka och besiktiga den i veckan så att jag inte lägger en massa innan jag har en arbetsorder, det känner jag nämligen igen alldeles för väl från golfen som fortfarande är ett pågående projekt. Snart vet vi mer om skicket på Saturnen, ha det gott tills vidare big_smile

Juste en till sak som nån kanske kan svara på? Det stod service hela tiden på instrumentbrädan, men efter oljebytet så slocknade den lampan. Kan en bil från 98 verkligen känna av om och när oljan är bytt/ kvaliteten på oljan?

Dras till sletna vrak x)

731 Inlägg
12 juli 2021
#14
Den pluggen som satt där är väldigt lik en Saab-plugg, dock har dom också en integrerad packning som verkar saknas på den som satt på din. Avskyr budget-slarv, såg ut som om begåvningsreserven hade satt dit kopparringarna roll

Hur ser det ut i övrigt när det gäller reservdelar? Finns det andra slitagedelar att få tag på eller är det staterna som gäller även där?

Live long, and prosper.

158 Inlägg
13 juli 2021
Trådstartare
#15
MrHyde skrev:
Den pluggen som satt där är väldigt lik en Saab-plugg, dock har dom också en integrerad packning som verkar saknas på den som satt på din. Avskyr budget-slarv, såg ut som om begåvningsreserven hade satt dit kopparringarna roll

Hur ser det ut i övrigt när det gäller reservdelar? Finns det andra slitagedelar att få tag på eller är det staterna som gäller även där?

Ja jag tänkte också på det med pluggen, men verkar vara nått annat än originalpluggen o inte heller en Saab plugg😅ja sånt slarv är så onödigt då det i regel inte skiljer många kronor men resultatet skiljer sig dock åt.

Jadu, det verkar vara staterna som gäller. Dalhems kunde kaaaanske ta hem saker med men då ska dem ju ha lite för besväret plus det vanliga priset för tull osv. Så om jag har bra framförhållning och inte behöver delar akut så blir det nog att beställa på rockauto framöver med.

Dras till sletna vrak x)

158 Inlägg
29 juli 2021
Trådstartare
#16
Så var dagen för besiktningen kommen, insåg att en lampa var kass och tänkte byta den. Visade sig vara en specialare och det blev en snabb sväng inom mekonomen. Dem hade två kvar i lager, så jag passade på att köpa bägge direkt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213954/213954-acbfaf34c74053c3c3cc9c02e539a313.jpg
Besiktningen gick utöver min förväntan så bra den bara kan gå. Blanka papper!!😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213954/213954-47d3e2697a50b3de6b7e93ad66fdc611.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213954/213954-216cf94ccd58b9fa3584b56279feab6d.jpg
På vägen till besiktningen hade jag rutorna nere då ac:n inte verkar fungera. Fick upp rutorna vid besiktningen. Men… jag fick inte ner rutorna sen längre, rutorna på vänster sida. Rutorna på högersidan går att hissa ner.
Har knackat lite försiktigt på reläet men det gjorde ingen skillnad. Vet inte om det är reläet som spökar eller om det kan vara nått annat?

Sen så hittade jag en kul usa sak i bilen vid städningen som får ligga kvar i bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213954/213954-b24c381cd9fc043fd9852b270c41fd7b.jpg

Tacksam för tips kring elhissarna.
Service lampan lyser från o till. Funderar på att koppla in en dator o se vad som felar.

Dras till sletna vrak x)

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 434 Inlägg
29 juli 2021
#17
ett vanligt fel på audibilar är att kablarna går av i "gångjärnet" alltså i böjen mellan dörr och kaross i gummigenomföringen. det kan vara värt att kolla där.
Så här såg min kablar ut på den senaste A6:an. där var det 3 av 4 dörrar som hade olika problem
https://www.garaget.org/mypage/gallery_ … ge=2835023

https://www.garaget.org/mypage/gallery_ … ge=2835022

https://www.garaget.org/mypage/gallery_ … ge=2835021

https://www.garaget.org/mypage/gallery_ … ge=2835024

men det är bara att löda ihop och på med lite krympslang, så håller det många år till.
https://www.garaget.org/mypage/gallery_ … ge=2835025

https://www.garaget.org/mypage/gallery_ … ge=2835026

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
29 juli 2021
#18
Gratulerar till godkänd besiktning!
Speciellt utseende på dessa vagnar, väldig lik Honda Civic Aerodeck bakifrån, omisskänligt Saturn framifrån 👌

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

158 Inlägg
22 augusti 2021
Trådstartare
#19
Inte hänt så värst mycket på sistone😅pendlat med den ganska mycket då den är sjukt bekväm att rulla runt i. Elhissarna fungerar igen, verkar som ovan nämnda ha sagt varit glapp i någon kabel bara. Service lampan lyser, så får låna nån dator för att ta en seriös titt på det framöver👍
För övrigt var den helt död häromdagen, testade starta upp den med starthjälp, andra startkablar osv osv…. Utan resultat. Efter mycket huvudkliande och klurande så kom jag fram till att det var kabelskorna till bilbatteriet som var boven, bytte ut bägge två och det löste problemet.https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213954/213954-d0bf8fe8b75931be105039921111e4a2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213954/213954-7268b79e770716942b629e5f5abc366e.jpg

Ett annat fel som jag inte har fått bukt med är vindrutetorkarna. Om man sätter igång vindrutetorkarna så går dem inte att stänga av. Stänger man av bilen så är dem dock avstängda tills man sätter igång dem igen, då går dem oavbrutet igen tills man stänger av bilen, vilket är något irriterande vid småskurar.
Kollade lite på det i helgen nu och hittade en kabel som hade gått av från sin lödning.https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213954/213954-f7f0852eaba04bf20b5db9159c32132b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213954/213954-84804e0847f997f7ddb008bdb5498f91.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213954/213954-ab27651fabdbe3e91f1e96cef43e3a6e.jpg

Har löddat fast den gröna kabeln igen, men tyvärr utan något resultat, vindrutetorkarna går fortfarande inte att stänga av förrän man stänger av bilen.

Dras till sletna vrak x)

489 Inlägg
22 augusti 2021
#20
låter som att de är ett relä som hänger sig angående torkarna, ta en kik på de och gör rent kontaktytorna innuti reläet, alternativt byt de om de går lätt att få tag på big_smile



Sök