ÄNTLIGEN HAR ALLA DELAR KOMMIT TILL BILEN!!!
Min första semesterdag idag med så det är bra tajming, dock skulle jag fått delarna för 1-2 veckor sen men tullverket och postnord verkar inte vara särskilt jäktade även om man betalar tullavgiften direkt.
Så då var det bara att gå på resterande saker på listan, ventilkåpspackningen och olja och oljefilter.
Packningen var väldigt hård och torrsprucken på flera ställen samt att oljan hade fyllt ett av tänstiftshålen upp till kanten.
Märkte även upp tändkabarna då det har hänt mer än en gång att en bil går som en påse nötter efter återmontering.
Frugan hjälpte till med att rengöra kanten som den nya ventilkåpspacknigen ska ligga på då hon är mer noggrann med sådan, medans jag torkade upp all olja ur tändstiftshålet och att byta gummipackningarna på ventilkåpan och alla bultar och sen var det bara att montera tillbaka allt i omvänd ordning.
Oljebytet då?
Heh jodå... började med att hissa upp bilen o lossa pluggen. Dock verkar någon har kört budgetversion deluxe här.. Tryckt dit en plugg som typ passade med tre helt sneböjda kopparringar, förmodligen för att få det tätt utan att behöva köpa rätt del i usa
Bild 2 här visar hur pluggen ska se ut egentligen med en integrerad gummipackning.
Efter det fick jag långt om länge leta oljefiltret som enligt handboken ska gömma sig snett ovanför höger drivaxel, hade som tur var en oljefilter lossare liggandes då det hade varit alldeles för trångt att komma åt annars. Till slut lyckades jag iaf pula ut det gamla gm filtret och sen montera ett nytt fräscht filter.
Nu blir det att åka och besiktiga den i veckan så att jag inte lägger en massa innan jag har en arbetsorder, det känner jag nämligen igen alldeles för väl från golfen som fortfarande är ett pågående projekt. Snart vet vi mer om skicket på Saturnen, ha det gott tills vidare
Juste en till sak som nån kanske kan svara på? Det stod service hela tiden på instrumentbrädan, men efter oljebytet så slocknade den lampan. Kan en bil från 98 verkligen känna av om och när oljan är bytt/ kvaliteten på oljan?