Hejsan besiktade min Audi A4 2007 sedan igår och fick 2st 2or på tätning spindelled hö undre fram och vänster undre fram. Sen har jag ringt runt till 3 olika lokala verkstäder och dom vill ha mellan 5-7500kr för byte på bägge sidor. Och alla säger att de inte bara går byta tätningen…
Det lustiga Killen på bes pratade endast om undre länkarm och dess tätning ( killen hade dålig svenska), och nu står det spindelled, är det samma sak ? Eller har snubben valt i systemet ? Trodde det skulle vara billigt fel att lösa.
P.S kan knappt något om bilar, men höra och se kan jag..
Senast redigerat av Meaning_of_life1337 (17 juni 2021)
Nu vet jag inte exakt hur det ser ut på Audi, men troligtvis sitter spindelleden fast på undre länkarmen och byts tillsammans.
Dock trodde jag inte skadad tätning gav en tvåa utan bara "bra att veta"?
Okej förstår , är väll kanske troligt som du säger att dom sitter ihop. Material för en sida var 1600kr. Och hade ju hoppats på att det va en tänka på sak, då jag inte själv inte direkt känner eller hör något särskild när jag kör. Men kanske kan vara något ”tänka på när det börjat bli slitet först”. Bara haft bilen cirka 2år och inte hört något om det tidigare heller dock. Kan det vara värt att testa ombes på annat ställe ?
https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239899/239899-413a8978676e0102a66a0612a3417dc9.jpg Hejsan besiktade min Audi A4 2007 sedan igår och fick 2st 2or på tätning spindelled hö undre fram och vänster undre fram. Sen har jag ringt runt till 3 olika lokala verkstäder och dom vill ha mellan 5-7500kr för byte på bägge sidor. Och alla säger att de inte bara går byta tätningen…
Det lustiga Killen på bes pratade endast om undre länkarm och dess tätning ( killen hade dålig svenska), och nu står det spindelled, är det samma sak ? Eller har snubben valt i systemet ? Trodde det skulle vara billigt fel att lösa.
P.S kan knappt något om bilar, men höra och se kan jag..
På en Audi A4 2007 så har du en multilänks-framvagn, med två övre och två undre länkarmar. I änden på dessa sitter en spindelled, den är inte löstagbar och det finns heller inga smådelar förutom muttern som låser fast den i hjulspindeln. Dessutom skulle jag vilja påstå att om dammskyddet är skadat är troligen innanmätet skadat också. Det kanske inte märks just nu men om ett år eller så. Lättast är att köpa ett kit med samtliga länkarmar från valfri reservdelssida, men tänk på att kanske inte ta det billigaste alternativet utan gå upp några snäpp, så Du får bättre kvalitet på grejerna.
Du har i alla fall tur i oturen om du bara vill byta ut de defekta länkarmarna - de främre länkarmarna är betydligt billigare än de bakre!
https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239899/239899-413a8978676e0102a66a0612a3417dc9.jpg Hejsan besiktade min Audi A4 2007 sedan igår och fick 2st 2or på tätning spindelled hö undre fram och vänster undre fram. Sen har jag ringt runt till 3 olika lokala verkstäder och dom vill ha mellan 5-7500kr för byte på bägge sidor. Och alla säger att de inte bara går byta tätningen…
Det lustiga Killen på bes pratade endast om undre länkarm och dess tätning ( killen hade dålig svenska), och nu står det spindelled, är det samma sak ? Eller har snubben valt i systemet ? Trodde det skulle vara billigt fel att lösa.
P.S kan knappt något om bilar, men höra och se kan jag..
På en Audi A4 2007 så har du en multilänks-framvagn, med två övre och två undre länkarmar. I änden på dessa sitter en spindelled, den är inte löstagbar och det finns heller inga smådelar förutom muttern som låser fast den i hjulspindeln. Dessutom skulle jag vilja påstå att om dammskyddet är skadat är troligen innanmätet skadat också. Det kanske inte märks just nu men om ett år eller så. Lättast är att köpa ett kit med samtliga länkarmar från valfri reservdelssida, men tänk på att kanske inte ta det billigaste alternativet utan gå upp några snäpp, så Du får bättre kvalitet på grejerna.
Du har i alla fall tur i oturen om du bara vill byta ut de defekta länkarmarna - de främre länkarmarna är betydligt billigare än de bakre!
Okej tack för utförligt bra svar! Har en fråga , bara nämligen tänkt ha bilen Max 1år.. år det värt att försöka ombes direkt på annan bes firma utan betala 7tusen. Hoppas på att det kan hålla 1år till?
I en perfekt värld där du kan byta enbart tätningarna så hade jag bytt leden ändå....det har redan kommit in grus/smuts i den och den kommer att börja glappa inom kort.
Kolla gärna med mekonomen eller liknande firma. Behöver inte bli allt för dyrt.
Det jobbiga är att man förmodligen måste göra framvagnsinställning efteråt, då försvinner 1500kr eller något sånt. Annars är det bara att köpa nya piratlänkarmar för 400-500kr styck så kan vem som helst som kan något om bilar byta dom.
Det jobbiga är att man förmodligen måste göra framvagnsinställning efteråt, då försvinner 1500kr eller något sånt. Annars är det bara att köpa nya piratlänkarmar för 400-500kr styck så kan vem som helst som kan något om bilar byta dom.
Rätta mig om jag har fel men brukar inte spindelleder ha fasta mått? Dvs bultade utan möjlighet till justering?
Det jobbiga är att man förmodligen måste göra framvagnsinställning efteråt, då försvinner 1500kr eller något sånt. Annars är det bara att köpa nya piratlänkarmar för 400-500kr styck så kan vem som helst som kan något om bilar byta dom.
Rätta mig om jag har fel men brukar inte spindelleder ha fasta mått? Dvs bultade utan möjlighet till justering?
Men spindellederna sitter fast i länkarmarna på denna modell verkar det som, och länkarmarna kan ha någon form av justering. Exempelvis skruv med koncentriska brickor.
Får man verkligen ombesiktning för att damaskerna är trasiga? Säker på att det inte är "bra att veta-punkter" bara?
Visst du kommer sannolikt åka på att byta grejerna ändå tillslut för är damaskerna trasiga så slits lederna väldigt snabbt, men du får tid att planera verkstadbesöket i lugn och ro
Får man verkligen ombesiktning för att damaskerna är trasiga? Säker på att det inte är "bra att veta-punkter" bara?
Visst du kommer sannolikt åka på att byta grejerna ändå tillslut för är damaskerna trasiga så slits lederna väldigt snabbt, men du får tid att planera verkstadbesöket i lugn och ro
Hos oss bara bra veta hela tiden aldrig ombesikting! Nyss besiktade en Hyundai i30 och Audi A4. Dem skriver bara bra att veta.
Väldigt märkligt.... Är spindelleden bra förövrigt ska det väl bara va bra att veta. Vad står det nere till höger på pappret? Sannolikt "fordonet har underkänts vid besiktning. Fordonet behöver inte komma på efterkontroll. Ägaren är skyldig att åtgärda felen"
https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239899/239899-413a8978676e0102a66a0612a3417dc9.jpg Hejsan besiktade min Audi A4 2007 sedan igår och fick 2st 2or på tätning spindelled hö undre fram och vänster undre fram. Sen har jag ringt runt till 3 olika lokala verkstäder och dom vill ha mellan 5-7500kr för byte på bägge sidor. Och alla säger att de inte bara går byta tätningen…
Det lustiga Killen på bes pratade endast om undre länkarm och dess tätning ( killen hade dålig svenska), och nu står det spindelled, är det samma sak ? Eller har snubben valt i systemet ? Trodde det skulle vara billigt fel att lösa.
P.S kan knappt något om bilar, men höra och se kan jag..
På en Audi A4 2007 så har du en multilänks-framvagn, med två övre och två undre länkarmar. I änden på dessa sitter en spindelled, den är inte löstagbar och det finns heller inga smådelar förutom muttern som låser fast den i hjulspindeln. Dessutom skulle jag vilja påstå att om dammskyddet är skadat är troligen innanmätet skadat också. Det kanske inte märks just nu men om ett år eller så. Lättast är att köpa ett kit med samtliga länkarmar från valfri reservdelssida, men tänk på att kanske inte ta det billigaste alternativet utan gå upp några snäpp, så Du får bättre kvalitet på grejerna.
Du har i alla fall tur i oturen om du bara vill byta ut de defekta länkarmarna - de främre länkarmarna är betydligt billigare än de bakre!
Okej tack för utförligt bra svar! Har en fråga , bara nämligen tänkt ha bilen Max 1år.. år det värt att försöka ombes direkt på annan bes firma utan betala 7tusen. Hoppas på att det kan hålla 1år till?
Du har redan fått anmärkningen. En annan besiktning kommer kontrollera så du faktiskt gjort något åt felet. Har du inte det kvarstår 2an.
Bara o fixa. Du vill ju ändå ha en trafiksäker bil även om du bara ska ha den ett år, så köp nya leder o smacka dit.
Det är fasta leder utan justermån i framvagnen på en A4 B7, inga excenterskruvar eller dylikt. Så bara dit med nytt o kör vidare, ingen inställning behövs så länge delarna motsvarar originalmåtten.
Väldigt märkligt.... Är spindelleden bra förövrigt ska det väl bara va bra att veta. Vad står det nere till höger på pappret? Sannolikt "fordonet har underkänts vid besiktning. Fordonet behöver inte komma på efterkontroll. Ägaren är skyldig att åtgärda felen"
I stora drag nåt i den stilen.
Nej det står att den är underkänd och måste fixas inom 1månad tyvärr. ovärt att åka till en annan besiktning?
Väldigt märkligt.... Är spindelleden bra förövrigt ska det väl bara va bra att veta. Vad står det nere till höger på pappret? Sannolikt "fordonet har underkänts vid besiktning. Fordonet behöver inte komma på efterkontroll. Ägaren är skyldig att åtgärda felen"
Läs cuefas inlägg en bit upp, han skrev så här: En annan besiktning kommer kontrollera så du faktiskt gjort något åt felet. Har du inte det kvarstår 2an.
Han kan ha rätt faktiskt.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Enligt autodata så är det 2 x 54min jobb att byta dessa länkarmar om timdebiteringen är 900:-/tim bör man komma undan med ca 2500:- om man köper delarna själv