Hu vilken dag det varit.. För att göra en lång historia kort.
Det blir lite ändrade planer med bygget. Jag hade bokat med JapTuning att de skulle byta mina turbos samt koppling. Detta blir ej av tyvärr. Det verkar som att man har fullt upp där och och undrade om jag kunde göra det själv istället. Visst kan jag byta de själv men anledningen till att jag valt att köpa tjänsten är för att jag inte har tid, ork eller lust till just de två momenten.
Jag har tappat sugen helt denna vintern på att bygga bil och det är tack vare min kompis Markus som vi ens kommit dit vi är idag. Jag hade nog inte ens börjat på bilen om inte han varit med.
Min trogne vän Andreas på Imovate AB tog sig an jobbet istället. Han har bland annat byggt ihop bottendelen på min förra Skyline till mig. Finns ingen mekaniker jag litar på mer än honom så detta känns väldigt bra.
JapTuning skulle packa ihop allt jag köpt som ligger nere hos dem så jag kan hämta hem delarna. Och det är en ordentlig lista.
Ventilkåpspackningar
Halvmånar
Restriktorer till turbosarna
Två skivig Extreme clutch 230mm med organiska fjädrande lameller
Ombyggnadskit från dragande till tryckande koppling
Ny slang till slavcylindern
4L Ardeca Syn-Gear 75W90
7L Ardeca ATF Uni-matic till Attesasystemet
Turbosarna har jag redan hemma.
Men nu kommer nästa problem.
Packningssatsen till turbobytet säljer Nissan som ett färdigt kit och denna var inte ens beställd.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180137/180137-ca4b442a48b6a0ada94a27e2f8b12277.jpg]()
Det är ganska bråttom att få hem denna satsen då bilen ska till Imovate sista veckan i februari.
Satsen är nu beställd från USA och jag köpte Expressfrakt så den ska komma till Sverige redan på måndag nästa vecka.
Men det känns som att jag börjar få allt på rätt köl igen och magsåret slutat växa för en liten stund.
Har även sökt en ställbar bränsletrycksregulator till bilen och för er som inte vet så är det en vakuumstyrd regulator man sätter på returledningen från spridarbryggan för att man ska kunna hålla jämt bränsletryck och att det ska kunna öka linjärt när man får laddtryck.
Trenden är att man sätter in sånna supertuffa mojänger som verkligen skriker race!
Så här ser original ut
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180137/180137-7253c568aa41969e06be388af2bc4bf9.jpg]()
Den är ej ställbar och är gjord för att hålla trycket från en original bränslepump som flödar 220L /h
Nu ska jag lägga i en pump som flödar 450L /h så de blir lite kämpigt för den stackaren att hålla emot en pump som är mer än dubbelt så stark som original.
Då byter de flesta till en regulator av denna kalibern
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180137/180137-57a20e1b4eea7c5e848f12d196b06de9.jpg]()
Problemet här är ju att denna sticker som en nagel i ögat när man öppnar huven. På min förra Skyline hade jag inte brytt mig, där hade de varit lite coolt snarare. Men på denna bilen där jag vill behålla OEM looken så långt jag bara kan så är det helt uteslutet.
Mitt ända val är att använda en Nismo regulator. Den ser ut som original fast med en lite skruv uppe på där man kan justera trycket.
Som ni kan se på bilden så är denna väldigt lite i förhållande till rymdskeppet ovan.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180137/180137-f02b345461b5c32568a67209dec84697.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180137/180137-2f7a44d6e689a74c236a3e2cf9995be8.jpg]()
Fick även lite nya kontakter idag från BJP race som ska användas till oljetrycksgivaren.
Känns som att det mesta nu är fixat.
Har även börjat fundera på mappningen.
JapTuning ville ju mappa bilen men där finns bara en tvåhjulsbänk. Då får man plocka av kardanen till framaxeln och sen skulle man spänna fast bilen bland annat genom framfälgarna. Just att spänna fast bilen genom mina fälgar är jag inte så särskilt sugen på.
Försöker hinna andra alternativ och vi har ju PSI motor en liten bit härifrån. Där finns det fyrhjulsbänk.
Har varit i kontakt med PSI om min bil och det var inga problem att mappa Link.
Jag tänkte köpa en heldagsmappning för att få bästa möjliga förutsättningar för en bra och körvänlig map.
Man kan inte låta bli att sakna 370Zan lite när allt är som det är.
Vill påpeka att jag och Japtuning kommer fortsätta ha ett bra sammarbete även i framtiden.
Detta är dock den lösning som är smidigast denna gången.
Ha en go kväll alla!