2840
Sök

Motortvätt audi 80

30 Inlägg
21 juni 2021
Trådstartare
Tänkte göra en motortvätt på min audi 80, blir första gången jag gör en så tänkte om jag kunde få råd på vad jag ska tänka på, vad jag ska sätta markeringstejp på osv om ni har erfarenhet av detta, gärna om ni har gjort det på en audi 80! Vill inte att något ska gå fel...

348 Inlägg
21 juni 2021
Jag brukar sätta påsar över för att skydda vissa grejer som ev kan ta skada. batteri, generator och styrbox ev över luftburken också. Jag vet inte vilken motor du har men generellt så är det inte allt för mycket el eller så som kan ta skada på en så gammal motor. Jag har haft flera Audi 100 iaf. När man spruta med högtryckstvätten sen behöver man inte trotsa å spruta jättehårt mot tändstift m.m. Men annars är det lungt. Mvh

348 Inlägg
21 juni 2021
Eleeb90 skrev:
Jag brukar sätta påsar över för att skydda vissa grejer som ev kan ta skada. batteri, generator och styrbox ev över luftburken också. Jag vet inte vilken motor du har men generellt så är det inte allt för mycket el eller så som kan ta skada på en så gammal motor. Jag har haft flera Audi 100 iaf. När man spruta med högtryckstvätten sen behöver man inte trotsa å spruta jättehårt mot tändstift m.m. Men annars är det lungt. Mvh

Jag vet inte om du hade som jag på Audi 100 att batteriet sitter under huven nära vindrutan samt säkringsboxen sitter under huven nära vindrutan på förarsidan kanske. Isf har du inte mycket att oroa dig över sätt en påse över generator då . Har du servostyrning sitter den närmare botten av motorn har du det inte sitter den på uppe vid motorn. Annars luftfiltret är det rätt lungt med men sätt en påse där om du vill. Du har ju trotsalltmluftburken som bör hålla tätt. Det är rätt lungt. Jag har då tvättat min Volvo 745 jag hade en gång utan några som helst skydd så. Mvh
Senast redigerat av Eleeb90 (21 juni 2021)

5 700 Inlägg
22 juni 2021
Jag har aldrig täckt för något förutom luftfiltret på dom få bilar jag haft med öppet luftfilter.

Spolar man bara med vattenslangen tar inget skada.
Aldrig högtryckstvätt i motorrummet.

Tål inte sakerna i motorrummet vatten från en trädgårdslang så går ju bilen inte att köra då det regnar wink

Enda gången jag fått problem var när jag motortvättade en gammal Volvo 345 med B19A och sedan körde ut direkt efter i -20°C, då frös det i generatorn så den slutade ladda.
Efter bilen stått utomhus under natten fungerade allt igen.

Sök