2862
Sök

Ac fungera inte v70 Tdi -98

35 Inlägg
21 juni 2021
Trådstartare
#1
Hej! Håller på o dö i min bil då min ac inte fungera det är en Volvo v70 Tdi 98. Det kommer varm luft från den när det är varmt ute och när det är svalare på kvällen kommer det kall luft någon som vet var det kan vara för fel
/ Casper
Senast redigerat av casperkf (21 juni 2021)

Forummoderator
26 351 Inlägg
21 juni 2021
#2
Klassiker.
Min V70 betedde sig likadant. Under runt 21 grader ute funkade den okej, men över det..när man verkligen behövde den, så orkade den som inte.
Tror du behöver shimsa magentkopplingen till AC:n.

Guide: https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=107678

Min V70 fick dock andra problem innan jag kom till att fixa detta, varför det aldrig blev gjort.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

* Voff voff *
10 597 Inlägg
21 juni 2021
#3
casperkf skrev:
Hej! Håller på o dö i min bil då min ac inte fungera det är en Volvo v70 Tdi 98. Det kommer varm luft från den när det är varmt ute och när det är svalare på kvällen kommer det kall luft någon som vet var det kan vara för fel
/ Casper

Finns det gas i?

Slår kompressorn till?

Absolut vanligaste felen på AC´n på en V70 97-00 är magnetkopplingen på kompressorn eller torkfiltret.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

35 Inlägg
22 juni 2021
Trådstartare
#4
Brådhis skrev:
casperkf skrev:
Hej! Håller på o dö i min bil då min ac inte fungera det är en Volvo v70 Tdi 98. Det kommer varm luft från den när det är varmt ute och när det är svalare på kvällen kommer det kall luft någon som vet var det kan vara för fel
/ Casper

Finns det gas i?

Slår kompressorn till?

Absolut vanligaste felen på AC´n på en V70 97-00 är magnetkopplingen på kompressorn eller torkfiltret.

Hur vet man om kompressorn går?

* Voff voff *
10 597 Inlägg
22 juni 2021
#5
casperkf skrev:
Brådhis skrev:
casperkf skrev:
Hej! Håller på o dö i min bil då min ac inte fungera det är en Volvo v70 Tdi 98. Det kommer varm luft från den när det är varmt ute och när det är svalare på kvällen kommer det kall luft någon som vet var det kan vara för fel
/ Casper

Finns det gas i?

Slår kompressorn till?

Absolut vanligaste felen på AC´n på en V70 97-00 är magnetkopplingen på kompressorn eller torkfiltret.

Hur vet man om kompressorn går?

Snurrar centrum på remskivan på kompressorn eller står den still?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

35 Inlägg
22 juni 2021
Trådstartare
#6
Brådhis skrev:
casperkf skrev:
Brådhis skrev:

Finns det gas i?

Slår kompressorn till?

Absolut vanligaste felen på AC´n på en V70 97-00 är magnetkopplingen på kompressorn eller torkfiltret.

Hur vet man om kompressorn går?

Snurrar centrum på remskivan på kompressorn eller står den still?

Okej men kan man kolla om man har vätska i ac’n på nått sätt och var isåfall?

* Voff voff *
10 597 Inlägg
22 juni 2021
#7
casperkf skrev:
Brådhis skrev:
casperkf skrev:

Hur vet man om kompressorn går?

Snurrar centrum på remskivan på kompressorn eller står den still?

Okej men kan man kolla om man har vätska i ac’n på nått sätt och var isåfall?

Ja, du kan kolla vid påfyllningen men om du inte vet vad du gör så är det kanske inte helt lämpligt att bara prova hejvilt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

298 Inlägg
22 juni 2021
#8
Du kan ta av korken på service kopplingen och testa trycka ner ventilen (sitter nära generatorremmen bredvid ECU lådan) om det inte finns något tryck överhuvudtaget har du troligtvis ett ordentligt läckage. Kommer det ut något kan det helt enkelt vara för lite i systemet (läcker ut genom åren fast det "inte finns läckage").

För att kontrollera om kompressorn fungerar så lägg på ac och ställ dig och titta på den. Den yttre skivan borde stå stilla när den är frånkopplad och med jämna mellanrum klickar det till och så börjar den följa med resten av remskivan som snurrar hela tiden. Om den inte hakar fast har du antingen för stort spel och behöver schimsa eller så kommer det ingen signal i kabeln till kompressorn. Det skall komma 12V i den enda tråden som går till kompressorn då ac är på inne i bilen (det som aktiverar en kraftig magnet som gör att kopplingen tar ihop)
Spelet kan kontrolleras med motorn avstängd med ett bladmått. För in det mellan den yttre och inre delen av remskivan. Om jag inte missminner mig skall det vara 0,5-0,8mm spel där. De brukar fungera med upp till 1,2 mm men över det orkar inte magneten hålla ihop kopplingen.
Som MACK skrev finns det en bra guide hur du schimsar kompressorn ifall det behövs. Jag använde den själv för några år sedan då jag hade samma problem.


35 Inlägg
22 juni 2021
Trådstartare
#9
Stortag skrev:
Du kan ta av korken på service kopplingen och testa trycka ner ventilen (sitter nära generatorremmen bredvid ECU lådan) om det inte finns något tryck överhuvudtaget har du troligtvis ett ordentligt läckage. Kommer det ut något kan det helt enkelt vara för lite i systemet (läcker ut genom åren fast det "inte finns läckage").

För att kontrollera om kompressorn fungerar så lägg på ac och ställ dig och titta på den. Den yttre skivan borde stå stilla när den är frånkopplad och med jämna mellanrum klickar det till och så börjar den följa med resten av remskivan som snurrar hela tiden. Om den inte hakar fast har du antingen för stort spel och behöver schimsa eller så kommer det ingen signal i kabeln till kompressorn. Det skall komma 12V i den enda tråden som går till kompressorn då ac är på inne i bilen (det som aktiverar en kraftig magnet som gör att kopplingen tar ihop)
Spelet kan kontrolleras med motorn avstängd med ett bladmått. För in det mellan den yttre och inre delen av remskivan. Om jag inte missminner mig skall det vara 0,5-0,8mm spel där. De brukar fungera med upp till 1,2 mm men över det orkar inte magneten hålla ihop kopplingen.
Som MACK skrev finns det en bra guide hur du schimsar kompressorn ifall det behövs. Jag använde den själv för några år sedan då jag hade samma problem.

Ska det vara segt o snurra på kompressorn för det är den nu och den följer inte med

35 Inlägg
22 juni 2021
Trådstartare
#10
Stortag skrev:
Du kan ta av korken på service kopplingen och testa trycka ner ventilen (sitter nära generatorremmen bredvid ECU lådan) om det inte finns något tryck överhuvudtaget har du troligtvis ett ordentligt läckage. Kommer det ut något kan det helt enkelt vara för lite i systemet (läcker ut genom åren fast det "inte finns läckage").

För att kontrollera om kompressorn fungerar så lägg på ac och ställ dig och titta på den. Den yttre skivan borde stå stilla när den är frånkopplad och med jämna mellanrum klickar det till och så börjar den följa med resten av remskivan som snurrar hela tiden. Om den inte hakar fast har du antingen för stort spel och behöver schimsa eller så kommer det ingen signal i kabeln till kompressorn. Det skall komma 12V i den enda tråden som går till kompressorn då ac är på inne i bilen (det som aktiverar en kraftig magnet som gör att kopplingen tar ihop)
Spelet kan kontrolleras med motorn avstängd med ett bladmått. För in det mellan den yttre och inre delen av remskivan. Om jag inte missminner mig skall det vara 0,5-0,8mm spel där. De brukar fungera med upp till 1,2 mm men över det orkar inte magneten hålla ihop kopplingen.
Som MACK skrev finns det en bra guide hur du schimsar kompressorn ifall det behövs. Jag använde den själv för några år sedan då jag hade samma problem.

Det var 0,7 mm mellanrum

35 Inlägg
22 juni 2021
Trådstartare
#11
Nu när jag byglade givaren så gick den i 1sec den stannade den sen gick den igen i 3sec


Sök