simlar skrev:
Märkesverkstad går enligt tillverkarens serviceintervaller.
Bromsvätska suger åt sig fukt och ska därför bytas med 2-5år intervall beroende på bilmärke.
Fukt i bromsvätska sänker vätskans kokpunkt.
Fukt i bromsvätska gör även att bromsoken rostar invändigt.
Sällan man känner av fukt i bromsarna förutom den gången du verkligen behöver bromsa hårt och bromsvätskan kokar vid för låg temperatur så du förlorar bromsverkan och resulterar då i en olycka.
Kylarvätska har vissa märken bytesintervall på, detta för att rostskyddet i vätskan försvinner med tiden samt vätskans smörjande egenskaper.
Kylarvätska ska smörja vattenpumpen, rostskydda kylsystemet samt kyla motorn.
Luftfilter ska bytas med 3000-9000mil intervall beroende på bilmärke och hur dammiga miljöer man kör i.
Filtret fylls igen med smuts och ska bytas innan det börjar strypa motorns möjlighet att suga luft.
Tändstift brukar ha både mil och år på intervall.
Detta för att biltillverkaren räknar med att kort körsträcka på flera år innebär många kortkörningar/kallstarter som förstör stiften i förtid.
Tändstift ska bytas innan det påverkar deras möjlighet att tända bränsleluftblandningen optimalt.