3389
Sök

Hjälp med att förstå vad som behöver göras på nästa service, Peugeot 107

131 Inlägg
30 juni 2021
Trådstartare
#1
Hej!

Tänkte höra om någon har koll på vad som faktiskt behöver göras på min bil inför uppkommande service. Jag kör en Peugeot 107 från 2012 som rullat strax över 15000 mil. Det är dags för service då det är över ett år sedan senaste, men jag blir inte riktigt klok på vad som verkligen behöver göras.

Jag tog kontakt med Peugeot i min hemstad som servat min bil de senaste två åren, men denna gången ville de sälja på mig en "stor service" och jag är inte säker på om detta behövs. De senaste 3000 milen har jag enbart gjort vanlig oljeservice, samt bytt tändstift och bakre bromsar.

Den "stora servicen" innefattar byte av bromsvätska, kylarvätska, luftfilter, oljeservice och byte av tändstift. Vilket kostar 8210kr hos dem. Tändstift ska bytas var 4000:e mil enligt serviceboken så det känns onödigt att byta nu igen. Men hur ofta bör broms- och kylarvätska bytas? Är detta något som behöver göras nu? Kan man känna av ifall bromsvätskan bör bytas vid körning, och i så fall hur? Samt kändes 8000kr väldigt dyrt för detta när en vanlig oljeservice går på under 2000kr.

Någon med koll som kan förklara? Ursäkta mina obefintliga meckkunskaper.

5 700 Inlägg
30 juni 2021
#2
Märkesverkstad går enligt tillverkarens serviceintervaller.

Bromsvätska suger åt sig fukt och ska därför bytas med 2-5år intervall beroende på bilmärke.
Fukt i bromsvätska sänker vätskans kokpunkt.
Fukt i bromsvätska gör även att bromsoken rostar invändigt.
Sällan man känner av fukt i bromsarna förutom den gången du verkligen behöver bromsa hårt och bromsvätskan kokar vid för låg temperatur så du förlorar bromsverkan och resulterar då i en olycka.

Kylarvätska har vissa märken bytesintervall på, detta för att rostskyddet i vätskan försvinner med tiden samt vätskans smörjande egenskaper.
Kylarvätska ska smörja vattenpumpen, rostskydda kylsystemet samt kyla motorn.

Luftfilter ska bytas med 3000-9000mil intervall beroende på bilmärke och hur dammiga miljöer man kör i.
Filtret fylls igen med smuts och ska bytas innan det börjar strypa motorns möjlighet att suga luft.

Tändstift brukar ha både mil och år på intervall.
Detta för att biltillverkaren räknar med att kort körsträcka på flera år innebär många kortkörningar/kallstarter som förstör stiften i förtid.
Tändstift ska bytas innan det påverkar deras möjlighet att tända bränsleluftblandningen optimalt.


131 Inlägg
1 juli 2021
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Märkesverkstad går enligt tillverkarens serviceintervaller.

Bromsvätska suger åt sig fukt och ska därför bytas med 2-5år intervall beroende på bilmärke.
Fukt i bromsvätska sänker vätskans kokpunkt.
Fukt i bromsvätska gör även att bromsoken rostar invändigt.
Sällan man känner av fukt i bromsarna förutom den gången du verkligen behöver bromsa hårt och bromsvätskan kokar vid för låg temperatur så du förlorar bromsverkan och resulterar då i en olycka.

Kylarvätska har vissa märken bytesintervall på, detta för att rostskyddet i vätskan försvinner med tiden samt vätskans smörjande egenskaper.
Kylarvätska ska smörja vattenpumpen, rostskydda kylsystemet samt kyla motorn.

Luftfilter ska bytas med 3000-9000mil intervall beroende på bilmärke och hur dammiga miljöer man kör i.
Filtret fylls igen med smuts och ska bytas innan det börjar strypa motorns möjlighet att suga luft.

Tändstift brukar ha både mil och år på intervall.
Detta för att biltillverkaren räknar med att kort körsträcka på flera år innebär många kortkörningar/kallstarter som förstör stiften i förtid.
Tändstift ska bytas innan det påverkar deras möjlighet att tända bränsleluftblandningen optimalt.

Tack så hjärtligt för informationen. Väldigt nyttigt. Anser du att priset jag fått från verkstaden är rimligt?

5 700 Inlägg
1 juli 2021
#4
Med tanke på att det var byte av bromsvätska, kylarvätska, luftfilter, oljeservice och byte av tändstift för 8210kr (material inkl arbete) så låter det som rimligt pris för verkstad.
Gissningsvis runt 4h i arbetstid för den servicen.


782 Inlägg
1 juli 2021
#5
Här har du serviceintervallerna på toyota aygo 2012 (i princip samma bil som Peugeot 107) https://garage.wiki/toyota/aygo/first-g … rvals.html

Det är ganska mycket som ska/skulle gjorts vid 12000mil, bromsvätska ska bytas vartannat år och borde därför gjorts någon gång på dina föregående service, Kylarvätska ska bytas första gången vid 15000 mil och jag kan inte tänka mig att det är varken tidskrävande eller dyrt. 

De där bilarna är så löjligt lättmeckade att jag ser det som ocker att både ta 2k för oljebyte och 8k för en "storservice". Jag tror faktiskt att en oteknisk person med en verktygslåda och lite delar från tex Autodoc kan serva den bilen snabbare ute på parkeringen än vad han/hon hade lagt i tid på att få bilen till och från märkesverkstaden, dessutom till max 20% av kostnaden.



Sök