3623
Sök

Smitning

166 Inlägg
31 januari 2007
Trådstartare
Tja,

Nu är det så att morsans sambo har fått en polis anmälan på att någon har använt hans bil och bakat så att båda bilarnas framskärm har tryckts till men det har endast blivigt en intryckning på offrets bil men inte en skråma på den misstänktes. Nu är det så att det var jag som körde bilen, såg inte att det blev något på den andres bil(tittade bara inifrån bilen), men på bilen jag körde så blev det inte en skråma. Nu är det så att jag tror att den bilen jag "tryckte" till försöker köra en fuling, att han möjligtvis har tryckt till den själv. Finns minst 1 vittne.

Jag körde där ifrån utan att kolla ordentligt på hans bil(Toyota carina 88), men vad jag såg och min flickvän så blev det inget, och på bilen jag hade blev det inte en skråma.

Vad säger man?... Tror att han försöker en fuling...

Pulare
248 Inlägg
31 januari 2007
Hmm svårt att säga i sådana fall, det är nog mer upp till polisen vad de tror, risken är jhu att du åker dit på det för att du inte har gått ur bilen och kollat, och eller lämnat namn osv eller kontaktat ägaren. Men eftersom du inte har "kollat" ordentligt på hans bil så kan du inte bevisa om han har gjort en skada på bilen i efterhand...
En fråga bara? är det vittnet som kontaktat ägaren av den andra bilen? eller satt han i sin bil? hänger inte riktigt med? hur visste den andra att du hade backat på?

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
31 januari 2007
Vad är fulingen?

Vad tjänar han på att säga att han tryckt till den själv? Han tjänar väl mer på att säga att någon annan gjorde det på hans bil?

Iaf så verkar det som att ingen vet att det var du, utan nån "okänd".
I vissa fall går det att prata sig ur nånting, men har du otur så åker du på det. I värsta fall en självrisk?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

DFFL
9 020 Inlägg
31 januari 2007
Tycker faktiskt att det kvittar ifall han försöker göra en "fuling".
Eftersom att du har backat på hans bil och sen kört iväg utan att ens orka gå ur din egen bil.
Hade någon gjort så på min bil så hade bollträet åkt fram och jag fått en splitterny front gratis.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

draminbil.nu
1 382 Inlägg
31 januari 2007
Kanske bara är jag men jag förstår inte riktigt frågan i ditt inlägg smile

Live the dream
358 Inlägg
31 januari 2007
jag får nog hålla med FireTraXX.
Han kanse kör en fuling...men du kör med smitning..
Smitning ger goda chanser till indraget körkort och råa böter.

I want to die in my sleep like my grandfather..
Not screaming and yelling like the passengers in his car....
"DeLorean DMC-12 -82 Vin#10429"
Min bil underhålls här!!

Fartglad
336 Inlägg
31 januari 2007
Om det nu inte blev en enda skråma på offrets bil, hur kan h*n då veta att ngn kört in i honom/henne? :S

Och hur kan denne person veta vilken bil som körde på? Alltså måste offret ha suttit i bilen medan du backade in i den andra bilen?

Dåligt att du inte gick ut och prata med personen isf. Ganska trist o höra att man inte "orkar" gå ur bilen ens om man har kört in i ngn annan.
Senast redigerat av TobLju (31 januari 2007)

Power without Quattro is useless!

ICA-nisse
143 Inlägg
31 januari 2007
Visst att det kan vara lite märkligt om hela hans front är söndertryckt och det inte finns ett märke på din bil, men du lär nog få stå till svars för det ändå eftersom du inte kollade på hans bil.

110 Inlägg
31 januari 2007
hur sjutton fick offret reda på att det var just du som körde på honom, om han inte själv vär där?

Have a good time, all the time!

519 Inlägg
31 januari 2007
FireTraXX skrev:
Tycker faktiskt att det kvittar ifall han försöker göra en "fuling".
Eftersom att du har backat på hans bil och sen kört iväg utan att ens orka gå ur din egen bil.
Hade någon gjort så på min bil så hade bollträet åkt fram och jag fått en splitterny front gratis.

Word!

519 Inlägg
31 januari 2007
SpeedFirE skrev:
Visst att det kan vara lite märkligt om hela hans front är söndertryckt och det inte finns ett märke på din bil, men du lär nog få stå till svars för det ändå eftersom du inte kollade på hans bil.

Har jag missat nått? Jag läste bara framskärm i första inlägget...

ICA-nisse
143 Inlägg
31 januari 2007
Fordofilen skrev:
SpeedFirE skrev:

Jag menade inte ordagrant. Om det hade varit så att hela den andra bilen var helt ihoptryckt men inte en repa på hans, så hade han ju ändå fått pröjsa allt eftersom han inte gick ur och kolla. Svårt att veta hur skadan blev om man inte gick ur bilen.

519 Inlägg
31 januari 2007
SpeedFirE skrev:
Fordofilen skrev:
SpeedFirE skrev:

Jag menade inte ordagrant. Om det hade varit så att hela den andra bilen var helt ihoptryckt men inte en repa på hans, så hade han ju ändå fått pröjsa allt eftersom han inte gick ur och kolla. Svårt att veta hur skadan blev om man inte gick ur bilen.

Jag funderade på om du visste mer än vad som stod i tråden, men nu är jag med på hur du menar. smile
Så sant som du skriver, det minsta man kan göra är ju att gå ut och kolla iaf.
Senast redigerat av Fordofilen (31 januari 2007)

1 436 Inlägg
31 januari 2007
Du kör på någon och drar utan att ens orka kolla skador mer än genom din backspegel?!?
Fy fan, den jag kommer på med att göra det på min bil tänker jag göra livet surt för. FY FAN säger jag bara. Skulle hoppa in i min kärra direkt och dra efter. Jäkla spån som inte ens orkar gå ur bilen och kolla.

Gah!! Nu blev jag arg.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

130 Inlägg
31 januari 2007
Tycker du skall skämmas som först kör på och sen smiter iväg. Är ju annat om du ej märkte att det tog i.

Blev utsatt i sommar för en smitare, jag kom körande och var påväg till jobb med min Calibra som jag hade haft i 3 veckor efter ett års repartioner på den.  Vid ett stoppmärke så kom det en bil ut rakt framför mig, jag han inte ens bromsa. Istället för att dra in i  hans bil så valde jag diket. For ner i diket rakt i en vägtrumma och landade på en infart till en gårdsplan. Den andra bilen stannadeoch körde sen iväg, fick registernummret, men skrev ej upp den direkt så måste ha blandat ihop några siffror så polisen kunde inget göra.

Som tur var så var det bara fram spoilern och inner skärmen som for till skit. Fälgen klara sig med några små repor. Hade tur när jag stötte på vägtrumman blev en fjädringseffekt av framspoilern.

Så jag gillar inte smitare och ej heller poliser som inte ens kan skriv en rapport rätt. Det stod i rapporten att jag hade en röd Calibra, fast den är svart. Även platsen var helt och hållet fel.

166 Inlägg
31 januari 2007
Trådstartare
Visst skulle jag gått ut och kollat och lämnat uppgifter mm, även fast det var en rostig toyota carina, men men förståndet kommer efteråt ibland när man är ung.

Hur dom vet att det är den bilen som jag lånade som stötte till, det var på en parkering till ett köpcentrum där någon antagligen såg.

Hon hade backat in och jag hade kört in brevid, så när jag backade ut åt höger så tog vänster fram i hennes vänster fram, så jag såg lite bättre än genom en backspegel, och fruntimmre som jag hade med mig såg inte heller någon skada, men vi borde ha gått ur, jag vet(nu är det gjort).

Gör så här nu: Ägaren till bilen jag lånade säger att han inte minns vem han lånade ut den till då, så kan dom inte dömma någon till smitning, så betalar jag själv risken hur som helst, om skadan verkar rimmlig, smitningen är redan nerlagd...

Sluta klaga nu, jag vet mycket väl själv att jag har gjort mycket fel, men som sagt, hos oss unga kan förståndet komma efteråt tråkigt nog. Och ni som säger att ni skulle dra efter den som gjorde det och spöa på den, tänk er för en gång till, ni vet inte vem som sitter i den andra bilen(samma sak med mig).

519 Inlägg
31 januari 2007
Skyll inte på att du är ung för det är ingen ursäkt, okej om du varit 12 lr nått men då ska du inte heller köra bil.

Men det är bra att du vet att du gjorde fel, antagligen kommer du göra rätt nästa gång nu smile

12 086 Inlägg
31 januari 2007
Jag håller egna värderingar borta, har du inte en skråma på din bil skulle jag neka till brott. Förmodligen har du inte tryckt in en hel framskärm utan att skada din egna bil.

692 Inlägg
31 januari 2007
JapMax skrev:
Jag håller egna värderingar borta, har du inte en skråma på din bil skulle jag neka till brott. Förmodligen har du inte tryckt in en hel framskärm utan att skada din egna bil.

Jag måste nog nästan hålla med dig, visst kan man gå ut och kolla en extra gång eller lämna namn och tele nr i fram rutan. Men men

845 Inlägg
31 januari 2007
haha ja jag förstod inte riktigt vad du menade men, det löser ssig säker..

Sök