2644
Sök

VW Passat 2.0 -96 startar ej

3 Inlägg
5 juli 2021
Trådstartare
#1
Hej,

Häromveckan när jag körde min gamla pärla, en passat från 1996, slutade bilen helt plötsligt att reagera på gaspedalen. Motorn gick en stund sen stod jag still. Gick ej att starta efter det. Den står bara och hostar.

Jag är totalt novis på bilar men här på forumet finns ju en massa kunskap. Hur felsöker jag på ett effektivt sätt? Min första tanke var att nånting är fel med bränslepumpen eftersom bilen gav upp mitt under körning och jag kände hur effekten från gaspedalen bara dog bort helt plötsligt.

Det jag testat själv är att jag bytt säkring till pumpen utan resultat. Men that's it. Vet inte hur jag går vidare. Vet ärligt talat inte ens var bränslepumpen sitter i min bil, eller hur den ser ut.

När jag slår på tändningen hör jag ett vinande/gnällande ljud som varar i ca 2 sekunder. Det tolkar jag som att pumpen går igång och försöker pumpa bränsle. Har jag rätt? Isåfall funkar ju pumpen. Om den funkar, vad kan vara felet isåfall? Nåt annat jag märkt är att det luktar lite bensin utanför bilen när jag försökt starta den. Kan nån slang vara trasig eller hoppat av? Var leds bränslet till motorn på min bil? Försökt kika under men ser bara skyddsplåtar överallt.

Väldigt tacksam för input. Som sagt, jag kan extremt lite om bilar så jag tar ödmjukt emot all hjälp jag kan få. Säg till också om det är mer info jag behöver ange.

Edit: kan det vara bränslefiltret som behöver åtgärdas? Var hittar jag det isåfall?
Senast redigerat av apaniskogen (5 juli 2021)

6 042 Inlägg
5 juli 2021
#2
Du har elektronisk insprutning på den bilen och bränslet pumpas fram under högt tryck, kanske 4-5 bar. Om pumpen är trött kanske det bara orkar pumpa 1 bar, fast den ändå snurrar, så du kan inte vara säker på att den är okej bara för att du hör den. Och när filtret blir tätt är det en gradvis process, det brukar inte komma på en gång som i ditt fall. Men om du ändå vill byta bränslefilter brukar det vara stort som en 33cl coca-colaburk och sitta antingen under bilen eller i motorrummet. Men tänk på att det kan vara tryck kvar i systemet så det kan spruta lite bensin när du lossar på anslutningarna till filtret.

Men i ditt fall skulle jag börja med att kolla på tändstiften. Efter att du försökt starta, hur ser stiften ut, är de våta eller torra? Startar bilen på startgas?

3 Inlägg
5 juli 2021
Trådstartare
#3
Utmarks-Loke skrev:
Du har elektronisk insprutning på den bilen och bränslet pumpas fram under högt tryck, kanske 4-5 bar. Om pumpen är trött kanske det bara orkar pumpa 1 bar, fast den ändå snurrar, så du kan inte vara säker på att den är okej bara för att du hör den. Och när filtret blir tätt är det en gradvis process, det brukar inte komma på en gång som i ditt fall. Men om du ändå vill byta bränslefilter brukar det vara stort som en 33cl coca-colaburk och sitta antingen under bilen eller i motorrummet. Men tänk på att det kan vara tryck kvar i systemet så det kan spruta lite bensin när du lossar på anslutningarna till filtret.

Men i ditt fall skulle jag börja med att kolla på tändstiften. Efter att du försökt starta, hur ser stiften ut, är de våta eller torra? Startar bilen på startgas?

Tack för svar. Tändstiften ser torra ut efter att jag testat starta. Har ingen startgas, så får skaffa det och göra ett försök.

Hittade bränslefiltret. Tog loss slangarna till det och det rann ut en del soppa. Efter vad jag googlat borde filtret vara fullt med smuts om det satt igen. På min bil rann det ut tillsynes helt ren soppa ur bägge ändar.

6 042 Inlägg
5 juli 2021
#4
Om du tar den slang från bränslefiltret som kommer bakifrån, från pumpen, och sätter ner den i en PET-flaska, sprutar det då bensin när man vrider på tändningen? Normalt skall pumpen starta och gå ett par sekunder innan den stoppar igen. Bäst är det om du har någon som kan vrida på tändningen medan du håller i flaskan och slangen så det inte välter och så du kan se vad som händer.


Sök