Här är skillnaden på Originallampan till höger och den nya Nightbreaker till vänster
Originallampan, med ett lite gulare sken
Och ljusbilden
Nightbreaker, med vitare ljus
Och mycket mer ljus
Sen var det dags för montering av kupévärmaruttaget. Det finns ett hål som är tätat med en gummimassa i torpedväggen uppe på höger sida ovanför den grova kabelstammen.
Jag behövde plocka bort handskfacket och så valde jag att ta bort sidopanelen höger fram vid fötterna så jag kan montera uttaget på den panelen. OM det skulle bli något strul när jag lämnar tillbaka bilen så går det enkelt och säkert inte så dyrt att byta den panelen 😊
Kabeln kommer komma in bredvid fläkt gallret i bild. Var tvungen att kolla så det är tomt där bakom.
Sen var det bara att peta bort massan som satt i hålet, jag var tvungen att fila det lite större så kabeln och gummitätningen skulle få plats
Målade på med lite svart färg som fick torka innan jag monterade gummigenomföringen
Jag bestämde mig för att montera intagskabeln i ”dimljus” plasten. Den är också utbytbar och säkert inte så dyr om det skulle bli något tjafs när jag ska lämna tillbaka bilen ( jag har den på privat leasing i 18 månader) Det var enkelt att komma åt det från baksidan och det finns inget där bakom som kan ta skada när jag borrar.
Körde med en stegborr och det blev riktigt bra
Monterade kontakten i hålet, och borrade upp det lilla dräneringshålet i nederkant, inne i kontakten som man ska göra . ( Det står i monteringsbeskrivningen som jag faktiskt läste denna gången )
Här kommer kabeln upp från fronten, och jag har buntat fast den med en befintlig kabel i bilen.
Jag hittade en jordpunkt i närheten som jag monterade jordkabeln i.
Sen tätade jag lite extra med butylgummi och monterade en extra plast ring som följde med, så det blev lite snyggt
Och på insidan
Skruvade fast uttaget på panelen
Där efter så monterade jag vinterhjulen.
På vägen hem så var det ingen varning angående TPMS:en 😊
Men det gick bara en liten bit så tändes felmeddelandet
Jag hade redan bokat tid dagen efter för uppgradering av programvaran, så det var därför jag skiftade hjulen kvällen innan. Om det skulle bli nåt strul med TPMS:en.
Så jag lämnade in bilen på morgon hos Hedin i Akalla och de uppgraderade mjukvaran och programmerade TPMS:en
Så nu funkar det att ladda bilen utan att behöva låsa den, och TPMS:en funkar som de ska