Mossan1 skrev:
D4 motorerna är väl Dieslar i Toyota.
Deras bensinmotorer brukar börja 1A eller 2A osv.
Toyotor är generellt mycket bra.
Automaterna brukar fungera bra, bara dom underhålls med oljebyten emellanåt. Som alla andra. Dock är det inte nödvändigtvis med i shemat på mil/år.
CVT automatlådor från Toyota är inte lika usla som Nissan's. (Eller subaru)
Bilda egen uppfattning för det finns mycket fördomar här i forumet.
E-CVT som i hybriderna är något helt annat och fungerar mycket bra.
Toyota har få barnsjukdomar. Det är nog mest ägarrelatetat i så fall. Dvs många äldre ägare som spöar koppling, extremt ointresserade /okunniga ägare som inte ens vet att även Toyota ska servas.(jodå, dom finns)
Många ointresserade väljer Toyota pga driftsäkerheten.
Vissa från början av 00talet drabbas av "katalysatorsjukan". Dvs bilen varnar för katalysatorproblem, trots att bilprovningen mäter godkänt. (Googla "P0420 Toyota")
Bilen har hårdare krav än bilprovningen. Detta är också ägarrelaterat till stor del då främsta orsaken är kortkörningar.
Katalysatorn förstärktes runt 2004/05 någonstans.
Direktinsprutade 1AZ-FSE kan NOG inte köras på E10.
Hör man om ett motorras på Toyota är det oftast en D-4-D diesel. Därmed inte sagt att dom är dåliga! Sannolikt ändå bättre än många andras bästa motor. Men inte lika Toyotaklockrena som bensinarna.
Ser och känn bilen bra, och servicehistoriken är ok är den sannolikt ett tryggt köp. Kolla upp ang E10 för bilen i fråga!