Hej,
Jag fick en idé när jag var ute och körde idag. Jag är stolt ägare till en SEAT Toledo -99 med VAG:s 1,6 liters motor utan turbo (motorkod AKL). På pappret levererar motorn 100 hästkrafter, en aning lite för att bilen ska vara riktigt rolig att köra. Tyvärr är denna motor ytterst svårtrimmad. Den bästa åtgärd som faktiskt verkar fungera är att byta kamaxel. Vilket jag inte vågar ge mig på.
Man har ju sett sådana där "elektriska turbos" som säljs på internet för att överladda en NA-motor, typ sån här
https://www.aliexpress.com/item/1005002 … 8189%22%7D. De sägs ju vara en riktigt dålig idé som mer blir en restriktion än boost.
Nu till min idé. Säg att man placerar en trycklufttank på ett lämpligt ställe i bilen. Kopplar på en mindre kompressor som drivs av bilens 12v-system. Sen drar man en slang från lufttanken (som då innehåller tryckluft) via en justerbar tryckreduceringsventil, en elektriskt styrd AV/PÅ-ventil och kopplar sen in slangen innan luftmassemätaren men efter luftfiltret på bilens ordinarie insug. På så vis kan man under kortare stunder vid väl valda tillfällen få ut lite extra effekt av motorn genom att blåsa in tryckluft rätt in i motorns insug. Förslagsvis styrs allt genom nån knapp inne i kupén. Givetvis får man anpassa så att man inte laddar på mer luft än vad insprutningssystemet kan hantera att matcha med bränsle samt så att motor och växellåda inte påfrestas för mycket.
Jag kan tänka mig tryckluften tar slut tämligen fort (och då får den lilla kompressorn börja att ladda på med ny tryckluft igen), så boosten varar inte så länge. Storleken på trycklufttanken måste också hållas nere pga. viktskäl.
Det här är säkert en jättedålig idé. Exempelvis pga. dålig bränsleekonomi, mycket vikt, allt för korta intervaller med boost osv. Men visst borde det vara görbart? Lite kul att testa, eller vad tror ni?