2731
Sök

Byta handbromsvajer på audi 80

30 Inlägg
21 augusti 2021
Trådstartare
Hur gör man, förklara steg för steg, nåt som är klurigt, bör tänka på, tacksam för tips o råd då jag måste fixa detta nu innan besiktning. Just nu hoppar o låter hela bilen när jag backar....

30 Inlägg
22 augusti 2021
Trådstartare
Just nu står bilen på en parkering o handbromsen släpper inte, går inte att backa så jag står fast. Kan bara köra rakt fram o det går inte på den parkeringen jag står på om jag inte vill sabba hela bilen, så hur gör man? Byta handbromsvajern på plats går ej då bilarna bredvid mig också vill få plats....

6 094 Inlägg
22 augusti 2021
Men du kanske kommer åt att hissa upp bilen, få av hjulen bak så du kan klippa av gamla wiren. För jag antar att wiren rostat fast i höljet som de brukar göra. Klipper du ute vid bromsoket släpper handbromsen och du kan backa igen. Sedan får du kolla på youtube hur man spänner upp handbromsen, jag minns att man skulle skruva bromskolven in och ut på gamla audi för att få rätt inställning

30 Inlägg
22 augusti 2021
Trådstartare
Tack för svaret, ska testa det, jo det är nog bromskolven som ska in o ut

3 256 Inlägg
23 augusti 2021
Är det inbyggd hansbroms i oket brukar det gå att ta en tång och dra tillbaka hävarmen bara när viren kärvar.  Annars klippa i värsta fall.

Är handbromsen en separat trumma eller trumbromsar bak, är det lite marigare. Då kan det vara riktigt helsike att få av trumman. Klippa viren kan hjälpa beroende på var det kärvar men inte nödvändigtvis.

Oavsett:
Lyfter du bilen ska den pallas upp säkert. Lite inte på enbart domkraften.

Ang instruktion steg för steg om själva virebytet kan jag inte Audi 80 i detalj nog för att hjälpa.

30 Inlägg
23 augusti 2021
Trådstartare
Har pallbockar så jag kan lyfta upp bilen säkert, frågan är bara om jag kommer åt utan att ta av däcken för det finns inte plats att kunna göra det

30 Inlägg
23 augusti 2021
Trådstartare
Jag spraya 5-56 där under o med våld lyckades jag backa bilen så nu står den på ett bättre ställe där jag kan byta handbromsvajern, men då är frågan hur man ska gå till väga, är det bara en handbromsvajer till audi 80 eller är det 2 för jag har bara fått en när jag beställde?

6 167 Inlägg
23 augusti 2021
Hej!
Audi 80 borde väl ha samma typ av handbromsvajrar(2st) som Audi 100?!
De är enkla att byta då du har trumbromsar bak, Bort med hjul och bromstrumma så kommer du åt vajerns fäste. Sen har du ett fäste för handbromsvajrarna mitt under bilen ,

30 Inlägg
24 augusti 2021
Trådstartare
Kollade o de va inte vajrarna som var dåliga utan oken, men det stämmer att de ska vara 2 vajrar men der var svårt att komma åt då avgösrörer låg precis i vägen

30 Inlägg
24 augusti 2021
Trådstartare
Nu är oket på högra sidan bytt men felet att det inte gick att backa låg i att en skruv på vänstra sidan hade försvunnit så backarna som håller ihop bromsskivan o belägen satt helt löst på ena sidan. Så nu fungerar bilen åt alla håll o den ska in på besiktning på torsdag, får hålla tummarna att den går igenom

Sök