Mossan1 skrev:
dwadw skrev:
https://www.blocket.se/annons/dalarna/volkswagen_golf_gl_1_8__golf_3__lagmilare/97143093
Hittade denna, blev jävligt sugen på den. Tror du det går att pruta ner priset till typ 12-13 tusen eller mindre?
Bilmodellen är enkel och ganska okomplicerad. Ingen dålig förstabil.
Men!
Lysande ABS lampa kan vara skitfel eller dyrt. In blanco utan felkoder utlästa känns det vågat.
Undvik!
För ABS koder duger INTE en enklare universell OBD2scanner. Den måste vara heltäckande.
Låga mil ska du inte se som nödvändigt, för när bilar blivit så gamla har det ingen betydelse längre.
Hade för några år sedan en Mazda Tribute V6 Automat som jag köpte nästan ny = demobil.
5 års garanti.
ABS-lampan började tändas då och då.
Ibland bara blinkade till - ibland lyste längre stunder.
Lämnade in bilen för att få felet åtgärdat på garantin.
Men den auktoriserade Mazdaverkstaden kunde inte finna något fel när de anslöt felsökningsinstrumentet.
Lämnade in bilen flera gånger, eftersom ABS-lampan lyste då och då.
Verkstaden hittade inget fel.
Bromsarna fungerade hela tiden med ABS-funktionen.
Kollade jag på grusväg.
Tröttnade på ABS-lampan och satte en svart eltejp över.
Men så, efter mellan 2 och 3 år skulle bilen besiktas.
Började då ett systematiskt arbete med att kolla ABS-kransar, ABS-givare samt ALLA kabelskarvar som hade med ABS-systemet att göra.
Många timmars arbete.
Passade på att smörja alla kabelskarvar med vattenfritt vaselin.
Efter nerpallning och provkörning lyste inte ABS-lampan, och gjorde aldrig mer det under de resterande 5 åren jag ägde bilen.
Vad felet var fick jag aldrig veta eftersom jag inte kollade mellan varje åtgärd.
Berättade för verkstaden.
Ja så kan det vara, blev svaret.