3548
Sök

KÖPRÅD: Vad tror ni om den här hondan? Behöver verkligen hjälp med att bestämma förstabilen (extrem ångest just nu)

302 Inlägg
27 augusti 2021
Trådstartare
https://www.facebook.com/marketplace/it … 37dcb9976a

https://snipboard.io/10GlAc.jpg
https://snipboard.io/YPOp0S.jpg
https://snipboard.io/70mO4Z.jpg
https://snipboard.io/VF36qA.jpg

Jag har sån jävla sjuk ångest inför förstabilen, så svårt att välja. Ni har säkert sett en del köpråds trådar med mig, ber om ursäkt ännu en gång.

Kommer köpa en bil idag, antingen den där hondan eller en audi a3 1.8T.

https://www.blocket.se/annons/dalarna/a … n/97223349

https://paste.pics/DO2NE
https://paste.pics/DO2NP
https://paste.pics/DO2O5
https://paste.pics/DO2OT
https://paste.pics/DO2P6
https://paste.pics/DO2PE

Det positiva med hondan är att den är billigare att äga, går snålare och är snyggare. Negativa är att snubben har bytt motor till d16z6. Någon sa här att det kan bli problem med besiktning och att jag kan få framtida problem. Säljaren säger dock att det inte kommer bli några problem med motorn och att den går igenom besiktningen och att honda modellen finns med den där motoralternativet, och att det är en perfekt förstabil. Självklart smörar han för att jag ska köpa den men vad vet jag egentligen, är ju ingen bil snubbe så kan absolut ingenting.

Audin kan jag få för drygt 13-14 tusen tror jag, hondan kan jag nog få för 15-16 tusen. Audin får jag med fräscha sommar och vinterdäck. Tror jag inte får med några vinter däck med hondan, men dem pengarna kan jag jobba ihop. Jag har en budget på 18 000 kr, köper jag hondan för 16 000 har jag drygt 2000 kr kvar till bensin och skit (mamma kan förmodligen hjälpa mig). Köper jag audin lär jag ha drygt 4-5 tusen kr kvar, men den skatten ska betalas i december.

Vad tycker ni? Själv vet jag fan inte och börjar bli less på min ångest. Hjärtat leder mig fram till hondan för jag tycker den är snygg plus jag gillar japanska bilar.
Senast redigerat av dwadw (27 augusti 2021)

7 439 Inlägg
27 augusti 2021
Är bilen besiktad efter motorbytet?
Om bilprovningen inte hade några synpunkter skulle jag utan minsta tvekan ta Hondan före AUDI:n.
Att köpa bil i den prisklassen är alltid ett vågspel.

2 327 Inlägg
27 augusti 2021
Antar att det suttit någon typ av d14 eller d15 i Hondan från början. Rent utseendemässigt är en d16z6 väldigt lik. Står ju dock VTEC på ventilkåpan vilket det inte gör på dem andra. Är nog bara d15z8 som det står VTEC på som egentligen inte riktigt är en VTEC.

Byt ventilkåpa om du är nervös. Men sen samtidigt skulle det förvåna mig om bess säger något. Det är inga enorma hästkrafter på någon av motorerna.

Sen vilken bil som skulle vara bäst är jag fel person att svara på då man är något "Hondafrälst" lol

* Voff voff *
10 588 Inlägg
27 augusti 2021
Civic:en ser ju fin ut. Det är dock alltid en risk att köpa något som eventuellt blir omöjligt att besiktiga längre fram...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

302 Inlägg
27 augusti 2021
Trådstartare
Brådhis skrev:
Civic:en ser ju fin ut. Det är dock alltid en risk att köpa något som eventuellt blir omöjligt att besiktiga längre fram...

Det är det jag är rädd för, men vill så gärna ha den där hondan. Dock förstår jag inte varför bilen inte kan bli godkänd vid bilprovning om man har bytt motor, speciellt när det inte är jättestor skillnad mellan motorernas kraft.

Bilen besiktades den 2020-11-28 och den senaste ägarbytet var 2021-07-04 så jag antar att den inte har blivit besiktad med den nya motorn.

Han sa att det satt en b16a2 förut.

302 Inlägg
27 augusti 2021
Trådstartare
Xebers76 skrev:
Antar att det suttit någon typ av d14 eller d15 i Hondan från början. Rent utseendemässigt är en d16z6 väldigt lik. Står ju dock VTEC på ventilkåpan vilket det inte gör på dem andra. Är nog bara d15z8 som det står VTEC på som egentligen inte riktigt är en VTEC.

Byt ventilkåpa om du är nervös. Men sen samtidigt skulle det förvåna mig om bess säger något. Det är inga enorma hästkrafter på någon av motorerna.

Sen vilken bil som skulle vara bäst är jag fel person att svara på då man är något "Hondafrälst" lol

Nej jag förstår inte heller varför bilprovningen skulle säga något om man bytt motor, iallafall när det inte är en enorm skillnad på krafterna.

Vill ju verkligen ha hondan men är rädd att den inte går igenom bess.

Bilen besiktades den 2020-11-28 och den senaste ägarbytet var 2021-07-04 så jag antar att den inte har blivit besiktad med den nya motorn.

302 Inlägg
27 augusti 2021
Trådstartare
torsen skrev:
Är bilen besiktad efter motorbytet?
Om bilprovningen inte hade några synpunkter skulle jag utan minsta tvekan ta Hondan före AUDI:n.
Att köpa bil i den prisklassen är alltid ett vågspel.

Bilen besiktades den 2020-11-28 och den senaste ägarbytet var 2021-07-04 så jag antar inte.

2 327 Inlägg
27 augusti 2021
Vänta...... har han bytt från en b16a2 till en d16z6?????? Då har han sänkt hästkrafterna från 160 till 125.

HMM

Såg att den var trimmad, det är en risk att köpa trimmat så du vet.

302 Inlägg
27 augusti 2021
Trådstartare
Xebers76 skrev:
Vänta...... har han bytt från en b16a2 till en d16z6?????? Då har han sänkt hästkrafterna från 160 till 125.

HMM

Såg att den var trimmad, det är en risk att köpa trimmat så du vet.

Kan den inte gå igenom bess då eller? Är det svårt att ta bort det här trimmet så man kan bessa den?

Vill ju så sjukt gärna ha den men om den inte går genom bess är det ju dumt att skaffa den

Känner mig typ kär i bilen, är verkligen beredd på att jobba och lära mig med den om det skulle behövas.

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 augusti 2021
Låter mycket udda att byta en B16a2 till en D16z6. Rent av oseriöst. Dessutom tror jag att de faktiskt snurrar åt olika håll, men där kan jag ha fel, minnet sviker med dessa.

Men mitt råd är att du inte köper den Hondan faktiskt. Hela upplägget känns fishy i mina ögon. Självklart kan jag ha fel, det kanske är världens bästa kille och bil, men några frågetecken för mycket.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 327 Inlägg
27 augusti 2021
Han har ju sänkt effekten om man nu går på motorkoden, så just effekt kan inte bess klaga på.

Den borde klara avgaskraven även med en aggressivare kamaxel men det vet vi ju inte.

Jag är dock mer nyfiken på varför man slänger ut en B16 och ersätter med en D16. Kan det vara att motorn rasat och att man ersatt den med vad som fanns hemma?

Undrar även hur man löst det med motorns dator. Vill minnas att både B16A2 och D16Z6 har den berömda P28 som styrenhet men borde vara olika programvara i dem med tanke på effektskillnaden, och nu dessutom med trimkam.

@caromania
Både D serien och B serien snurrar "baklänges", däremot K och J serien snurrar på "rätt" håll tongue

302 Inlägg
27 augusti 2021
Trådstartare
caromania skrev:
Låter mycket udda att byta en B16a2 till en D16z6. Rent av oseriöst. Dessutom tror jag att de faktiskt snurrar åt olika håll, men där kan jag ha fel, minnet sviker med dessa.

Men mitt råd är att du inte köper den Hondan faktiskt. Hela upplägget känns fishy i mina ögon. Självklart kan jag ha fel, det kanske är världens bästa kille och bil, men några frågetecken för mycket.

Ja det låter väldigt skumt, men han kanske ville ha motorn till ett annat projekt och säljer resten av bilen med en annan motor i? Dock vill jag verkligen ha hondan så ska kika på den imorgon och testa den rejält så det inte är något fult med den.

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 augusti 2021
Xebers76 skrev:
Han har ju sänkt effekten om man nu går på motorkoden, så just effekt kan inte bess klaga på.

Den borde klara avgaskraven även med en aggressivare kamaxel men det vet vi ju inte.

Jag är dock mer nyfiken på varför man slänger ut en B16 och ersätter med en D16. Kan det vara att motorn rasat och att man ersatt den med vad som fanns hemma?

Undrar även hur man löst det med motorns dator. Vill minnas att både B16A2 och D16Z6 har den berömda P28 som styrenhet men borde vara olika programvara i dem med tanke på effektskillnaden, och nu dessutom med trimkam.

@caromania
Både D serien och B serien snurrar "baklänges", däremot K och J serien snurrar på "rätt" håll tongue

Gött, då har vi rett ut det!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

302 Inlägg
27 augusti 2021
Trådstartare
Xebers76 skrev:

@caromania

Min gissning är att han kanske ville ha den till ett annat projekt och säljer resten av bilen, eller det du säger att motorn gick sönder och han tog något som fanns hemma.

Annars verkade snubben rätt trevlig, kanske är för att han vill smöra lite och sälja den.

Men funkar den som den ska så tror jag att jag köper den, det är verkligen som att jag har blivit förälskad i bilen haha.

2 327 Inlägg
27 augusti 2021
dwadw skrev:
Xebers76 skrev:

@caromania

Min gissning är att han kanske ville ha den till ett annat projekt och säljer resten av bilen, eller det du säger att motorn gick sönder och han tog något som fanns hemma.

Annars verkade snubben rätt trevlig, kanske är för att han vill smöra lite och sälja den.

Men funkar den som den ska så tror jag att jag köper den, det är verkligen som att jag har blivit förälskad i bilen haha.

Ja det skadar inte att provköra bilen såklart! Känns den bra så absolut! Det är mycket enkla bilar att mecka med och det finns enormt mycket information på internet så allt går att fixa såklart. Men försök att se förbi förälskelsen när du åker och tittar på den, det finns fler bilar till salu!

302 Inlägg
27 augusti 2021
Trådstartare
Xebers76 skrev:
dwadw skrev:
Xebers76 skrev:

@caromania

Ja det skadar inte att provköra bilen såklart! Känns den bra så absolut! Det är mycket enkla bilar att mecka med och det finns enormt mycket information på internet så allt går att fixa såklart. Men försök att se förbi förälskelsen när du åker och tittar på den, det finns fler bilar till salu!

Haha ska försöka, men den ser så saftig ut. Vill även verkligen lära mig att mecka med bilar så den här hondan kanske är en bra start också?

2 327 Inlägg
27 augusti 2021
dwadw skrev:
Xebers76 skrev:
dwadw skrev:

Haha ska försöka, men den ser så saftig ut. Vill även verkligen lära mig att mecka med bilar så den här hondan kanske är en bra start också?

Det är en fråga som dyker upp här på hemsidan då och då. "Vad är en bra bil att lära sig mecka på". Oftast blir svaret en bil från 90 talet och då oftast en volvo 940. I det stora hela är det inte så stor skillnad rent tekniskt sett. Så skulle vilja påstå att det är ett bra ställe att lära sig mecka. Med det sagt så får man kanske inte jobb som bilelektriker för att man kan laga elfel på en så gammal bil, det fungerar så annorlunda idag. Fördelen med 90tals Honda är att man man få ut felkoder och även radera dem helt utan en dator, och även att delar är billigt.

Med det är ju bara min åsikt tongue

302 Inlägg
27 augusti 2021
Trådstartare
Xebers76 skrev:
dwadw skrev:
Xebers76 skrev:

Det är en fråga som dyker upp här på hemsidan då och då. "Vad är en bra bil att lära sig mecka på". Oftast blir svaret en bil från 90 talet och då oftast en volvo 940. I det stora hela är det inte så stor skillnad rent tekniskt sett. Så skulle vilja påstå att det är ett bra ställe att lära sig mecka. Med det sagt så får man kanske inte jobb som bilelektriker för att man kan laga elfel på en så gammal bil, det fungerar så annorlunda idag. Fördelen med 90tals Honda är att man man få ut felkoder och även radera dem helt utan en dator, och även att delar är billigt.

Med det är ju bara min åsikt tongue

Har ändå ingen plan att arbeta som mekaniker eller bilelektriker tongue

* Voff voff *
10 588 Inlägg
27 augusti 2021
dwadw skrev:
Brådhis skrev:

Det är det jag är rädd för, men vill så gärna ha den där hondan. Dock förstår jag inte varför bilen inte kan bli godkänd vid bilprovning om man har bytt motor, speciellt när det inte är jättestor skillnad mellan motorernas kraft.

Ska vi vara helt ärliga så är väl risken rätt liten att besiktningen ser detta, om dom nu inte hittar den här tråden. wink Men du ska ändå vara medveten om att det finns en risk att besiktningsmannen är just Honda-fantast och ser det direkt. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
18 003 Inlägg
27 augusti 2021
Låter väl riskfritt att köpa Hondan. Den låg ute på annons i sommras för 39000:- så som ni säger har väl köparen kört hem, stampat ner maskin i sin egen honda och vice versa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök