Handsprit skrev:
Ska man hålla koll på nåt mer när jag söker bil förutom typ kamrems byten
Nedan är GENERELLT!
Lägg inte så stor vikt vid milen!
Det har väldigt liten betydelse när bilen är så gammal att den är nere i dessa prisklasser.
Försök istället få så sen modell av bilen ifråga. Årsmodell över mil.
Bra historik är viktigt.
Tänk på att en uppsättning hjul kostar massor av tusenlappar. Saknas sommar eller vinter ska det tas i beaktande. Åretrunt = du behöver sommar OCH vinterhjul. Vinter i synnerhet.
Generellt är det säkrare köp av ägare som haft bilen länge, än kort tid, som är varningsklocka.
Eftersom du vill ha "stabil" (som i tillförlitlig) bil, ska du undvika turbo, (hårdare körda och dyrare överlag) sportshassien, luftfjädring och annat extra. Det är potensiella felkällor bara, och ofta mycket kostsamt.
"Stylad"= pengar på fel sak. Säkert uteblivna servicar/rep osv istället
"Modifierad" är varningsklocka.
Inte bara sönderskruvad, utan öppna filter och annat GER problem.
"Sänkt"= obekväm och opraktisk. Faller in under "stylad" i övrigt.
"Defekt" ska du se upp med!
Speciellt om ägaren vet vilket enkelt fel det är = se som skitsnack. Då hade hen lagat själv och sålt dyrare och med det tjänat pengar.
"Dyra stereos eller hjul" är inte värt en spänn mer än DU vill betala extra för det. Bilen är inte bättre i sig för det.
Begagnatvärde på sådant är minimalt.
Värdera istället bra servicehistorik och dyra mil/årrelaterade väldokumenterade service/rep.
Många kvitton tappas konstigt nog bort på sådant..... (se som skitsnack)
Finns undantag till ovan?
Absolut.