2550
Sök

Köpråd: V70 D5 Aut 2011

245 Inlägg
9 september 2021
Trådstartare
#1
Ska eventuellt iväg i helgen och kika på en V70 D5 Aut 2011 FWD som har gått 26000 mil.

Vad bör man kolla efter på dessa?
Tänker framförallt motor och växellåda.

Vanliga fel på dessa som kan bli dyrt?

Har sett flera stycken som stått på firma en längre stund, är folk rädda för dessa pga dieselhysterin, skatten och milen då dom oftast gått 25k+?

D5 är "tyvärr" enda alternativet då vi behöver dragvikten på 2000kg, alltså faller dom mindre dieslarna bort, likaså bensinarna.


* Voff voff *
10 597 Inlägg
9 september 2021
#2
Fjellner skrev:
Ska eventuellt iväg i helgen och kika på en V70 D5 Aut 2011 FWD som har gått 26000 mil.

Vad bör man kolla efter på dessa?
Tänker framförallt motor och växellåda.

Vanliga fel på dessa som kan bli dyrt?

Har sett flera stycken som stått på firma en längre stund, är folk rädda för dessa pga dieselhysterin, skatten och milen då dom oftast gått 25k+?

D5 är "tyvärr" enda alternativet då vi behöver dragvikten på 2000kg, alltså faller dom mindre dieslarna bort, likaså bensinarna.

Både motor och låda är bra. Se till att det finns vettig servicehistorik och att den inte rostat (för mycket) ovanför vindrutan.

Bakvagnsbussningarna är en svag punkt och vid 26000 mil är det antingen just bytt eller snart dags.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

245 Inlägg
9 september 2021
Trådstartare
#3
Brådhis skrev:
Fjellner skrev:
Ska eventuellt iväg i helgen och kika på en V70 D5 Aut 2011 FWD som har gått 26000 mil.

Vad bör man kolla efter på dessa?
Tänker framförallt motor och växellåda.

Vanliga fel på dessa som kan bli dyrt?

Har sett flera stycken som stått på firma en längre stund, är folk rädda för dessa pga dieselhysterin, skatten och milen då dom oftast gått 25k+?

D5 är "tyvärr" enda alternativet då vi behöver dragvikten på 2000kg, alltså faller dom mindre dieslarna bort, likaså bensinarna.

Både motor och låda är bra. Se till att det finns vettig servicehistorik och att den inte rostat (för mycket) ovanför vindrutan.

Bakvagnsbussningarna är en svag punkt och vid 26000 mil är det antingen just bytt eller snart dags.

Tack för svar!

Bakvagnsbussningarna, är det något man klarar av att byta själv eller är det ett helvete?
Jag kan skruva men har ett vanligt hyresgarage och således ingen lyft eller liknande.

Hur håller lådorna?
Har iprincip bara kört manuell men nu när man blivit en bit över 30 så börjar man bli trött på att vispa runt en växelspak, iallafall i en bruksbil!


2 401 Inlägg
9 september 2021
#4
Ingen större kostnad att byta dessa på volvo i värsta fall smile   Fick se kvittot för ett år sedan men kommer inte ihåg priset nu....typ en timmes jobb iaf.


6 063 Inlägg
9 september 2021
#5
Om det är oljesticka på automatlådorna på de där så kolla att oljan är röd och inte luktar bränt. Om det inte är oljesticka, försök uppskatta om resten av bilen tagits väl omhand och hoppas att det samma gäller lådan

2 401 Inlägg
9 september 2021
#6
Utmarks-Loke skrev:
Om det är oljesticka på automatlådorna på de där så kolla att oljan är röd och inte luktar bränt. Om det inte är oljesticka, försök uppskatta om resten av bilen tagits väl omhand och hoppas att det samma gäller lådan

Kan hålla med om att oljestickan bör dras upp men också påpeka att en låda kan vara fucked redan långt innan oljan blir bränd.  Oljan blir bränd när lådan slirat allt för mkt och oljan blivit överhettad ordentligt.   Alltså ingen garanti att lådan är ok trots klarröd olja



Sök