2691
Sök

Klaga på bilverkstad efter arbete, rimligt?

6 Inlägg
4 oktober 2021
Trådstartare
#1
Hejsan!

Första inlägget här då jag inte är alls kunnig tekniskt om bilar, så ni får ursäkta om jag beskriver detta slarvigt men jag gör ett ärligt försök.

Det gäller alltså en VW Golf 1.6 från -07. Vid senaste besiktningen kom de fram till att fjädern på vänster framhjul behövde bytas. Sagt och gjort, körde till verkstaden dagen efter och de böt både vänster och höger fjäder för runt 5000kr totalt. Fine tänkte jag, man får ju byta båda då det inte blir obalans etc. Bilen till besiktningen igen och allt OK.

Några dagar senare börjar det låta "klonk-ljud" från vänster framhjul när jag kör över fartgupp och upphöjningar för fort. Börjar efter de första dagarna köra väldigt försiktigt över dessa då jag inte vet vad det är för ljud. Jag kör till samma verkstad idag igen och uppger att ljudet uppstått precis efter de bytt min vänstra fjäder där fram. Verkstaden ringer mig senare idag och säger att det är stötdämparen där fram är trasig och läcker olja och måste bytas, de rekommenderar att byta båda här också. Vad i... tänker jag, precis efter ett arbete med vänster fram ska jag alltså betala ganska saftigt för även detta arbetet?

Nu till min fråga till er bilexperter, verkar detta rimligt eller misstänker ni att verkstan inte har gjort det första arbetet fackmannamässigt eller liknande? Jag kan som sagt inget om det finns samband mellan dessa två eller ej, därför vänder jag mig till er nu i lite smått panik. Bör jag bara göra som de säger, byta båda stötdämparna och betala igen?

Tack på förhand!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
4 oktober 2021
#2
Timpsi skrev:
Hejsan!

Första inlägget här då jag inte är alls kunnig tekniskt om bilar, så ni får ursäkta om jag beskriver detta slarvigt men jag gör ett ärligt försök.

Det gäller alltså en VW Golf 1.6 från -07. Vid senaste besiktningen kom de fram till att fjädern på vänster framhjul behövde bytas. Sagt och gjort, körde till verkstaden dagen efter och de böt både vänster och höger fjäder för runt 5000kr totalt. Fine tänkte jag, man får ju byta båda då det inte blir obalans etc. Bilen till besiktningen igen och allt OK.

Några dagar senare börjar det låta "klonk-ljud" från vänster framhjul när jag kör över fartgupp och upphöjningar för fort. Börjar efter de första dagarna köra väldigt försiktigt över dessa då jag inte vet vad det är för ljud. Jag kör till samma verkstad idag igen och uppger att ljudet uppstått precis efter de bytt min vänstra fjäder där fram. Verkstaden ringer mig senare idag och säger att det är stötdämparen där fram är trasig och läcker olja och måste bytas, de rekommenderar att byta båda här också. Vad i... tänker jag, precis efter ett arbete med vänster fram ska jag alltså betala ganska saftigt för även detta arbetet?

Nu till min fråga till er bilexperter, verkar detta rimligt eller misstänker ni att verkstan inte har gjort det första arbetet fackmannamässigt eller liknande? Jag kan som sagt inget om det finns samband mellan dessa två eller ej, därför vänder jag mig till er nu i lite smått panik. Bör jag bara göra som de säger, byta båda stötdämparna och betala igen?

Tack på förhand!

Jag tror att det kan vara så att när de bytte fjädrar så kanske de demonterade dämparna. De kanske inte blivit bytta på alla 14 år och då är de kanske sopslut, de börjar läcka när man ändrar läge på dom. Så verkstaden kan ha rätt, de behöver nog bytas.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 638 Inlägg
4 oktober 2021
#3
Nästan allt kan hända och ibland är det bara otur

Dock så i vanligaste fall så har bilarna McPherson typ (Vilket innebär att stötdämparen sitter innanför fjädern och är en enhet. Vilket (alla?) Golf har så de har ju varit där och arbetat.
Möjligt att stötdämparna läckt lite innan och blev värre efter ingrepp - Eller åter igen, kanske bara ren otur

Svårt att svara på utan att sett hur det såg ut innan reparation, om verkstaden använt sig av service-cam så borde de synts där; eller om du själv såg att fjäderbenet (stötdämparen) var fuktig/blöt - Men då borde även besiktningen sagt något om de också

Om du är kund sen innan kan väl en tycka att någon form av rabatt skulle gälla som goodwill åtminstone

De/Dem

6 Inlägg
4 oktober 2021
Trådstartare
#4
Vettemannen skrev:
Jag tror att det kan vara så att när de bytte fjädrar så kanske de demonterade dämparna. De kanske inte blivit bytta på alla 14 år och då är de kanske sopslut, de börjar läcka när man ändrar läge på dom. Så verkstaden kan ha rätt, de behöver nog bytas.

/Benny

Tack för ditt svar. Det kan ju givetvis vara ren otur, blir bara misstänksam då både besiktningen OCH verkstaden tydligen missar detta. Låter bara rätt otroligt att just samma hjul, dvs. vänster fram är det som strular igen. Visserligen är de inte bytta på alla 14 år och kunde absolut gå sönder, men att det skulle göra det dagarna efter service på samma hjul var jag inte beredd på.

xXSammy skrev:
Nästan allt kan hända och ibland är det bara otur

Dock så i vanligaste fall så har bilarna McPherson typ (Vilket innebär att stötdämparen sitter innanför fjädern och är en enhet. Vilket (alla?) Golf har så de har ju varit där och arbetat.
Möjligt att stötdämparna läckt lite innan och blev värre efter ingrepp - Eller åter igen, kanske bara ren otur

Svårt att svara på utan att sett hur det såg ut innan reparation, om verkstaden använt sig av service-cam så borde de synts där; eller om du själv såg att fjäderbenet (stötdämparen) var fuktig/blöt - Men då borde även besiktningen sagt något om de också

Om du är kund sen innan kan väl en tycka att någon form av rabatt skulle gälla som goodwill åtminstone

OK, då förstår jag. Jag har inte heller sett hur det såg ut innan om jag ska vara ärlig, jag fick bara order om att byta fjädern, vilket jag gjorde. Tycker som sagt bara det är märkligt att det är just samma hjul det är fel på, när den nyss varit inne på service. Verkstaden sa att jag kunde få 10% rabatt, vilket hjälper föga när jag nyss varit där på ett ganska så dyrt arbete. Får fundera lite på hur jag ska gå tillväga, men tack för svaret!
Senast redigerat av Timpsi (4 oktober 2021)

571 Inlägg
4 oktober 2021
#5
Timpsi skrev:
Hejsan!

Första inlägget här då jag inte är alls kunnig tekniskt om bilar, så ni får ursäkta om jag beskriver detta slarvigt men jag gör ett ärligt försök.

Det gäller alltså en VW Golf 1.6 från -07. Vid senaste besiktningen kom de fram till att fjädern på vänster framhjul behövde bytas. Sagt och gjort, körde till verkstaden dagen efter och de böt både vänster och höger fjäder för runt 5000kr totalt. Fine tänkte jag, man får ju byta båda då det inte blir obalans etc. Bilen till besiktningen igen och allt OK.

Några dagar senare börjar det låta "klonk-ljud" från vänster framhjul när jag kör över fartgupp och upphöjningar för fort. Börjar efter de första dagarna köra väldigt försiktigt över dessa då jag inte vet vad det är för ljud. Jag kör till samma verkstad idag igen och uppger att ljudet uppstått precis efter de bytt min vänstra fjäder där fram. Verkstaden ringer mig senare idag och säger att det är stötdämparen där fram är trasig och läcker olja och måste bytas, de rekommenderar att byta båda här också. Vad i... tänker jag, precis efter ett arbete med vänster fram ska jag alltså betala ganska saftigt för även detta arbetet?

Nu till min fråga till er bilexperter, verkar detta rimligt eller misstänker ni att verkstan inte har gjort det första arbetet fackmannamässigt eller liknande? Jag kan som sagt inget om det finns samband mellan dessa två eller ej, därför vänder jag mig till er nu i lite smått panik. Bör jag bara göra som de säger, byta båda stötdämparna och betala igen?

Tack på förhand!

Den vänstra stötdämparen har körts med trasig fjäder vilket gör att den har gått i ett nedtryckt läge. Det gör att trycket i den har varit konstant för högt vilket har gjort att någon packning i den har gett upp. Fullkomligt normalt fel och att det blev synligt efter fjäderbytet beror på att stötdämparen inte är ihoptryckt längre.


344 Inlägg
4 oktober 2021
#6
Att man inte rekommenderade byte av dämparna också samtidigt är ju det konstigaste enligt mig då arbetskostnaden iprincip blir den samma och bara material kostnaden på dämparna då &#129300;

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
4 oktober 2021
#7
kan ju börja med att 5k för att byta 2fjädrar är väldigt saftigt.. bara där..  jag gissar på att dom helt enkelt varit vårdlösa när dom demonterade fjädrarna..  kör man med mutterknacken och stötdämparen snurrar med runt så kan hela skiten hoppa isär..    men helt ärligt är det säkert dom som gjort något annat knas.. därför när sånt här händer ska man åka till en annan verkstad för bedömning innan dom ens får titta på bilen.    för man ska aldrig lita på någon.  att dämparen skulle börja läcka på några dagar utan att deras jobb påverkat det är osannolikt ..  luktar det skit är det sannolikt skit

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
4 oktober 2021
#8
Pininfarina406 skrev:
Timpsi skrev:
Hejsan!

Första inlägget här då jag inte är alls kunnig tekniskt om bilar, så ni får ursäkta om jag beskriver detta slarvigt men jag gör ett ärligt försök.

Det gäller alltså en VW Golf 1.6 från -07. Vid senaste besiktningen kom de fram till att fjädern på vänster framhjul behövde bytas. Sagt och gjort, körde till verkstaden dagen efter och de böt både vänster och höger fjäder för runt 5000kr totalt. Fine tänkte jag, man får ju byta båda då det inte blir obalans etc. Bilen till besiktningen igen och allt OK.

Några dagar senare börjar det låta "klonk-ljud" från vänster framhjul när jag kör över fartgupp och upphöjningar för fort. Börjar efter de första dagarna köra väldigt försiktigt över dessa då jag inte vet vad det är för ljud. Jag kör till samma verkstad idag igen och uppger att ljudet uppstått precis efter de bytt min vänstra fjäder där fram. Verkstaden ringer mig senare idag och säger att det är stötdämparen där fram är trasig och läcker olja och måste bytas, de rekommenderar att byta båda här också. Vad i... tänker jag, precis efter ett arbete med vänster fram ska jag alltså betala ganska saftigt för även detta arbetet?

Nu till min fråga till er bilexperter, verkar detta rimligt eller misstänker ni att verkstan inte har gjort det första arbetet fackmannamässigt eller liknande? Jag kan som sagt inget om det finns samband mellan dessa två eller ej, därför vänder jag mig till er nu i lite smått panik. Bör jag bara göra som de säger, byta båda stötdämparna och betala igen?

Tack på förhand!

Den vänstra stötdämparen har körts med trasig fjäder vilket gör att den har gått i ett nedtryckt läge. Det gör att trycket i den har varit konstant för högt vilket har gjort att någon packning i den har gett upp. Fullkomligt normalt fel och att det blev synligt efter fjäderbytet beror på att stötdämparen inte är ihoptryckt längre.

en dämpare börajr inte låta för att den läcker lite olja..  den börjar därimot låta om man kör loss den med mutterknacken och inte håller imot dämparen.. har själv gjort det misstaget när jag var lite stressad och bara fortsatte att våldsköra med mutterknacken.. det slutade med att dämparen släppte i botten av insatsen och lät som fan och var dessutom äkligt otäck att köra smile   detta var dock på en Seat Arosa men dämparna är ingen ny uppfinning så dom ser säkert likadana uta allihopa

Kör fort så hinner inget hända...

6 Inlägg
4 oktober 2021
Trådstartare
#9
Tack så mycket för er input. Så det finns alltså en chans att bilverkstaden varit vårdslösa med det första arbetet om jag tolkar de senaste inläggen rätt?

Jag kommer ringa en annan verkstad imorgon bitti och få deras åsikt om de tror att det verkar rimligt och om de också vill kika på bilen. I så fall blir det ju ett garantiärende om denna verkstaden kommer fram till att arbetet inte har utförts korrekt. Om de anser att denna skada inte kunde förutses, så får jag snällt betala för bytet av stötdämparna.

6 Inlägg
5 oktober 2021
Trådstartare
#10
Uppdatering: Ringde en annan verkstad och de sa att det är svårt att ta sönder stötdämparen (man måste vara VÄLDIGT vårdslös) även på en verkstad men att det går om de varit oförsiktiga. Man skulle tydligen vara väldigt stark för att få sönder en sån på bilverkstad. De kunde absolut kolla på bilen och göra en bedömning däremot. Vad tror ni? Ska jag låta den andra verkstaden kolla på bilen innan jag gör bytet av stötdämpare?

2 436 Inlägg
5 oktober 2021
#11
Det ska mycket till för sabba en felfri dämpare vid ett fjäderbyte. Det är 1000 gånger troligare att dämparen gått sönder i samband med fjäderkollapsen.
Detta kan även hända om man bara byter fjädrar utan att det är något fel på fjädarna som satt där innan, detta då fjädrar säckar ihop lite med åren, och med nya fjädrar får dämparna helt plötsligt jobba i ett läge dom inte är "vana" vid, med dämparras som följd.

Men ja, din dämpare har högst troligt rasat som följd av fjäderraset, och inte pga. verkstaden. Man kan väl diskutera hurvida en verkstad borde upplysa om risken att dämpare också kan rasa snart eller ej, men men...


6 Inlägg
5 oktober 2021
Trådstartare
#12
Lucif3r skrev:
Det ska mycket till för sabba en felfri dämpare vid ett fjäderbyte. Det är 1000 gånger troligare att dämparen gått sönder i samband med fjäderkollapsen.
Detta kan även hända om man bara byter fjädrar utan att det är något fel på fjädarna som satt där innan, detta då fjädrar säckar ihop lite med åren, och med nya fjädrar får dämparna helt plötsligt jobba i ett läge dom inte är "vana" vid, med dämparras som följd.

Men ja, din dämpare har högst troligt rasat som följd av fjäderraset, och inte pga. verkstaden. Man kan väl diskutera hurvida en verkstad borde upplysa om risken att dämpare också kan rasa snart eller ej, men men...

Tack för ditt svar. Då lutar det trots allt mer åt att det bara är att byta stötdämparna. Som sagt så är jag inte tekniskt kunnig om bilar, men efter att ha läst svaren av er så kanske det mest troliga är att de helt enkelt är slitna och droppen var när verkstaden gjorde fjäderbytet.

Stort tack till alla som tog er tid att svara!

* Voff voff *
10 669 Inlägg
5 oktober 2021
#13
Instämmer här, det enda felet verkstaden möjligen gjort är att dom inte upplyste dig om att det kanske vore lämpligt att byta även stötdämparna vid fjäderbytet.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 Inlägg
5 oktober 2021
Trådstartare
#14
Brådhis skrev:
Instämmer här, det enda felet verkstaden möjligen gjort är att dom inte upplyste dig om att det kanske vore lämpligt att byta även stötdämparna vid fjäderbytet.

Då hör jag med verkstaden om detta och ser om jag åtminstone lyckas pressa ned priset lite i alla fall då jag ju nyligen var hos dem.

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
8 oktober 2021
#15
inte så att man glömt att dra åt muttrarna på K-staget ordentligt, eller glapp i stagen?
Får sådana klonk ljud i denna typ framvagn

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

1 701 Inlägg
9 oktober 2021
#16
Hmm, nu har ja ingen aning om du varit på en seriös verkstad eller inte. Men givetvis märker man att stötdämparen e´ soppkass under detta jobb. Det verkstaden borde gjort va att ringa dig och föreslå att byta dessa dämpare. Så gör jag om man vet att man pratar med en vettig kund, o inte bara nån som ska ha kompispris o billigare än billigast..bara skiten går igenom bilprovningen.
Som tur e´ har man inte mkt. såna kunder. Så har du bara beställt fjäderbyte- o pipplat om priset- så lär du bara få fjädern bytt. Verkstan har inte tid med "kompispris från "nysvenskar" som inte kan prata nåt vi förstår.  Dvs. har verkstaden uppfattat dig som en normal kund- så borde de ringt dig o frågat om de ska byta dina sopsluta dämpare. Har verkstan uppfattat dig som "nysvensk" o inte kan nåt annat än afganska..så byter de bara det de ska.
mvh/husse

6 110 Inlägg
9 oktober 2021
#17
Något jag varit med om flera gånger är att det börjat klonka från hjulupphängningen efter att jag gjort något där, och då har det varit skruven och muttern till stötdämparen som inte var tillräckligt hårt åtdragna. De måste dras stenhårt, annars rör dom sig på den halva millimeter spel som det är i skruvhålet. Men det är bak, framstötdämparen sitter ju inne i fjäderbenet så där blir det annorlunda. Men det skulle inte förvåna mig om det var något liknande, att det inte var ihopskruvat tillräckligt bra.


Sök