Har nu kört 4000 mil på 10 månader med elbil, här är hur jag gör.
Vill inte påstå att elbil är guds gåva till mänskligheten som många andra men vågar påstå att väldigt många som säger att dom inte kan ha en elbil p.g.a räckvidden m.m absolut skulle kunna det om de verkligen rannsakade sig själva och funderar över hur mycket dom egentligen kör.
Jag kör runt 4500-5000 mil per år, det går nog inte med en elbil tänkte jag.
Rannsakade mig själv och insåg att det längsta jag kör någorlunda regelbundet utan laddmöjlighet är 20 mil, alltså behöver inte bilen gå längre än runt 25-30 mil egentligen. Efter lite reserch kom jag fram till att batteristorleken delat på 2 är en rimlig uppskattning när man bedömer räckvidd och jämför bilar och i mitt fall har det visat sig stämma riktigt bra.
Först teori!
Ingen bil snabbladdar snabbare än vad laddaren kan leverera. Marknadföringstjafset med 10-80% på 20 min kommer du bara se på de riktigt feta laddarna från t.ex Ionity. Skåpet utanför Lidl levererar förmodligen inte ens en tredjedel, alltså tar samma laddning en timme där.
Du kommer inte ladda bilen på en stolpe på stan heller på 20 min.
Många puplika laddstolpar är märkta 22kW. I verkligheten är det väldigt få bilar som man ta tillvara full effekt i en sådan. Laddaren för dom sitter i bilen och är begränsningen. I det fallet är stolpe bara en glorifierad trefaskontakt med datastyrd strömbrytare i.
Och snälla! Håll isär enheterna. Laddaren levererar kW, batteriets kapacitet mäts i kWh. Har laddaren laddat med 50kW i en timme har du fått i 50kWh i batteriet. Har du laddat med 50kW i 30 min har du fått i 25kWh.
Laddkurvan är inte linjär. Ju längre laddnivån är i batteriet ju snabbare går laddningen, en bil som tar emot 150kW kanske gör det mellan 10-25%, sedan 125kW 25-45%, 100kW 45-60%, 70kW 60-75% o.s.v, vilket gör det väldigt ineffektivt att ladda mer än 70-80 procent vid långtur eftersom de sista 20% tar lika lång tid som de första 80.
Fördelar: Man behöver aldrig tanka. I normal körning om man har laddmöjlighet hemma är det bara att åka, behöver aldrig fundera på att stanna på macken.
-Ju saktare man kör ju mindre drar den, kör man i stan eller långsamma 70-80 vägar kan man mycket väl straffa ut WLTP-siffrorna.
-Sen går det tyst. Man blir en lugnare och mer harmonisk förare av det.
-Kul att köra, även motorsvaga känns pigga för att dom svarar så direkt på gasen.
-Blir som en sport att komma så långt som möjligt. Bra för strömmen är inte gratis heller även om det blir billigare.
-DTE (som kallas GOM på elbilar för Guess-O-Meter) är mycket mer exakt på elbilar. Stämmer nästan exakt på min bil iaf vilket gör att den går att lita på.
Nackdelar: Vad elbilskramarna än säger så är det inte samma flexibilitet. Det är stor skillnad på räckvidd på sommar och vinter, jag kommer runt 30 på sommaren och runt 20 på vintern när det är svinkallt. Även om åtgången på energi rent kW-mässigt för att värma kupén är ungefär samma så har man så mycket mer energi med sig i en fossilbil (nästan 10kWh per liter diesel) att det inte märks så mycket.
-Alla jävla appar. Hatar det. Krångel, lagg, dålig mobiltäckning, appen har uppdaterats och glömt alla uppgifter, du har loggats ut p.g.a inaktivitet, godkänna med bank-id... Allt är ett jäkla skämt, lägg av liksom. Jag vill blippa bankkortet och ladda. Eller en tagg, eller lillfinget, skiter egentligen i vad bara det är EN och endast EN sak som alltid fungerar överallt, iaf på snabbladdare. På stan kan dom göra som dom vill.
-Olika pris för olika kunder. Hos framförallt ett laddnätverk kan en kund betala 3,50/kWh och den bredvid 8:70.
Tips från coachen:
- Kolla vad det är för laddoperatörer i de städer du oftast är i och skaffa taggar/kort för dom. Jag jobbar i Oskarshamn och har familjen i Kalmar alltså har jag laddkort hos E-on (Oskarshamn) och tagg hos MER (Kalmar), detta för att snabbt kunna blippa igång en stolpe på stan när man har ett ärende, annars blir det inte av att man laddar.
-Om du bor i glesbygden: Kolla vart din avstådsmässigt närmaste snabbladdare är och skaffa en tagg för den. För min del var det påpassligt nog en 50kW E-on laddare i Högsby. Detta för att du alltid ska kunna fylla på, även om du har strömavbrott hemma och slut på batteri i mobilen.
-Skaffa inte större batteri än du behöver, större batteri tar längre tid att ladda, enkel matematik. Ett mindre batteri är också mer miljövänligt och billigare.
-Gå inte på snacket om att värmepump är guds gåva till mänskligheten. I södra Sverige är det mer eller mindre ett måste, men om det är jättekallt långa perioder (typ norrlands inland) kommer man inte ha nytta av den på vintern, den är inte på något vis mer magisk än den man har hemma och bilen kommer använda PTC (direktverkande el) för att värme kupén i svinkyla oavsett. Tänk på det som eltillskottet i värmepumpen du eventuellt har hemma. välj till om det inte är för dyrt, blir ju vår/sommar/höst även i Norrland men tro inte att den är magisk och räddar räckvidden i svinkyla.
-Bränn inte på mer än nödvändigt med laddboxen hemma. Använd grundskolematten, har du ett batteri på 50kWh finns det inte så mycket poäng med att brassa på allt vad tygen håller och låta bilen stå fulladdad hela natten, långsam laddning sliter mindre och det bästa är att mata på kanske 5kW och låta bilen precis hinna bli laddad eller kanske bara 90%, det kommer spara på batteriet.
-Batteriet kommer inte gå sönder av att laddas till 100%, det tar bara skada om det står länge med 100% i. Ibland är det istället bra att trycka in 100%, låta bilen stå en stund och låta BMS balansera cellspänningen, särskilt om man snabbladdar mycket. Batteriet är inte starkare än sin svagaste cell. Men ska man på långsemester är det bättre att inte ladda fullt innan utan låta det ha mellan 60 och 90% i sig typ.
-Du kommer inte elda ner hela kvarteret om du laddar med shucko. Kontroversiellt kanske, men kör på låg effekt, max 10A, och känn på kontakten efter någon timme eller två, är den varm så sluta ladda. Annars kör på. Fräs inte på med 16A, det är dömt att misslyckas. Jag har laddat shucko i 10 månader, varje dag och mitt uttag är i perfekt skick.
-Var inte rädd, elbilar är inget hokus pokus, snarare tvärt om. Kör du många mil kommer du spara massor av pengar att lägga på roligare saker än pendling.
-Gör hemläxan! En del bilar har trefas ombordladdare som tillval, ska du ladda snabbt på publika stolpar i stan är det ett måste. Vissa bilar har olika snabbladdningshastigheter att välja på. Snabbare är inte alltid värt det, särskilt inte om du kör mycket på landsbygden, där kommer du inte kunna utnyttja farten.
Skaffa bra laddvett! Bara för att du kan är det inte alltid uppskattat att koppla in sin bil överallt. Även om du akut behöver ström och är hos släkt eller vänner, fråga först!
Gratisladdare? Najs! Inte särskilt schysst att ockupera den varje dag flera timmar i sträck, då kommer en betallösning som ett brev på posten. Handla i affären som står för laddaren, om det nu är det, är ju också självklart.
Har inte haft några problem på långturer heller, man stannar vid en skapligt snabb laddare, bökar med det värdelösa appsystemet men när det väl är igång är i regel bilen färdig före dig om du ska äta något och gå på toa m.m.
Vill inte påstå att elbil är guds gåva till mänskligheten som många andra men vågar påstå att väldigt många som säger att dom inte kan ha en elbil p.g.a räckvidden m.m absolut skulle kunna det om de verkligen rannsakade sig själva och funderar över hur mycket dom egentligen kör.
Jag kör runt 4500-5000 mil per år, det går nog inte med en elbil tänkte jag.
Rannsakade mig själv och insåg att det längsta jag kör någorlunda regelbundet utan laddmöjlighet är 20 mil, alltså behöver inte bilen gå längre än runt 25-30 mil egentligen. Efter lite reserch kom jag fram till att batteristorleken delat på 2 är en rimlig uppskattning när man bedömer räckvidd och jämför bilar och i mitt fall har det visat sig stämma riktigt bra.
Först teori!
Ingen bil snabbladdar snabbare än vad laddaren kan leverera. Marknadföringstjafset med 10-80% på 20 min kommer du bara se på de riktigt feta laddarna från t.ex Ionity. Skåpet utanför Lidl levererar förmodligen inte ens en tredjedel, alltså tar samma laddning en timme där.
Du kommer inte ladda bilen på en stolpe på stan heller på 20 min.
Många puplika laddstolpar är märkta 22kW. I verkligheten är det väldigt få bilar som man ta tillvara full effekt i en sådan. Laddaren för dom sitter i bilen och är begränsningen. I det fallet är stolpe bara en glorifierad trefaskontakt med datastyrd strömbrytare i.
Och snälla! Håll isär enheterna. Laddaren levererar kW, batteriets kapacitet mäts i kWh. Har laddaren laddat med 50kW i en timme har du fått i 50kWh i batteriet. Har du laddat med 50kW i 30 min har du fått i 25kWh.
Laddkurvan är inte linjär. Ju längre laddnivån är i batteriet ju snabbare går laddningen, en bil som tar emot 150kW kanske gör det mellan 10-25%, sedan 125kW 25-45%, 100kW 45-60%, 70kW 60-75% o.s.v, vilket gör det väldigt ineffektivt att ladda mer än 70-80 procent vid långtur eftersom de sista 20% tar lika lång tid som de första 80.
Fördelar: Man behöver aldrig tanka. I normal körning om man har laddmöjlighet hemma är det bara att åka, behöver aldrig fundera på att stanna på macken.
-Ju saktare man kör ju mindre drar den, kör man i stan eller långsamma 70-80 vägar kan man mycket väl straffa ut WLTP-siffrorna.
-Sen går det tyst. Man blir en lugnare och mer harmonisk förare av det.
-Kul att köra, även motorsvaga känns pigga för att dom svarar så direkt på gasen.
-Blir som en sport att komma så långt som möjligt. Bra för strömmen är inte gratis heller även om det blir billigare.
-DTE (som kallas GOM på elbilar för Guess-O-Meter) är mycket mer exakt på elbilar. Stämmer nästan exakt på min bil iaf vilket gör att den går att lita på.
Nackdelar: Vad elbilskramarna än säger så är det inte samma flexibilitet. Det är stor skillnad på räckvidd på sommar och vinter, jag kommer runt 30 på sommaren och runt 20 på vintern när det är svinkallt. Även om åtgången på energi rent kW-mässigt för att värma kupén är ungefär samma så har man så mycket mer energi med sig i en fossilbil (nästan 10kWh per liter diesel) att det inte märks så mycket.
-Alla jävla appar. Hatar det. Krångel, lagg, dålig mobiltäckning, appen har uppdaterats och glömt alla uppgifter, du har loggats ut p.g.a inaktivitet, godkänna med bank-id... Allt är ett jäkla skämt, lägg av liksom. Jag vill blippa bankkortet och ladda. Eller en tagg, eller lillfinget, skiter egentligen i vad bara det är EN och endast EN sak som alltid fungerar överallt, iaf på snabbladdare. På stan kan dom göra som dom vill.
-Olika pris för olika kunder. Hos framförallt ett laddnätverk kan en kund betala 3,50/kWh och den bredvid 8:70.
Tips från coachen:
- Kolla vad det är för laddoperatörer i de städer du oftast är i och skaffa taggar/kort för dom. Jag jobbar i Oskarshamn och har familjen i Kalmar alltså har jag laddkort hos E-on (Oskarshamn) och tagg hos MER (Kalmar), detta för att snabbt kunna blippa igång en stolpe på stan när man har ett ärende, annars blir det inte av att man laddar.
-Om du bor i glesbygden: Kolla vart din avstådsmässigt närmaste snabbladdare är och skaffa en tagg för den. För min del var det påpassligt nog en 50kW E-on laddare i Högsby. Detta för att du alltid ska kunna fylla på, även om du har strömavbrott hemma och slut på batteri i mobilen.
-Skaffa inte större batteri än du behöver, större batteri tar längre tid att ladda, enkel matematik. Ett mindre batteri är också mer miljövänligt och billigare.
-Gå inte på snacket om att värmepump är guds gåva till mänskligheten. I södra Sverige är det mer eller mindre ett måste, men om det är jättekallt långa perioder (typ norrlands inland) kommer man inte ha nytta av den på vintern, den är inte på något vis mer magisk än den man har hemma och bilen kommer använda PTC (direktverkande el) för att värme kupén i svinkyla oavsett. Tänk på det som eltillskottet i värmepumpen du eventuellt har hemma. välj till om det inte är för dyrt, blir ju vår/sommar/höst även i Norrland men tro inte att den är magisk och räddar räckvidden i svinkyla.
-Bränn inte på mer än nödvändigt med laddboxen hemma. Använd grundskolematten, har du ett batteri på 50kWh finns det inte så mycket poäng med att brassa på allt vad tygen håller och låta bilen stå fulladdad hela natten, långsam laddning sliter mindre och det bästa är att mata på kanske 5kW och låta bilen precis hinna bli laddad eller kanske bara 90%, det kommer spara på batteriet.
-Batteriet kommer inte gå sönder av att laddas till 100%, det tar bara skada om det står länge med 100% i. Ibland är det istället bra att trycka in 100%, låta bilen stå en stund och låta BMS balansera cellspänningen, särskilt om man snabbladdar mycket. Batteriet är inte starkare än sin svagaste cell. Men ska man på långsemester är det bättre att inte ladda fullt innan utan låta det ha mellan 60 och 90% i sig typ.
-Du kommer inte elda ner hela kvarteret om du laddar med shucko. Kontroversiellt kanske, men kör på låg effekt, max 10A, och känn på kontakten efter någon timme eller två, är den varm så sluta ladda. Annars kör på. Fräs inte på med 16A, det är dömt att misslyckas. Jag har laddat shucko i 10 månader, varje dag och mitt uttag är i perfekt skick.
-Var inte rädd, elbilar är inget hokus pokus, snarare tvärt om. Kör du många mil kommer du spara massor av pengar att lägga på roligare saker än pendling.
-Gör hemläxan! En del bilar har trefas ombordladdare som tillval, ska du ladda snabbt på publika stolpar i stan är det ett måste. Vissa bilar har olika snabbladdningshastigheter att välja på. Snabbare är inte alltid värt det, särskilt inte om du kör mycket på landsbygden, där kommer du inte kunna utnyttja farten.
Skaffa bra laddvett! Bara för att du kan är det inte alltid uppskattat att koppla in sin bil överallt. Även om du akut behöver ström och är hos släkt eller vänner, fråga först!
Gratisladdare? Najs! Inte särskilt schysst att ockupera den varje dag flera timmar i sträck, då kommer en betallösning som ett brev på posten. Handla i affären som står för laddaren, om det nu är det, är ju också självklart.
Har inte haft några problem på långturer heller, man stannar vid en skapligt snabb laddare, bökar med det värdelösa appsystemet men när det väl är igång är i regel bilen färdig före dig om du ska äta något och gå på toa m.m.
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
5
0
0
3