3808
Sök

Täta mellan motorblock och grenrör - Flänstätning?

8 Inlägg
15 oktober 2021
Trådstartare
#1
Fick avslag på läckage i avgassystem på besiktning vilket slutade med att i princip hela avgassystemet blev utbytt. Fick lite hjälp med monteringen och polarn föreslog flänstätning lite varstans för att få ordentligt tätt mellan skarvar.

Dock lurar jag på om flänstätning är riktigt bra att sätta mellan utblås och grenrör då katalysatorn sitter precis efter ett kort grenrör i motorutrymmet.

Kort och gott: är det en dum idé med flänstätningsgegga mot grenröret och i så fall, hur gör jag bäst rent från geggan om jag bara ska köra packning?
Nåt annat att tänka på när man tätar avgasröret, typ nm-dragning på bultar?

Upplever att det läcker ändå men har inget knep i bakhuvudet för att testa läckage annat än att testbesikta.

Tacksam för svar!

Diagnostekniker
2 717 Inlägg
15 oktober 2021
#2
Det absolut bästa är ju givetvis en ny packning.

För att få bort gammalt klister så kan du skrapa lite försiktigt med en kniv, och ta det sista med sandpapper.

Läckage finner du med såpvatten och sprayflaska.

Up the RA

2 845 Inlägg
15 oktober 2021
#3
Såpvatten på ett varmt grenrör funkar ju knappast.

Ta en trasa och håll för mynningen på avgasröret så hörs det om det är läckage på nåt ställe

8 Inlägg
15 oktober 2021
Trådstartare
#4
Tack för svar! smile

Jesper328 skrev:
Det absolut bästa är ju givetvis en ny packning.

För att få bort gammalt klister så kan du skrapa lite försiktigt med en kniv, och ta det sista med sandpapper.

Läckage finner du med såpvatten och sprayflaska.

Satte dit en ny packning men upplevde ändå att det läckte. Då jag efteråt fick avslag på besiktning testade jag efter rekommendation att ta lös grenröret och smeta på tätning mellan packning och motor samt packning och rör och drog åt muttrarna av bara fan.

uhlin skrev:
Såpvatten på ett varmt grenrör funkar ju knappast.

Ta en trasa och håll för mynningen på avgasröret så hörs det om det är läckage på nåt ställe

Testade trasmetoden även och nånstans verkade det fortfarande läcka, även då efter jag tätat skarven till avgasröret efter katalysatorn, skarven till främre ljuddämparen, ljuddämparen i sig med pasta samt bandagerat skarv mellan främre och bakre ljuddämpare.

Fler hål och läckområden hittar jag inte. Vet inte riktigt vad jag kan göra för att få det mer tätt än vad som är men behöver verkligen få denna genom besiktningen.
Senast redigerat av DonareD (15 oktober 2021)

2 845 Inlägg
15 oktober 2021
#5
Vad för bil snackar vi om?

Diagnostekniker
2 717 Inlägg
15 oktober 2021
#6
Du kan även fuska lite med t.ex Biltemas monteringspasta på vardera sida av packningen.
Men starta inte bilen direkt, utan låt det härda ett par timmar först.

Du har inget flexrör strax efter grenröret som läcker?
Grenröret kan oturligt nog ha slagit sig också, kan du se något läckage på de gamla packningarna?

Nu vet vi ju inte vilken bil du har, men åtdragningsmoment på grenrörsskruvar/muttrar brukar vara runt 30-40nm.

Up the RA

7 444 Inlägg
16 oktober 2021
#7
uhlin skrev:
Vad för bil snackar vi om?

Undrar samma sak?

3 208 Inlägg
16 oktober 2021
#8
Det kommer aldrig något gott ur att överdra skruvar/muttrar.

Är packningen ny, det är rakt och rätt draget och ändå läcker finns ett fel.
Grenrör som slagit sig eller Sprucket grenrör.
Sprucken flex, absolut, men brukar vara någon dm från grenröret.

Tunnt lager monteringspasta borde inte skada.

Läcker det så det hörs, eller blir det felkoder på bränsleblandningen?
Senast redigerat av Mossan1 (16 oktober 2021)

8 Inlägg
17 oktober 2021
Trådstartare
#9
uhlin skrev:
Vad för bil snackar vi om?

Jesper328 skrev:
Du kan även fuska lite med t.ex Biltemas monteringspasta på vardera sida av packningen.
Men starta inte bilen direkt, utan låt det härda ett par timmar först.

Du har inget flexrör strax efter grenröret som läcker?
Grenröret kan oturligt nog ha slagit sig också, kan du se något läckage på de gamla packningarna?

Nu vet vi ju inte vilken bil du har, men åtdragningsmoment på grenrörsskruvar/muttrar brukar vara runt 30-40nm.

torsen skrev:
uhlin skrev:
Vad för bil snackar vi om?

Undrar samma sak?

Mossan1 skrev:
Det kommer aldrig något gott ur att överdra skruvar/muttrar.

Är packningen ny, det är rakt och rätt draget och ändå läcker finns ett fel.
Grenrör som slagit sig eller Sprucket grenrör.
Sprucken flex, absolut, men brukar vara någon dm från grenröret.

Tunnt lager monteringspasta borde inte skada.

Läcker det så det hörs, eller blir det felkoder på bränsleblandningen?

Tack för svar hörni! smile

Bilen är en Skoda Fabia -05

Har nymonterat grenrör fram till främre ljuddämpare, så både grenrör, katalysator, flex- och avgasrör är splitternytt. Har även tätat skarvarna mellan rör och dämpare, bakre och främre.

Motorlampan har lyst sedan innan och lyser fortfarande så är lite lur på om det är en osläckt felkod som måste släckas, eller om den ska försvinna av sig självt då felet är åtgärdat?

Har just nu problem med att avgasröret ligger och ”slår” när jag startar bilen, misstänker att det slår mot en fästbalk mellan avgasrör och främre ljuddämpare (precis i skarven) där jag tätat med klammer och pasta, ska binda fast den under dagarna, tänker använda mig av typ en mindre gummi\träbit bara som stabilisering så att röret ligger plant en liten bit ovanför ”balken” och inte slår vid start/vibrationer.

2 845 Inlägg
17 oktober 2021
#10
Motorlampan måste släckas med dator/felkodsläsare som klarar släcka den. De slocknar inte av sig själv så länge felkoden är lagrad.

ABS-lampan brukar dock slockna av sig själv om man bytt givare eller dylikt där, men som sagt, inte motorlampan.

Vart har du köpt grenröret?
Senast redigerat av uhlin (17 oktober 2021)

3 208 Inlägg
18 oktober 2021
#11
Jodå, motorlampan kan slockna av sig slälv om felet är borta i visst antal cykler. Kan alltså ta tid.

Men vad är och var felkoderna då?
Inte byttes väl katalysator osv på ren chansning?

8 Inlägg
22 oktober 2021
Trådstartare
#12
uhlin skrev:
Motorlampan måste släckas med dator/felkodsläsare som klarar släcka den. De slocknar inte av sig själv så länge felkoden är lagrad.

ABS-lampan brukar dock slockna av sig själv om man bytt givare eller dylikt där, men som sagt, inte motorlampan.

Vart har du köpt grenröret?

Testat släcka lampan bara för att, lyste upp igen inom en timme. Dock inte så konstigt då jag börjat höra läckaget tydligt igen, misstänker att det slagit hål någonstans på nytt..

Grenröret och katalysatorn (hopsatt vid köp) är köpt på autodoc, avgasröret är
från skruvat.

Mossan1 skrev:
Jodå, motorlampan kan slockna av sig slälv om felet är borta i visst antal cykler. Kan alltså ta tid.

Men vad är och var felkoderna då?
Inte byttes väl katalysator osv på ren chansning?

Bytte katten då det lossnade innehåll från den vid isärplockning. Läste ut felkoderna och de är:
16524 O2 sensor Bank1 Sensor2 No activity
17526 Bank1 Sensor2 Heater circuit open
16554 Fuel TrimBank Malfunction
16520 O2 sensor Bank1 Sensor2 Malfunction
18265 Load signal error message from engine CM-tbd

Främre lambdan är bytt, misstänker att jag åker på att byta även den bakre?

1 701 Inlägg
23 oktober 2021
#13
Hmm, har du fått 2,a på avgasläckage eller på avgasvärde felkod?  Dina felkoder e´ju klockrena- din "muppsond" dvs. bakre sonden e´ju kass. Bara att byta..om inte nån kabel har gått av. Kan inte fatta att du inte får avgasröret tätt med det du bytt. Men helt klart ligger felet på bakre sond eller kablarna dit.
Lycka till
mvh/Husse

7 444 Inlägg
23 oktober 2021
#14
Har du planat grenrörets anliggningsyta mot topplocket?
Vanligtvis böjer sig "flänsöronen" något neråt.*)
Då svårt att få tätt ens med ny packning.
Smärgelduk på tjock glasskiva använder jag.
Smärgelduk från en bandputs.
Delas till "lång remsa".

Och du - dra inte muttrarna för kung och fosterland.
Avgasgrenröret ska få "röra sig" lite = expandera av värmen och dra ihop sig när det svalnar.

På t ex MoPar:s "Slant Six" ska avgasgrenrörsmuttrana endast momentdragas 0,8 kpm(om jag minns rätt).
Många drog "för kung och fosterland", vilket resulterade att grenrören sprack.

*) Mycket vanligt även på förgasarfötter, som då leder till tjuvluft.

270 Inlägg
24 oktober 2021
#15
Man ska alltid vara väldigt försiktig med avgastätning före katalysatorn.Det får inte klämmas ut så att nåt släpper på insidan.Då bränner man lätt katalysatorn.


7 444 Inlägg
24 oktober 2021
#16
johnny blade skrev:
Man ska alltid vara väldigt försiktig med avgastätning före katalysatorn.Det får inte klämmas ut så att nåt släpper på insidan.Då bränner man lätt katalysatorn.

Det här resonemanget får du utveckla lite mer?


Sök