3124
Sök

Vad är detta?

342 Inlägg
18 oktober 2021
Trådstartare
#1
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184510/184510-91a2828470c91511c1737bac77976e3d.jpg

Hej,

Bytte däck idag och såg något som sitter monterat bredvid bromsskivorna på framaxlarna. Aldrig sett förut.
Någon som vet vad det är och vad det har för funktion? Se bild

Gör den personlig

344 Inlägg
18 oktober 2021
#2
Koniskt lager så muttern skruvas inte stumt utan det skruvas lämpligt hårt men då sitter ju inte muttern fast så då läggs en sån där plåtkopp över och låses med en sprint.

5 119 Inlägg
18 oktober 2021
#3
Det är tappen på drivaxeln du tagit kort på. Muttern håller tappen i hubben så den ej kan åka ur. Och den blanka grejen och sprintern är till för att muttern ej skall kunna lossna.
Komiska lager brukar även ha en fettkopp över.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

6 115 Inlägg
18 oktober 2021
#4
Hej!
Som de andra sagt! -Men var är fettkoppen?? Den ska täcka det koniska lagret och muttern och vara fylld med fett! -Annars får du in vatten i hjullagret.


5 119 Inlägg
18 oktober 2021
#5
jaka54 skrev:
Hej!
Som de andra sagt! -Men var är fettkoppen?? Den ska täcka det koniska lagret och muttern och vara fylld med fett! -Annars får du in vatten i hjullagret.

Det är inte alls säkert att det är ett koniskt, justerbart lager. Många asiatisk bilar har den där lösningen men med ett vanligt, pressat lager. Då behöver man ingen fettkopp.
Som fram på tex en VW där dom har en skruv som håller in drivaxeln i hubben så har den mutter på en tapp på drivaxeln.

Det ser väldigt mycket ut som en Nissan, juke, note eller micra m.f :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

342 Inlägg
18 oktober 2021
Trådstartare
#6
Tack för svaren. Det är en nissan precis som du misstänker

Gör den personlig

Ruter Knekt
720 Inlägg
29 oktober 2021
#7
Det är bara att ta bort, extra vikt.

Något sen på bollen

3 194 Inlägg
29 oktober 2021
#8
Moderna kompakthjullager är tätade likt permanentsmorda standard kullager.
Men dom är fortfarande två lätt koniska lager, fast ihopbyggda med varandra. (Det är två innerbanor om tvivlaren vill undersöka)

Dom kräver alltså ännu stöd av mutter eller skruv dragen till rätt moment, men det krävs ingen fettkopp.

Drivknutens mutter håller alltså samman hjullagret och även navet och drivknut på plats.

Väldigt sällan som moderna grejer har gamla dubbla koniska hjullager med fettkopp. T.O.M nyare släpvagnar har kompakthjullager.
Senast redigerat av Mossan1 (29 oktober 2021)


Sök