7 november 2021
Trådstartare
Slängde på vinterdäcken för en vecka sedan. Har sedan dess fått ett tydligt missljud som låter typ "vovovovo" (svårt att beskriva), det börjar låta från ca 50km/h och uppåt, låter "fortare" desto fortare man kör, alltså i takt med att däcken rullar. Låter som ett däck vore skevt eller hade en bula i slitbanan.
Eventuellt verkar det låta lite mer på sämre asfalt och tvärt om man ingen jättetydlig skillnad. Har haft däcken ca 5 år och aldrig hört något liknande tidigare, mönsterdjupet är OK och däcken ser fina ut i övrigt, inga torrsprickor eller något sådant.
En ytterligare grej som uppstått i samband med detta är att när jag bromsar in från hög hastighet, t.ex. kör 70-80 och börjar komma från till en rondell och bromsar så rycker och dunkar det i bilen, också i takt med hur snabbt däcken rullar!
Vad kan det vara? Har ingen skakningar i ratten, inga skakningar i bilen när jag kör (förutom när man bromsar in då som jag beskrev)
Det enda som avvek den här gången när jag böt däcken var att det var svårare att få dit däcken än vanligt, fick vålda på ett av dom (rost på naven).
Ska jag pröva byta plats på däcken och se om det blir bättre?
Senast redigerat av Saittam (7 november 2021)