KenthIJ skrev:
Provlastade rullstolen i Enyaq och IONIQ 5 i dag och rullstolen gick in i båda (om man fäller två av tre platser bak men det gör vi i vår Prius + sju sits oxå, så det funkar. behöver ju kunna åka tre i bilen). Enyq har fördelen att den har lägre höjd från marken upp till lasttröskeln. Sedan finns det ju flera olika för och nackdelar dem emellan.
Hann dock inte provköra någon av bilarna men skall kolla in dem närmare nu när jag vet att rullstolen går in.
Fick inte tillfälle att provlasta i ID 4 och inte heller i Kia Ev 6 men båda de såg mindre ut i bagagen och hade ganska hög lasttröskel.
Skall dock testa att lasta rullstolen i dem oxå.
Alla fyra ovanstående bilar går att få med fullt eljusterbara passagerarsäten och alla verkar ligga på mellan ca 580 (IONIQ 5)-680. 000 (Ev 6) med den utrustning som vi isf vil ha.
MYCKET PENGAR
Ja, det är en hel del $ som ska ut, min hyfsat snikutrustade Enyaq kommer ju gå på 599kkr.
Men det är också otroligt mycket bil för pengarna.
Lånade faktiskt hem vår demo-Enyaq igen i onsdags.
Körde i normalläge med alla strömförbrukare på, stolsvärme, stereon etc.
Den var laddad till 100% när jag tog den på kvällen, sen fick den stå i garaget över natten hemma.
Det var mellan 2 och -5 grader när jag körde hem och till jobbet, så värmen fick jobba.
Sen är det ju roligt med elbil så några fullgas-repor hanns med också.
Efter dryga 28 körda mil (har 13 mil enkel väg till jobbet) så var det 99km kvar i batteriet när jag kom tillbaks.
Det tycker jag är helt ok faktiskt.
Och Matrix-LED strålkastarna tillsammans med allvädersljuset (dimljus på VAG-språk...) ger en otrolig ljusbild.
Nu längtar jag ännu mer till min egen Enyaq!
Ska jag hitta något att klaga på så är det skärmen i bilen. Den går inte att fälla ner, det kan jag leva med.
Men det går heller inte att slå av bara skärmen och ha alla funktioner på i bakgrunden (jag har i alla fall inte hittat det alternativet i menyerna). På min nuvarande Superb kan jag ställa skärmen på att slå av efter 10 sekunder, vilket blir lite som Saabs gamla hederliga Night Panel.
Det tycker jag är skönt när jag sitter o kör i mörkret.
Men det är verkligen inte mycket att klaga på heller 😊