3057
Sök

Tips på, helst Plug In eller Elbil, med justerbart ( höjd och lutning på sits, svankstöd ) passagersarsäte ?

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
10 januari 2022
#61
KenthIJ skrev:
Cuefa skrev:
Krya på dig, hoppas du får möjlighet att ratta runt bägge bilar litegrann!

Tackar för omtanke och uppmuntran.

Jo jag planerar att ta mig en tur i  både IONIQ 5 och Enyaq

Hur har det gått, har hälsan tillåtit en sväng i Enyaq eller Ioniq 5?

Jag får, med lite tur, hämta ut min Enyaq nu på Fredag!
Ska bli spännande att testa vardagen med elbil o långpendling...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

1 569 Inlägg
10 januari 2022
Trådstartare
#62
Cuefa skrev:
KenthIJ skrev:
Cuefa skrev:
Krya på dig, hoppas du får möjlighet att ratta runt bägge bilar litegrann!

Tackar för omtanke och uppmuntran.

Jo jag planerar att ta mig en tur i  både IONIQ 5 och Enyaq

Hur har det gått, har hälsan tillåtit en sväng i Enyaq eller Ioniq 5?

Jag får, med lite tur, hämta ut min Enyaq nu på Fredag!
Ska bli spännande att testa vardagen med elbil o långpendling...

Nej... har inte fått prioriterat provturer ännu.

Var ganska dålig några veckor och sedan helger, passa barnbarn och hjälpa gammal pappa att flytta till äldreboende.
Skall förhoppningsvis kunna ta min tredje dos vaccin i morgon så om några dagar kan dt nog vara läge att provköra.

Låter ju väldigt spännande med din Enyaq.

Hoppas du lägger upp dina intryck här på forumet

1 569 Inlägg
10 januari 2022
Trådstartare
#63
Cuefa skrev:
KenthIJ skrev:
Cuefa skrev:
Krya på dig, hoppas du får möjlighet att ratta runt bägge bilar litegrann!

Tackar för omtanke och uppmuntran.

Jo jag planerar att ta mig en tur i  både IONIQ 5 och Enyaq

Hur har det gått, har hälsan tillåtit en sväng i Enyaq eller Ioniq 5?

Jag får, med lite tur, hämta ut min Enyaq nu på Fredag!
Ska bli spännande att testa vardagen med elbil o långpendling...

Hoppas på fredag då.

Hur kommer det sig att du kan få den såpas snart, om man får fråga?

Har ju även funderat lite på Skoda Superb iV men börjar bli lite tveksam till att köra runt med två (el/bensin ) system även om det funkar ganska bra för vårt körmönster (kör mestadels kortare sträckor och några långa sträckor) Har ju en Prius 2018 Plug In nu som vi kör på snitt 1.7 L/100km (ca 70% ren el)

Är även nyfiken på ID Buzz
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=339681

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
10 januari 2022
#64
KenthIJ skrev:
Cuefa skrev:
KenthIJ skrev:

Tackar för omtanke och uppmuntran.

Jo jag planerar att ta mig en tur i  både IONIQ 5 och Enyaq

Hur har det gått, har hälsan tillåtit en sväng i Enyaq eller Ioniq 5?

Jag får, med lite tur, hämta ut min Enyaq nu på Fredag!
Ska bli spännande att testa vardagen med elbil o långpendling...

Nej... har inte fått prioriterat provturer ännu.

Var ganska dålig några veckor och sedan helger, passa barnbarn och hjälpa gammal pappa att flytta till äldreboende.
Skall förhoppningsvis kunna ta min tredje dos vaccin i morgon så om några dagar kan dt nog vara läge att provköra.

Låter ju väldigt spännande med din Enyaq.

Hoppas du lägger upp dina intryck här på forumet

Ouff, du verkar ha haft att göra ändå då, som det låter 😶

Jag kommer absolut rapportera mina upptäckter som elbilsförare här på Garaget, var så säker!
Kommer även använda spritmonitor.de för att logga laddning och förbrukning o se vad det landar på.
Har kört den sidan länge för mina fossildrivna bilar, mest för att skattmasen brukar fundera varför jag gör reseavdrag med typ 110kkr/år i min deklaration.
Lättare att ha det på papper då liksom.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
11 januari 2022
#65
KenthIJ skrev:
Hur kommer det sig att du kan få den såpas snart, om man får fråga?

Har ju även funderat lite på Skoda Superb iV men börjar bli lite tveksam till att köra runt med två (el/bensin ) system även om det funkar ganska bra för vårt körmönster (kör mestadels kortare sträckor och några långa sträckor) Har ju en Prius 2018 Plug In nu som vi kör på snitt 1.7 L/100km (ca 70% ren el)

Är även nyfiken på ID Buzz
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=339681

Insåg att jag missade några av dina frågor.

Vi fick turligt nog ett avhopp på en annan Enyaq, vilket gör att vi kan ta in den bilen som visningsbil i hallen, och den visningsbilen vi har är alltså den jag plockar ut då.
Så rent lotto där skulle jag vilja påstå.
Annars hade jag fått vänta tills vi fått in en annan hallbil, o de byggs preliminärt vecka 7 som det låter nu.

Superb IV är ju en sjukt trevlig bil, jag kör ju dieselvarianten idag och är galet nöjd efter strax över 12000 mil.
Men som Du säger, snart kommer det inte gå o köra bensin heller pga kostnaderna... tankade min bil nu i morse. 1250kr för 60 liter diesel.
Ur led är tiden...

ID. Buzz verkar cool men frågan är hur nära konceptet dom kommer, eller om det blir eftergifter.
Den skulle ju kunnat få batteripaketet på 95kWh från E-tron t.ex istället för "vanliga" 77kWh batteriet som alla andra MQB-bilar har.
Utseendet har också ändrats en hel del och nu ser den ju mest ut som en blandning mellan en T6 och en Toyota Hiace, typ.

Men intressant är det i alla fall att VW pushar hårt för 100% el.

En intressant nyhet är ju däremot Cupra Born, som, sitt släktskap med ID.3 till trots, är duktigt mycket snyggare både på in- och utsidan.
Vi har precis levererat vår första.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

1 569 Inlägg
12 januari 2022
Trådstartare
#66
Cuefa skrev:
KenthIJ skrev:
Hur kommer det sig att du kan få den såpas snart, om man får fråga?

Har ju även funderat lite på Skoda Superb iV men börjar bli lite tveksam till att köra runt med två (el/bensin ) system även om det funkar ganska bra för vårt körmönster (kör mestadels kortare sträckor och några långa sträckor) Har ju en Prius 2018 Plug In nu som vi kör på snitt 1.7 L/100km (ca 70% ren el)

Är även nyfiken på ID Buzz
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=339681

Insåg att jag missade några av dina frågor.

Vi fick turligt nog ett avhopp på en annan Enyaq, vilket gör att vi kan ta in den bilen som visningsbil i hallen, och den visningsbilen vi har är alltså den jag plockar ut då.
Så rent lotto där skulle jag vilja påstå.
Annars hade jag fått vänta tills vi fått in en annan hallbil, o de byggs preliminärt vecka 7 som det låter nu.

Superb IV är ju en sjukt trevlig bil, jag kör ju dieselvarianten idag och är galet nöjd efter strax över 12000 mil.
Men som Du säger, snart kommer det inte gå o köra bensin heller pga kostnaderna... tankade min bil nu i morse. 1250kr för 60 liter diesel.
Ur led är tiden...

ID. Buzz verkar cool men frågan är hur nära konceptet dom kommer, eller om det blir eftergifter.
Den skulle ju kunnat få batteripaketet på 95kWh från E-tron t.ex istället för "vanliga" 77kWh batteriet som alla andra MQB-bilar har.
Utseendet har också ändrats en hel del och nu ser den ju mest ut som en blandning mellan en T6 och en Toyota Hiace, typ.

Men intressant är det i alla fall att VW pushar hårt för 100% el.

En intressant nyhet är ju däremot Cupra Born, som, sitt släktskap med ID.3 till trots, är duktigt mycket snyggare både på in- och utsidan.
Vi har precis levererat vår första.

Tackar igen för info. input och engagemang.

Dessvärre blev det ingen trejedos vaccin i tisdags utan i stället ett covidtest pga att jag blivit sämre igen. Har inte fått svar ännu så provturer lär få vänta ett tag.

Har inte provlastat dotterns rullsol i Skoda Superb iV men avståndet från bagagerumsgolv till innertak måste vara minst 72 cm.
Testade en Passat plug In för ett par år sedan men den var 2cm för låg. Vet inte om Superb iV har samma mått som Passat .Om så skulle jua rullstolen ändå inte (bortsett från funderingar kring nyttigheten men Plug In) få plats.

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
12 januari 2022
#67
KenthIJ skrev:
Cuefa skrev:
KenthIJ skrev:
Hur kommer det sig att du kan få den såpas snart, om man får fråga?

Har ju även funderat lite på Skoda Superb iV men börjar bli lite tveksam till att köra runt med två (el/bensin ) system även om det funkar ganska bra för vårt körmönster (kör mestadels kortare sträckor och några långa sträckor) Har ju en Prius 2018 Plug In nu som vi kör på snitt 1.7 L/100km (ca 70% ren el)

Är även nyfiken på ID Buzz
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=339681

Insåg att jag missade några av dina frågor.

Vi fick turligt nog ett avhopp på en annan Enyaq, vilket gör att vi kan ta in den bilen som visningsbil i hallen, och den visningsbilen vi har är alltså den jag plockar ut då.
Så rent lotto där skulle jag vilja påstå.
Annars hade jag fått vänta tills vi fått in en annan hallbil, o de byggs preliminärt vecka 7 som det låter nu.

Superb IV är ju en sjukt trevlig bil, jag kör ju dieselvarianten idag och är galet nöjd efter strax över 12000 mil.
Men som Du säger, snart kommer det inte gå o köra bensin heller pga kostnaderna... tankade min bil nu i morse. 1250kr för 60 liter diesel.
Ur led är tiden...

ID. Buzz verkar cool men frågan är hur nära konceptet dom kommer, eller om det blir eftergifter.
Den skulle ju kunnat få batteripaketet på 95kWh från E-tron t.ex istället för "vanliga" 77kWh batteriet som alla andra MQB-bilar har.
Utseendet har också ändrats en hel del och nu ser den ju mest ut som en blandning mellan en T6 och en Toyota Hiace, typ.

Men intressant är det i alla fall att VW pushar hårt för 100% el.

En intressant nyhet är ju däremot Cupra Born, som, sitt släktskap med ID.3 till trots, är duktigt mycket snyggare både på in- och utsidan.
Vi har precis levererat vår första.

Tackar igen för info. input och engagemang.

Dessvärre blev det ingen trejedos vaccin i tisdags utan i stället ett covidtest pga att jag blivit sämre igen. Har inte fått svar ännu så provturer lär få vänta ett tag.

Har inte provlastat dotterns rullsol i Skoda Superb iV men avståndet från bagagerumsgolv till innertak måste vara minst 72 cm.
Testade en Passat plug In för ett par år sedan men den var 2cm för låg. Vet inte om Superb iV har samma mått som Passat .Om så skulle jua rullstolen ändå inte (bortsett från funderingar kring nyttigheten men Plug In) få plats.

Hoppas Du kryar på dig!

Är det från golv till själva öppningen eller kan du "vinkla in" rullstolen så du inte måste ha samma höjd hela vägen?
Jag kan mäta en bil på jobbet tänker jag.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

1 569 Inlägg
12 januari 2022
Trådstartare
#68
Cuefa skrev:
KenthIJ skrev:
Cuefa skrev:

Insåg att jag missade några av dina frågor.

Vi fick turligt nog ett avhopp på en annan Enyaq, vilket gör att vi kan ta in den bilen som visningsbil i hallen, och den visningsbilen vi har är alltså den jag plockar ut då.
Så rent lotto där skulle jag vilja påstå.
Annars hade jag fått vänta tills vi fått in en annan hallbil, o de byggs preliminärt vecka 7 som det låter nu.

Superb IV är ju en sjukt trevlig bil, jag kör ju dieselvarianten idag och är galet nöjd efter strax över 12000 mil.
Men som Du säger, snart kommer det inte gå o köra bensin heller pga kostnaderna... tankade min bil nu i morse. 1250kr för 60 liter diesel.
Ur led är tiden...

ID. Buzz verkar cool men frågan är hur nära konceptet dom kommer, eller om det blir eftergifter.
Den skulle ju kunnat få batteripaketet på 95kWh från E-tron t.ex istället för "vanliga" 77kWh batteriet som alla andra MQB-bilar har.
Utseendet har också ändrats en hel del och nu ser den ju mest ut som en blandning mellan en T6 och en Toyota Hiace, typ.

Men intressant är det i alla fall att VW pushar hårt för 100% el.

En intressant nyhet är ju däremot Cupra Born, som, sitt släktskap med ID.3 till trots, är duktigt mycket snyggare både på in- och utsidan.
Vi har precis levererat vår första.

Tackar igen för info. input och engagemang.

Dessvärre blev det ingen trejedos vaccin i tisdags utan i stället ett covidtest pga att jag blivit sämre igen. Har inte fått svar ännu så provturer lär få vänta ett tag.

Har inte provlastat dotterns rullsol i Skoda Superb iV men avståndet från bagagerumsgolv till innertak måste vara minst 72 cm.
Testade en Passat plug In för ett par år sedan men den var 2cm för låg. Vet inte om Superb iV har samma mått som Passat .Om så skulle jua rullstolen ändå inte (bortsett från funderingar kring nyttigheten men Plug In) få plats.

Hoppas Du kryar på dig!

Är det från golv till själva öppningen eller kan du "vinkla in" rullstolen så du inte måste ha samma höjd hela vägen?
Jag kan mäta en bil på jobbet tänker jag.

Tackar tackar sådan service.
Jo jag kan vinkla in rullstolen men det behöver vara 72cm om man mäter golv till tak ca bakom baksätesraden  . Vi fäller ju två av baksätet, är inte mer än tre i bilen, och då behöver det avståndet vara 62 cm. Det är det precis på enyaq

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
12 januari 2022
#69
KenthIJ skrev:
Cuefa skrev:
KenthIJ skrev:
Tackar igen för info. input och engagemang.

Dessvärre blev det ingen trejedos vaccin i tisdags utan i stället ett covidtest pga att jag blivit sämre igen. Har inte fått svar ännu så provturer lär få vänta ett tag.

Har inte provlastat dotterns rullsol i Skoda Superb iV men avståndet från bagagerumsgolv till innertak måste vara minst 72 cm.
Testade en Passat plug In för ett par år sedan men den var 2cm för låg. Vet inte om Superb iV har samma mått som Passat .Om så skulle jua rullstolen ändå inte (bortsett från funderingar kring nyttigheten men Plug In) få plats.

Hoppas Du kryar på dig!

Är det från golv till själva öppningen eller kan du "vinkla in" rullstolen så du inte måste ha samma höjd hela vägen?
Jag kan mäta en bil på jobbet tänker jag.

Tackar tackar sådan service.
Jo jag kan vinkla in rullstolen men det behöver vara 72cm om man mäter golv till tak ca bakom baksätesraden  . Vi fäller ju två av baksätet, är inte mer än tre i bilen, och då behöver det avståndet vara 62 cm. Det är det precis på enyaq

Då tror jag att du klarar dig med Superben.
Jag gissar att du inte vill ha någon tröskel, men även med lastgolvet i högt läge såg det ut att finnas plats.
Jag lägger upp bilder istället för att skriva, och så hoppas jag att Du förstår hur jag har mätt 🙈

Börjar med golvet i lågt läge.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-1f826573b322ed4c85d9e501169d1f49.jpg

Som synes finns gott om utrymme då, men det är ju en 9cm hög tröskel i bakkant istället vilket kanske är lite besvärligt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-69a11aa03119e97fb3cb210c374c56fa.jpg

Mätt från golvet till taket innanför själva öppningen. Rullgardinen sitter kvar som synes, så blir ju bättre ändå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-112d837c7599a4a1985c7ccc0fdc5dbd.jpg

Med golvet i högt läge är det ändå 72cm mellan golvet och den lägsta punkten vid taket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6b655a217d259ba003f6ddf2eb9c81a5.jpg

Och ett par cm till tillgodo mätt bakom ryggstödet. Här hade jag inte heller plockat ut insynsskyddet, så det blir bara bättre härifrån och framåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-55e494aa971d4586082b0f9a9ef27497.jpg

Hojta till om något är oklart så ska jag se vad jag kan göra för att förklara 😊

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

1 569 Inlägg
12 januari 2022
Trådstartare
#70
Väldig väldigt hjälpsamt. Tackar!

Är det iV plug in du mätt eller diesel?

Har du möjlighet att fälla två baksäten  och se hur brett det är där. Tror att vi måste ha 62 cm. Fick precis plats i Enyaq

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
12 januari 2022
#71
KenthIJ skrev:
Väldig väldigt hjälpsamt. Tackar!

Är det iV plug in du mätt eller diesel?

Har du möjlighet att fälla två baksäten  och se hur brett det är där. Tror att vi måste ha 62 cm. Fick precis plats i Enyaq

Det var nog en diesel, tror vi har nån hybrid också men då är ju golvet alltid i högt läge.
Jag ska försöka komma ihåg att mäta bredden på min bil, e inte på jobbet imorrn.
Återkommer med detta mått!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

1 569 Inlägg
12 januari 2022
Trådstartare
#72
Cuefa skrev:
KenthIJ skrev:
Väldig väldigt hjälpsamt. Tackar!

Är det iV plug in du mätt eller diesel?

Har du möjlighet att fälla två baksäten  och se hur brett det är där. Tror att vi måste ha 62 cm. Fick precis plats i Enyaq

Det var nog en diesel, tror vi har nån hybrid också men då är ju golvet alltid i högt läge.
Jag ska försöka komma ihåg att mäta bredden på min bil, e inte på jobbet imorrn.
Återkommer med detta mått!

Tackar igen.
Vet du om högt läge på golvet i Plug In är det samma som högt läge på diesel eller tror du att golvet är ytterligare högre i Plug In ?

Nån timma senare:

Har letat runt lite på nätet och det verkar nog som att bagaeutrymmet på iV Plug In är mindre än på dieseln.
Verkar vara 660L i dieseln men bara 510 i Plug In
Senast redigerat av KenthIJ (12 januari 2022)

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
13 januari 2022
#73
KenthIJ skrev:
Cuefa skrev:
KenthIJ skrev:
Väldig väldigt hjälpsamt. Tackar!

Är det iV plug in du mätt eller diesel?

Har du möjlighet att fälla två baksäten  och se hur brett det är där. Tror att vi måste ha 62 cm. Fick precis plats i Enyaq

Det var nog en diesel, tror vi har nån hybrid också men då är ju golvet alltid i högt läge.
Jag ska försöka komma ihåg att mäta bredden på min bil, e inte på jobbet imorrn.
Återkommer med detta mått!

Tackar igen.
Vet du om högt läge på golvet i Plug In är det samma som högt läge på diesel eller tror du att golvet är ytterligare högre i Plug In ?

Nån timma senare:

Har letat runt lite på nätet och det verkar nog som att bagaeutrymmet på iV Plug In är mindre än på dieseln.
Verkar vara 660L i dieseln men bara 510 i Plug In

Det har nog att göra med att hybriden endast har golvet i högt läge.
E 99.99% säker att det är samma höjd som en diesel/bensin med golvet i högt läge.

På dieseln har du ju dubbla golv dessutom, jag har ju ett golv under det höga golvet och sen ett reservhjul under det, allt det utrymmet tas ju av batteriet i hybriden.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

1 569 Inlägg
13 januari 2022
Trådstartare
#74
Cuefa skrev:
KenthIJ skrev:
Cuefa skrev:
Det var nog en diesel, tror vi har nån hybrid också men då är ju golvet alltid i högt läge.
Jag ska försöka komma ihåg att mäta bredden på min bil, e inte på jobbet imorrn.
Återkommer med detta mått!

Tackar igen.
Vet du om högt läge på golvet i Plug In är det samma som högt läge på diesel eller tror du att golvet är ytterligare högre i Plug In ?

Nån timma senare:

Har letat runt lite på nätet och det verkar nog som att bagaeutrymmet på iV Plug In är mindre än på dieseln.
Verkar vara 660L i dieseln men bara 510 i Plug In

Det har nog att göra med att hybriden endast har golvet i högt läge.
E 99.99% säker att det är samma höjd som en diesel/bensin med golvet i högt läge.

På dieseln har du ju dubbla golv dessutom, jag har ju ett golv under det höga golvet och sen ett reservhjul under det, allt det utrymmet tas ju av batteriet i hybriden.

Tackar igen.
Ja då får vi hoppas att hög läger på golvet är det samma. Det är ju alltid trevligt med fler alternativ till bilinnehav och vi skulle faktiskt klara oss ganska bra med en plug in som det är nu  Är fortfarande inte helt klar över om vi ändå borde satsa på en elbil direkt men  enyaq blir ju betydligt dyrare eftersom man kan hitta demo och bättre begagnade Superb iV .
Om du har möjlighet så får du gärna mäta avståndet från marken och upp till lasttröskeln på Superb. Kan tänka mig att den är något lägre an på Enyaq.  Ju lägre dess bättre för vår del när rullstolen skall lastas
Senast redigerat av KenthIJ (13 januari 2022)

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
14 januari 2022
#75
KenthIJ skrev:
Cuefa skrev:
KenthIJ skrev:
Tackar igen.
Vet du om högt läge på golvet i Plug In är det samma som högt läge på diesel eller tror du att golvet är ytterligare högre i Plug In ?

Nån timma senare:

Har letat runt lite på nätet och det verkar nog som att bagaeutrymmet på iV Plug In är mindre än på dieseln.
Verkar vara 660L i dieseln men bara 510 i Plug In

Det har nog att göra med att hybriden endast har golvet i högt läge.
E 99.99% säker att det är samma höjd som en diesel/bensin med golvet i högt läge.

På dieseln har du ju dubbla golv dessutom, jag har ju ett golv under det höga golvet och sen ett reservhjul under det, allt det utrymmet tas ju av batteriet i hybriden.

Tackar igen.
Ja då får vi hoppas att hög läger på golvet är det samma. Det är ju alltid trevligt med fler alternativ till bilinnehav och vi skulle faktiskt klara oss ganska bra med en plug in som det är nu  Är fortfarande inte helt klar över om vi ändå borde satsa på en elbil direkt men  enyaq blir ju betydligt dyrare eftersom man kan hitta demo och bättre begagnade Superb iV .
Om du har möjlighet så får du gärna mäta avståndet från marken och upp till lasttröskeln på Superb. Kan tänka mig att den är något lägre an på Enyaq.  Ju lägre dess bättre för vår del när rullstolen skall lastas

Ja Enyaq blir ju en dyr sak hur man än gör.
Får för övrigt inte ut min idag, vi hann inte få ihop vinterhjulen till den och däck-killarna är sjuka allihop idag.
Nåja, Måndag blir det istället då!

Hur som, så har jag mätt lasttröskel och bredd med 2 fällda baksäten, ser ut enligt bild:

Svårt att hålla exakt, men definitivt inte smalare än 62 i alla fall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-aaaf610987d3c7160fcc961c136bc995.jpg

Samma här, svårt o få en bra mätning men i närheten av 61-62cm alltså.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-4f74614a8da64f9ef4595180adfec146.jpg


Samt så har jag pratat med säljare, golvet i en Superb IV är i exakt samma höjd som en vanlig Superb med golvet i "högt" läge.
Så de mått Du fått av Mig på den biten stämmer alltså även på en hybrid 😊

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

1 569 Inlägg
14 januari 2022
Trådstartare
#76
Cuefa skrev:
KenthIJ skrev:
Cuefa skrev:

Det har nog att göra med att hybriden endast har golvet i högt läge.
E 99.99% säker att det är samma höjd som en diesel/bensin med golvet i högt läge.

På dieseln har du ju dubbla golv dessutom, jag har ju ett golv under det höga golvet och sen ett reservhjul under det, allt det utrymmet tas ju av batteriet i hybriden.

Tackar igen.
Ja då får vi hoppas att hög läger på golvet är det samma. Det är ju alltid trevligt med fler alternativ till bilinnehav och vi skulle faktiskt klara oss ganska bra med en plug in som det är nu  Är fortfarande inte helt klar över om vi ändå borde satsa på en elbil direkt men  enyaq blir ju betydligt dyrare eftersom man kan hitta demo och bättre begagnade Superb iV .
Om du har möjlighet så får du gärna mäta avståndet från marken och upp till lasttröskeln på Superb. Kan tänka mig att den är något lägre an på Enyaq.  Ju lägre dess bättre för vår del när rullstolen skall lastas

Ja Enyaq blir ju en dyr sak hur man än gör.
Får för övrigt inte ut min idag, vi hann inte få ihop vinterhjulen till den och däck-killarna är sjuka allihop idag.
Nåja, Måndag blir det istället då!

Hur som, så har jag mätt lasttröskel och bredd med 2 fällda baksäten, ser ut enligt bild:

Svårt att hålla exakt, men definitivt inte smalare än 62 i alla fall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-aaaf610987d3c7160fcc961c136bc995.jpg

Samma här, svårt o få en bra mätning men i närheten av 61-62cm alltså.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-4f74614a8da64f9ef4595180adfec146.jpg


Samt så har jag pratat med säljare, golvet i en Superb IV är i exakt samma höjd som en vanlig Superb med golvet i "högt" läge.
Så de mått Du fått av Mig på den biten stämmer alltså även på en hybrid 😊

Tackar så väldigt mycket igen. Verkligen hjälpsamt

Hittade några tester på Skoda Superb iV

Skoda Superb iV Combi laddhybrid (2020) | Provkörning | Teknikens Värld (teknikensvarld.se)

Provkörning: Skoda Superb iV (2020) (vibilagare.se)

Skoda Superb iV – koncernens bästa laddhybrid - Dagens PS

Skoda Superb iV Plug-In Hybrid (gronabilister.se)

Škoda Superb iV - Högsta Växeln (hogstavaxeln.se)

Såg att det finns en fullutrustad Skoda Superb iV tre mil härifrån så ... så snart jag fått mitt covidtestsvar och varit symptomfri (känner mig mycket bättre i dag) i 48 timmar så skall jag iaf åka dit och testa den.

Verkar ju som att du förhoppningsvis får din Enyaq redan på måndag då.
Grattis!
Skall bli väldigt spännande att få ta del av dina intryck

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
14 januari 2022
#77
KenthIJ skrev:
Cuefa skrev:
KenthIJ skrev:

Tackar igen.
Ja då får vi hoppas att hög läger på golvet är det samma. Det är ju alltid trevligt med fler alternativ till bilinnehav och vi skulle faktiskt klara oss ganska bra med en plug in som det är nu  Är fortfarande inte helt klar över om vi ändå borde satsa på en elbil direkt men  enyaq blir ju betydligt dyrare eftersom man kan hitta demo och bättre begagnade Superb iV .
Om du har möjlighet så får du gärna mäta avståndet från marken och upp till lasttröskeln på Superb. Kan tänka mig att den är något lägre an på Enyaq.  Ju lägre dess bättre för vår del när rullstolen skall lastas

Ja Enyaq blir ju en dyr sak hur man än gör.
Får för övrigt inte ut min idag, vi hann inte få ihop vinterhjulen till den och däck-killarna är sjuka allihop idag.
Nåja, Måndag blir det istället då!

Hur som, så har jag mätt lasttröskel och bredd med 2 fällda baksäten, ser ut enligt bild:

Svårt att hålla exakt, men definitivt inte smalare än 62 i alla fall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-aaaf610987d3c7160fcc961c136bc995.jpg

Samma här, svårt o få en bra mätning men i närheten av 61-62cm alltså.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-4f74614a8da64f9ef4595180adfec146.jpg


Samt så har jag pratat med säljare, golvet i en Superb IV är i exakt samma höjd som en vanlig Superb med golvet i "högt" läge.
Så de mått Du fått av Mig på den biten stämmer alltså även på en hybrid 😊

Tackar så väldigt mycket igen. Verkligen hjälpsamt

Hittade några tester på Skoda Superb iV

Skoda Superb iV Combi laddhybrid (2020) | Provkörning | Teknikens Värld (teknikensvarld.se)

Provkörning: Skoda Superb iV (2020) (vibilagare.se)

Skoda Superb iV – koncernens bästa laddhybrid - Dagens PS

Skoda Superb iV Plug-In Hybrid (gronabilister.se)

Škoda Superb iV - Högsta Växeln (hogstavaxeln.se)

Såg att det finns en fullutrustad Skoda Superb iV tre mil härifrån så ... så snart jag fått mitt covidtestsvar och varit symptomfri (känner mig mycket bättre i dag) i 48 timmar så skall jag iaf åka dit och testa den.

Verkar ju som att du förhoppningsvis får din Enyaq redan på måndag då.
Grattis!
Skall bli väldigt spännande att få ta del av dina intryck

Det jag hört om IV är att den var lite "slängig" i älgtestet, men det tycker jag min är också.

Annars är Superb en otroligt mysig bil, och IV kom ju med Facelift så Du får Matrix LED strålkastarna också, samt ställbart chassi om jag inte missminner mig.
Klart en värdig kandidat om utrymmena funkar för Er!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

1 569 Inlägg
14 januari 2022
Trådstartare
#78
Cuefa skrev:
KenthIJ skrev:
Cuefa skrev:

Ja Enyaq blir ju en dyr sak hur man än gör.
Får för övrigt inte ut min idag, vi hann inte få ihop vinterhjulen till den och däck-killarna är sjuka allihop idag.
Nåja, Måndag blir det istället då!

Hur som, så har jag mätt lasttröskel och bredd med 2 fällda baksäten, ser ut enligt bild:

Svårt att hålla exakt, men definitivt inte smalare än 62 i alla fall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-aaaf610987d3c7160fcc961c136bc995.jpg

Samma här, svårt o få en bra mätning men i närheten av 61-62cm alltså.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-4f74614a8da64f9ef4595180adfec146.jpg


Samt så har jag pratat med säljare, golvet i en Superb IV är i exakt samma höjd som en vanlig Superb med golvet i "högt" läge.
Så de mått Du fått av Mig på den biten stämmer alltså även på en hybrid 😊

Tackar så väldigt mycket igen. Verkligen hjälpsamt

Hittade några tester på Skoda Superb iV

Skoda Superb iV Combi laddhybrid (2020) | Provkörning | Teknikens Värld (teknikensvarld.se)

Provkörning: Skoda Superb iV (2020) (vibilagare.se)

Skoda Superb iV – koncernens bästa laddhybrid - Dagens PS

Skoda Superb iV Plug-In Hybrid (gronabilister.se)

Škoda Superb iV - Högsta Växeln (hogstavaxeln.se)

Såg att det finns en fullutrustad Skoda Superb iV tre mil härifrån så ... så snart jag fått mitt covidtestsvar och varit symptomfri (känner mig mycket bättre i dag) i 48 timmar så skall jag iaf åka dit och testa den.

Verkar ju som att du förhoppningsvis får din Enyaq redan på måndag då.
Grattis!
Skall bli väldigt spännande att få ta del av dina intryck

Det jag hört om IV är att den var lite "slängig" i älgtestet, men det tycker jag min är också.

Annars är Superb en otroligt mysig bil, och IV kom ju med Facelift så Du får Matrix LED strålkastarna också, samt ställbart chassi om jag inte missminner mig.
Klart en värdig kandidat om utrymmena funkar för Er!

Höjden från mark till lasttröskel är ju bättre ju lägre den är när man skall lasta rullstolen och där är ju Superb iV bättre än de flesta SUV och Crossowers.
Superb iV verka ha samma höjd som en Toyota Auris TS HSD som vi hade tidigare och där kunde man vinkla in rullstolen med bakhjulen stående på marken och de små framhjulen på lasttröskeln. Smidigt att slippa lyfta eller ha lösa ramper.

Vet du om den Faceliften kom med första iV eller har den kommit senare?

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
16 januari 2022
#79
KenthIJ skrev:
Cuefa skrev:
KenthIJ skrev:

Tackar så väldigt mycket igen. Verkligen hjälpsamt

Hittade några tester på Skoda Superb iV

Skoda Superb iV Combi laddhybrid (2020) | Provkörning | Teknikens Värld (teknikensvarld.se)

Provkörning: Skoda Superb iV (2020) (vibilagare.se)

Skoda Superb iV – koncernens bästa laddhybrid - Dagens PS

Skoda Superb iV Plug-In Hybrid (gronabilister.se)

Škoda Superb iV - Högsta Växeln (hogstavaxeln.se)

Såg att det finns en fullutrustad Skoda Superb iV tre mil härifrån så ... så snart jag fått mitt covidtestsvar och varit symptomfri (känner mig mycket bättre i dag) i 48 timmar så skall jag iaf åka dit och testa den.

Verkar ju som att du förhoppningsvis får din Enyaq redan på måndag då.
Grattis!
Skall bli väldigt spännande att få ta del av dina intryck

Det jag hört om IV är att den var lite "slängig" i älgtestet, men det tycker jag min är också.

Annars är Superb en otroligt mysig bil, och IV kom ju med Facelift så Du får Matrix LED strålkastarna också, samt ställbart chassi om jag inte missminner mig.
Klart en värdig kandidat om utrymmena funkar för Er!

Höjden från mark till lasttröskel är ju bättre ju lägre den är när man skall lasta rullstolen och där är ju Superb iV bättre än de flesta SUV och Crossowers.
Superb iV verka ha samma höjd som en Toyota Auris TS HSD som vi hade tidigare och där kunde man vinkla in rullstolen med bakhjulen stående på marken och de små framhjulen på lasttröskeln. Smidigt att slippa lyfta eller ha lösa ramper.

Vet du om den Faceliften kom med första iV eller har den kommit senare?

IV kom efter facelift, så alla IV är facelift smile

Får se om Du hittar en lämplig kandidat där då! 👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

1 569 Inlägg
17 januari 2022
Trådstartare
#80
Cuefa skrev:
KenthIJ skrev:
Cuefa skrev:

!

Höjden från mark till lasttröskel är ju bättre ju lägre den är när man skall lasta rullstolen och där är ju Superb iV bättre än de flesta SUV och Crossowers.
Superb iV verka ha samma höjd som en Toyota Auris TS HSD som vi hade tidigare och där kunde man vinkla in rullstolen med bakhjulen stående på marken och de små framhjulen på lasttröskeln. Smidigt att slippa lyfta eller ha lösa ramper.

Vet du om den Faceliften kom med första iV eller har den kommit senare?

IV kom efter facelift, så alla IV är facelift smile

Får se om Du hittar en lämplig kandidat där då! 👍🏼

Tackar igen.
Pratade med en iV säljare tre mil härifrån och de har en som jag förhoppningsvis kan testa i slutet på veckan.

Hur gick det, blev det nån Enyaq i dag ?


Sök