3093
Sök

Fabriksny bil. Motortemperatur något låg?

Forummoderator
17 996 Inlägg
18 november 2021
Trådstartare
#1
Ja, bilen har i dagsläget rullat cirka 12 mil. Det som stör mig är att den som alla andra bilar har en tempmätare där 90 grader är rätt upp/rakt åt sidan. Den verkar stabilisera sig på cirka 85 grader vilket stör mig. Enligt OBD2-läsare stämmer detta. Ska jag bråka om den saken? Värmen i bilen är kalas. AC avstängd. Tänkte mest på bilens bästa och förbrukning. Det är en ren fossilbil. Hyundai i10 Automat -22. Denna lilla kakburk är avsedd som ren andra/tredjebil så känns bra om den blir ordentligt varm när den väl brukas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 630 Inlägg
19 november 2021
#2
Hur långt har du kört innan den kommer upp till 85c och hur långt efter det?

Sen är ju nästa fråga vad Hyundai anser att drifttemperaturen ska/får vara under "vintertid"

De/Dem

Forummoderator
17 996 Inlägg
19 november 2021
Trådstartare
#3
xXSammy skrev:
Hur långt har du kört innan den kommer upp till 85c och hur långt efter det?

Sen är ju nästa fråga vad Hyundai anser att drifttemperaturen ska/får vara under "vintertid"

Ska ringa idag. Den går väldigt fort upp i temp och efter någon kilometer så tvärnitar mätaren på ovan temp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 137 Inlägg
19 november 2021
#4
Är inte motorn möjligen konstruerad så kylvätskan snabbt ska komma upp i temperatur ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Forummoderator
17 996 Inlägg
19 november 2021
Trådstartare
#5
spillolja skrev:
Är inte motorn möjligen konstruerad så kylvätskan snabbt ska komma upp i temperatur ?

Det är ju detta som är tjusningen med nyare fordon. De, även mindre bilar, är grymma på att klättra upp i temperatur och få gosig värme i kupén fort. Jag är en frusen jävel. Det var faktiskt den största anledningen till att vi lämnade "andraholk för 20 papp". En gammal Aygo i -10 grader kräver en smula kreativ körning för att bli varm, något jag inte orkar klockan 05:25 på morgonen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

925 Inlägg
19 november 2021
#6
Problemet är väl att få något gehör för din fråga på verkstaden. De kommer troligtvis säga att det är normalt.
Men i princip har du rätt. Moderna motorer ska gå varmt.

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
19 november 2021
#7
Min i20 års modell 2021 (med 1.0T motor på 100hk) gör samma sak, och det är normalt enligt verkstan smile
Min har förövrigt helt okej förbrukning trots den "låga" temperaturen.

Allt för den där jävla hatten!

Forummoderator
17 996 Inlägg
19 november 2021
Trådstartare
#8
mats757 skrev:
Problemet är väl att få något gehör för din fråga på verkstaden. De kommer troligtvis säga att det är normalt.
Men i princip har du rätt. Moderna motorer ska gå varmt.

Givetvis gjorde de så. "Men den öppnar nog vid 85 grader då". Köper inte det. Kontaktat andra som jobbar med Hyundai som ska undersöka saken och se om det finns en specification på normal driftstemperatur. Kalla mig nitiskt och besvärlig men jag vill veta, bilfan må vara liten men den var inte gratis (+150k)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
19 november 2021
#9
kasta i en termostat som är för vinterbruk..  på sommarn kommer den säkert upp i 90grader med ac på full fart +30 smile
den öppnar nog vid 85grader bara..

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
17 996 Inlägg
19 november 2021
Trådstartare
#10
THEBADGUY skrev:
Min i20 års modell 2021 (med 1.0T motor på 100hk) gör samma sak, och det är normalt enligt verkstan smile
Min har förövrigt helt okej förbrukning trots den "låga" temperaturen.

Kändes ju lite hoppfullt. Tackar för det. Har inte tankat fullt en tank vid pump ännu så vet inte förbrukning. Datorn säger 0,44L/mil. Kör bara landsväg.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 695 Inlägg
19 november 2021
#11
Hmm, så går det när man byter från riktigt märke, till ett något sämre.. hehe- nja Aygo va väl inte nån riktig Toyota. Men att man numer vill att bilar ska vara så heta som möjligt- för att vara så snåla som möjligt är lite kul. Ska bli skoj att se va du får för svar från Hyundai .

mvh/husse

4 137 Inlägg
20 november 2021
#12
Kollar man på termostater för just i10:an 2013<  så öppnar dom flesta runt 82C+  så om den visar 85 grader men att den kommer upp i runt 90-95C+  vi kökörning borde vara helt normalt, tempmätaren på många bilar (bla. VW Golf) låser runt 90C+  (om tempen ligger i intervallet 80-110C+) för att kundservice ska slippa onödiga på ringningar, så det är nog bara att köra vidare med nyförvärvet, vintertermostat är överflödigt om sådan finns att köpa och stressar bara motorn

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
20 november 2021
#13
spillolja skrev:
Kollar man på termostater för just i10:an 2013<  så öppnar dom flesta runt 82C+  så om den visar 85 grader men att den kommer upp i runt 90-95C+  vi kökörning borde vara helt normalt, tempmätaren på många bilar (bla. VW Golf) låser runt 90C+  (om tempen ligger i intervallet 80-110C+) för att kundservice ska slippa onödiga på ringningar, så det är nog bara att köra vidare med nyförvärvet, vintertermostat är överflödigt om sådan finns att köpa och stressar bara motorn

smile

På min polo finns det nada tecken på hur varm eller kall motor jag har.. I onödigt trams tydligen.  Får inte ens feedback på värmen i kupé. Då dom ledningarna värms med 3st glödstift som fixar värmen på någon minut så det låter skapligt varmt.   Visst man kan känna att man nåd drift temperatur när det är - 10 men annars går det inre ena at gissa
Senast redigerat av Growe (20 november 2021)

Kör fort så hinner inget hända...


Sök