Uträkningarna är genomgångna av många innan mig. Så lämnar den saken. En Mondeo från 2005 har inte start/stopp. Det som kan vara effektkrävande på den är ABS, vilket den givetvis har. Den kan även ha ESP, det drar med. Rejält så om det måste gripa in. Elservo? Oklart där från min sida. Elbakrutan en en rejäl bov i dramat effektmässigt, i synnerhet om den även värmer upp backspeglar. Många Fordar har eluppvärmd framruta. Den är lika elak som den nämnda bakrutan. Man kan således vara lite restriktiv med vad som används vintertid vid kortkörningar.
Min egen bil har förutom eluppvärmda säten som är grymt effektiva även eluppvärmd ratt och filhållningsassistent som gärna rycker i ratten för att hålla bilen mitt i filen, elvärme i kupén som hjälper till lite på morgonen innan motorn kommit upp i temp. Vi pratar 70-80A här så jag är restriktiv med vad som används. Har "täcke" över framrutan över natten som tillåter mig att börja rulla iväg omedelbart efter start på morgonen (Backat in bilen). Bara en sån enkel sak kan göra gott. Har kort väg till jobbet. 10 minuters körning.
OT: Start/stopp fungerar inte just nu, kallt. Den behöver sin laddning. Kan stänga av sig när jag kommer hem och lägger in N men startar omedelbart efter någon sekund igen.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!