3122
Sök

Volvo 940 Vad har hänt min kylare??

12 Inlägg
6 december 2021
Trådstartare
#1
Hej körde min bil (volvo 940) till ombesiktningen förut idag, märkte sedan när de hissa upp den att det rann väldigt mycket vatten ifrån kylaren. Såg sen när den var nerhissad vart det rann ifrån då vare översta hålet ( se bilden) ser ut som gummi grejen har smält, för det ska väll inte vara ett hål där?

Varför kan detta hänt, bessmannen muttra om att de kanske var en isklump där i för men så gott jag minns har jag alltid kört 50/50 blandning, kanske missat..

Eller kan det ha något att göra med att min säkring 16 (fan, climate control) har smält så körde utan fläkt för var tvungen o göra ombessen idag, kan det blivit för varmt för det inte fanns någon fläkt och sen smält dendär ”pluggen”

Vad tror ni här på forumet?



https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241872/241872-78d30cf84badb7cba46afd60b1e8e1af.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241872/241872-1b673f39239402824e6d52c551d08f7e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241872/241872-ef439721496898944f067e34a3d2e88e.jpg

4 467 Inlägg
6 december 2021
#2
Ska sitta en tempgivare där för ac:en..

12 Inlägg
6 december 2021
Trådstartare
#3
zzr94092 skrev:
Ska sitta en tempgivare där för ac:en..

Glömde nämna att jag inte har ac är en vanlig 940 GL 1994

4 467 Inlägg
6 december 2021
#4
Ja,ok.men ska sitta en givare där..

12 Inlägg
6 december 2021
Trådstartare
#5
zzr94092 skrev:
Ja,ok.men ska sitta en givare där..

Hittade en gammal bild och då såg det ut att sitta nån givare där.

Vad tror du felet kan vara så den försvann?

5 685 Inlägg
6 december 2021
#6
Eftersom du skriver du kört utan fläkt så har det förmodligen blivit för varm så gummit inte orkade hålla fast givaren längre pga både värmen och kylvätsketrycket.


12 Inlägg
6 december 2021
Trådstartare
#7
simlar skrev:
Eftersom du skriver du kört utan fläkt så har det förmodligen blivit för varm så gummit inte orkade hålla fast givaren längre pga både värmen och kylvätsketrycket.

Jag hoppas det för det hände ju ganska precis när fläkten slutade fungera. Så dumt av mig och inte tänka påt

Lastbilsmekaniker
5 186 Inlägg
1 798 Inlägg
6 december 2021
#9
Om man har AC så sitter det en termogivare där, i annat fall så sitter det bara en plastplugg.

https://www.bildtagg.se/file/thumb/20663emcecrjkr8kyx4ru


Diameter 16,6mm, längd 14,3mm på pluggen i bild.
Senast redigerat av Hilmer (6 december 2021)


669 Inlägg
6 december 2021
#10
om du inte har stått massa på tomgång borde det inte påverkas utan fläkt, när du kör är det inga problem


100 Inlägg
6 december 2021
#11
Den säkringen du pratar om är ju till fläkten i kupén eller nått sånt.
Har du inte ac så har du inte heller el-fläkt utan fläkten för motorkylning drivs med remmen som driver vattenpumpen.

Förmodligen har väl pluggen blivit dålig å tryckts ut bara.

12 Inlägg
6 december 2021
Trådstartare
#12
Hilmer skrev:
Om man har AC så sitter det en termogivare där, i annat fall så sitter det bara en plastplugg.

https://www.bildtagg.se/file/thumb/20663emcecrjkr8kyx4ru


Diameter 16,6mm, längd 14,3mm på pluggen i bild.

Får leta efter en ny sådan plugg tack för hjälpen!

12 Inlägg
6 december 2021
Trådstartare
#13
Lehto skrev:
Den säkringen du pratar om är ju till fläkten i kupén eller nått sånt.
Har du inte ac så har du inte heller el-fläkt utan fläkten för motorkylning drivs med remmen som driver vattenpumpen.

Förmodligen har väl pluggen blivit dålig å tryckts ut bara.

Okej då vare inget med fläkten o göra, snöade väll in mig på att det var de för det hände så direkt efter säkringen paja.

Är det vanligt att pluggen drar iväg?


Sök