2463
Sök

King CAB 2001 spolarmotor och vindrutetorkare funkar ej

19 Inlägg
27 december 2021
Trådstartare
Tjenare folket, de är så att jag nyligen köpt en king CAB d22 2001, ett problem som är på den är att spolarmotor och vindrutetorkare inte funkar, han som sålde den sa att de bara var att byta säkring vilket jag gjorde, men inget av det funkade efter säkringsbyte, någon som har någon idé på vad det kan vara?

Diagnostekniker
2 717 Inlägg
27 december 2021
Förutsatt att du har jord framme vid spolarpumpen och torkarna så skulle jag ta reda på ett kopplingsschema för kontakten till torkarspaken.
Sedan så tar du multimetern och kollar om den sluter rätt krets vid när du spolar rutan, eller slår på torkarna.
Alternativt bygla rätt stift.

Fungerar spaken som den skall, och inget händer när man byglar stiften så får man kontrollera kablaget.
Senast redigerat av Jesper328 (27 december 2021)

Up the RA

19 Inlägg
27 december 2021
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Förutsatt att du har jord framme vid spolarpumpen och torkarna så skulle jag ta reda på ett kopplingsschema för kontakten till torkarspaken.
Sedan så tar du multimetern och kollar om den sluter rätt krets vid när du spolar rutan, eller slår på torkarna.
Alternativt bygla rätt stift.

Fungerar spaken som den skall, och inget händer när man byglar stiften så får man kontrollera kablaget.

Okej, en liten fråga bara, va menar du med byglar stiften?

Diagnostekniker
2 717 Inlägg
27 december 2021
Exempelvis om spaken sluter kretsen mellan stift 1, och stift 2 i kontaktstycket när du kör spolarna så kan du ta en liten bit kabel och bygla mellan dessa stift för att få spolarpumpen att gå.

Up the RA

Forummoderator
18 009 Inlägg
27 december 2021
30moppe skrev:
Tjenare folket, de är så att jag nyligen köpt en king CAB d22 2001, ett problem som är på den är att spolarmotor och vindrutetorkare inte funkar, han som sålde den sa att de bara var att byta säkring vilket jag gjorde, men inget av det funkade efter säkringsbyte, någon som har någon idé på vad det kan vara?

Du gick på en mina där. Säljaren visste givetvis att det var större problem. Annars hade han bytt säkringen...

plus eller minusjord på dessa?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök