11 januari 2022
Trådstartare
Vill byta in Mazda 6:an (2005) jag har eftersom jag tycker den är för jobbig att mecka med själv, bara en sån sak om att byta brännaren i framlampan blir jobbiga (plocka bort fronten eller hjulhuset), oljebyten är inte heller så roliga då man måste komma in långt under bilen och plocka bort skyddsplattan under motorn. Tycker dessutom den drar alldeles för mycket (mätt 0,7l på landsväg). Jag är van med en Yaris som drar ca 0,45 milen eller mindre och det är ditåt jag vill hamna på bränsleföbrukningskurvan, eller bättre om det går.
Jag tror det är dags för en diesel igen hursomhelst. I Finland skattas dieseln annorlunda så den är billigare vid macken, istället blir det en klumpsumma baserad på bilens vikt som läggs på fordonsskatten, så desto lättare desto billigare.
Jag är ganska öppen för andra märken nu. Toyota och Mazda (mazda har nu sjunkit i anseende) har traditionellt varit högt värderade. Men kanske man borde se på nåt annat.
Kanske en Volvo vore nåt? Kollat på diverse modeller, C30, S40, V40, V50 från 2007-2012 och det ser ut som en intressant bil, vad jag har sett verkar de flesta ha ganska låg bränsleförbrukning trots storleken, scrollade igenom annonserna och såg en V50 1.6L Drive från 2011. Såg riktigt intressant ut, förbrukning på 0,35l milen på landsväg enligt specs, för en sån stor bil... låter ju perfekt att pendla med och köra familjen i om det stämmer.
Men hur är det med Volvo nuförtiden? Är dom lätta att själv göra grundläggande service på? Hört att vissa modeller har dåliga lösningar gällande inline oljefilter t.ex. som gör att ofiltrerad olja slipper igenom lätt om man gör fel. Kamrem eller kedja, och ska remmen bytas är det ett enkelt jobb eller något som kräver en massa jobb. Byta kamrem är förmodligen saker jag lejer ut åt verkstan men det är ju bra att veta om det blir ett dyrt eller billigt jobb...
Jag vill ha en sån ny bil som jag har råd med, men samtidigt vill jag också undvika så mycket avancerad teknik som möjligt av pålitlighetsskäl, samt det faktum att nyare bilar verkar jobbigare att jobba på... Så man måste göra en avvägning. Jag är ju inte låst på Volvo heller, men ser dom som pålitliga bilar gjorda för det nordiska klimatet. Mazda har stått högt i kurs i min bok tills jag köpte den här Mazdan, den är trevlig och bekväm att köra, men så många designaspekter på den ger mig spader. Enkla saker är så svåra på den. Jämfört med en generation tidigare, 626an där man kunde byta oljefilter ovanifrån, bara öppna huven... Vilket steg neråt...
Budgeten är svår att säga då priserna är annorlunda i Sverige än i Finland, men frågepriset på V50an jag nämde låg på 3700 euro, kan säga det är mot den övre gränsen.
Senast redigerat av DennisCA (11 januari 2022)
Professionell nybilshatare