2445
Sök

Kompressionslös b230

18 Inlägg
12 januari 2022
Trådstartare
#1
Hejsan, jag har en komplös b230e, bytte topplockspackning, kamrem och spännrulle. jag är nästintill säker att motorn är nollad men motorn saknar kompression på alla cylindrar. är det värt att lämna in på verksdag och få nollningen 100% gjort?

Forummoderator
18 009 Inlägg
12 januari 2022
#2
Tja, kammen står ju fel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 120 Inlägg
12 januari 2022
#3
Att nolla en B230 är simpelt, har du lyckats få dit ny toppackning ordentligt så borde du klara resten också. Finns massa guider på nätet om hur du gör för att nolla.

OBS märkningen på vevaxelns remskiva stämmer inte alltid, remskivans yttre del är väl vulkad på centrumet och kan ibland vrida sig lite så att märkningen inte stämmer längre...


18 Inlägg
12 januari 2022
Trådstartare
#4
ja jo den nedre märkningen har hoppat lite fram och tillbaks har jag märkt. har fått justera den x antal gånger, den övre är inga problem, kan den nedre vid remskivan påverka sånthär?

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 januari 2022
#5
Oliver37 skrev:
ja jo den nedre märkningen har hoppat lite fram och tillbaks har jag märkt. har fått justera den x antal gånger, den övre är inga problem, kan den nedre vid remskivan påverka sånthär?

Skruva ur tändstiftet längst fram. trä ner en pinne, typ blompinne. Vrid motorn fram och tillbaka tills brompinnen sticker ut så långt som möjligt = kolven är längst upp. När du är nära toppen plus minus lite granna så ta tag i pinnen närmare hålet till tändstiftet och finjustera.

Det är liksom när kolv nummer 1 är längst upp som det är noll, inte när någon markering säger någonting, för det behöver inte alls hänga ihop tyvärr.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

18 Inlägg
12 januari 2022
Trådstartare
#6
så kamremmen kan jag bara sätta på även fast nedre markeringen inte stämmer? jag behöver bara få 1 kolv att stå längst upp?

1 120 Inlägg
12 januari 2022
#7
Oliver37 skrev:
så kamremmen kan jag bara sätta på även fast nedre markeringen inte stämmer? jag behöver bara få 1 kolv att stå längst upp?

Njae inte bara, kamaxeln måste vara rätt också.
Jag har för mig att ventilerna till 1ans cylinder ska stå som ett V rakt upp när kolven är i topp. Kommer inte ihåg exakt hur det ser ut men ungefär så iallafall. Det borde vara tillräckligt nära för att få motorn att hosta igång åtminstone.


Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
12 januari 2022
#8
alltså   man sätter allt på nollan titta för det första inte på remskivans märkning utan på vevdrevets märkning..  sen ska kammen stå nollad   stoppa dit remmen dra motorn 2varv står den inte rätt då så är kamdrevet eller vevdrevet paj..   vevdrevet är ju inte ett ovanligt fel.   
men det ser man när man byter kamremmen att kilen är avslagen.
sen kan kamdrevet ha samma sorts problem.    men lite ALDRIG på remskivans märkning för jag har sätt att t.o.m volvo får dit den fel smile  kan säga att jag funderade länge när jag byggde om från automat till manuell varför jag inte fick svänghjulet på "rätt" ställe.
Senast redigerat av Growe (12 januari 2022)

Kör fort så hinner inget hända...

18 Inlägg
13 januari 2022
Trådstartare
#9
okej, så med 1 kolv i topp och kammen som ett v uppåt borde det bara vara att kränga på remmen lite hur som och dra igång den?

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 januari 2022
#10
Oliver37 skrev:
okej, så med 1 kolv i topp och kammen som ett v uppåt borde det bara vara att kränga på remmen lite hur som och dra igång den?

Ja precis. Då bör ju markeringar vara rätt med.

Men det är ju kolven längst fram du skall gå på, det är viktigt

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

18 Inlägg
13 januari 2022
Trådstartare
#11
yes, jo gjorde de och drog runt motorn 2 varv, kolven i topp men den nedre markeringen stämmer inte och den är fortfarande komplös..

3 208 Inlägg
14 januari 2022
#12
Fungerar det du mäter komp med?
Hur känns ventilspelet?  Så inte alla ventiler är lite öppna.

Du har inte klämt något mellan topp och block så det inte tätar rätt.

Du har rätt topplockskruvar så dom inte bottnat?

Du har motorn i en bil och kan nyttja startmotorn?  Vriden för hand ger inget.

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
14 januari 2022
#13
Oliver37 skrev:
yes, jo gjorde de och drog runt motorn 2 varv, kolven i topp men den nedre markeringen stämmer inte och den är fortfarande komplös..

om den inte stämmer så är kilen av på drevet på veven..  ta loss remskivan och titta på den så den är hel

hör ser du hur den ska se ut.    när den är hel.. nu är orginal drevet inte identiskt med bilden men du ska ha tapparna kvar..  väldigt väldigt vanligt  att dom går sönder..

https://folkraceshop.se/vevaxeldrev-sta … 2MQAvD_BwE

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 januari 2022
#14
Lite bilder och film skulle ju med hjälpa i felsökandet tänker jag. Är den verkligen komplös?

Skulle hjälpa en bekant med en R32 Skyline en gång som "spikade" provkörde och märkte direkt att den inte spikar utan misständer. Stannade, knackade ihop gapet på stiften en smula sen blev det svarta sträck när man gasade istället för host och hopp. Så felsökningen som ägaren gjort stämde helt enkelt inte. Alla forum i världen kunde ju dividerat i evighet om spikningarna som inte fanns....

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
14 januari 2022
#15
torpis skrev:
Lite bilder och film skulle ju med hjälpa i felsökandet tänker jag. Är den verkligen komplös?

Skulle hjälpa en bekant med en R32 Skyline en gång som "spikade" provkörde och märkte direkt att den inte spikar utan misständer. Stannade, knackade ihop gapet på stiften en smula sen blev det svarta sträck när man gasade istället för host och hopp. Så felsökningen som ägaren gjort stämde helt enkelt inte. Alla forum i världen kunde ju dividerat i evighet om spikningarna som inte fanns....

så är det helt klart..   sen tycker jag att man hör om det är complöst eller inte men visst det kan ju vara så att man inte vet skillnaden oxå.. det vet ju inte vi..

Kör fort så hinner inget hända...

18 Inlägg
16 januari 2022
Trådstartare
#16
här är en video på hur det låter (när 1 kolv står i topp). den går runt och runt sådär och vill inte stå för länge då jag inte varit med om de förrut och vill inte skada någonting

https://files.fm/u/jx3pzkd2f

2 845 Inlägg
16 januari 2022
#17
Är ventilspelet rätt?

18 Inlägg
16 januari 2022
Trådstartare
#18
Det har jag faktiskt ingen aning om, en polare som hjälpt mig byta och jag har ingen koll på ventilspelet, hur kikar jag det?

2 845 Inlägg
16 januari 2022
#19
Av med ventil kåpan och mät spelet mellan kam och ventil med ett bladmått. Vrid motorn så nocken på kamaxeln står rakt upp på den du mäter. Vet inte ventilspelet på den motorn på insug resp. Avgasventil. Nån som vet kanske?

Men det får inte trycka på ventilen.
Antar det är brickor som man byter ut då man ställer ventilerna på den.

04 insug
045 avgas, kan det stämma?

Får mäta och hålla på med dessa brickor.
Senast redigerat av uhlin (16 januari 2022)

18 Inlägg
16 januari 2022
Trådstartare
#20
får kolla med polaren om det är någonting han gjort förrut, är det annars värt pengarna att lämna in på verksdag tror du?


Sök