Klart läsvärda artiklar KenthIJ.
Dock inget oväntat. Frågan är hur mycket farten påverkar förbrukningen. Att bilen drar mer soppa ju fortare man kör vet alla men undrar om elbilar är extra känsliga? Detta kanske Cuefa har fått en uppfattning om?
Gjorde själv ett test på min bensinbil i förra veckan. Blev förvånad faktiskt. Den har en display som visar medelförbrukning från varje start. I början drar den ju 1,1 L/milen när motorn är kallstartad för att sedan sjunka snabbt. Eftersom bilen bara rullar 10 km till jobbet på 80-väg och samma sträcka hem var det enkelt att jämföra. farthållaren några dagar satt på exakt 80 km/h så var medelförbrukning 0,49-0,51 L/mil. samma sträckor igen fast farthållare satt på 95 km/h så blev förbrukning 0,60-0,62 l/mil. Trafiken i övrigt påverkar inte. Är oftast ensam på vägen de tider jag kör. Och de som är ute och åker kör fortare... Bra väg så det är jag som är stoppklossen här.
Frågan är om en elbil är mer känslig för samma typ av mätning? Vi får ju räkna i energiförbrukning då.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!