I juni 2021 hade jag betalt min Peugeot 107 2010 men satt där med en bensinräkning på 3 200 kr varje månad. Bilen närmade sig 20 000 mil och jag fick en tanke om att räkna på vad en elbil skulle kosta. Jag är singel och 58 år och skiter i hur en bil ser ut och dess storlek då jag efter 11 000 mil med Peugeoten aldrig klagade. Det ska vara billigt i första hand och man vänjer sig vid en mindre bil efter ett tag. Jag gick från Saab 9-5 med 250 hk till en Peugeot 107 auto med 68 hk. Billigare bensinbil i drift är svår att hitta med en förbrukning på 0,55 och skatt på 360 kr.
Googlade runt på elbilar och VW i Nyköping hade en VW e-up 2020 demo med 300 mil på mätaren och jag klickade köp. Dagen efter blev jag uppringd och köpet skötes helt online. 199 000 kr fick jag betala men direkt blev det 5 000 kr i rabatt då han avgiftsfritt skickade bilen med långtradare 45 mil hem till mig. Jag kollade upp fraktkostnaden och den var just 5 000 kr. Peugeoten sålde jag för 25 000 kr på Blocket.
Nu ett år senare och 3 800 mil så var det ett oerhört välplanerat köp utan att jag då visste något om framtiden. Elpriset band jag till samma pris jag haft de senaste 3 åren i juni 2021 att gälla från sep 2021och det gäller till sep 2024. Bränslepriserna gick upp under hösten vilket jag inte hade någon aning om i juni 2021.
Trots en avbetalning på 2 400kr/mån några år framåt så kostar driften oerhört lite eftersom jag till 100% laddar hemma till fast elpris så jag går kraftigt plus totalt jämfört med om jag behållit Peugeoten. Över 5 000 kr/mån hade jag i dag fått betala i bränsle för Peugeoten. 1 000 kr/månad för elbilen i ren driftskostnad och numera faktiskt hälften då jag bytt arbetsort.
Och en ny bil är en ny bil och jag gick upp ett snäpp i storlek faktiskt.
Senast redigerat av Bosse-buss (23 juni 2022)