3092
Sök

En elbils-långpendlares dagbok.

210 Inlägg
23 juni 2022
#201
I juni 2021 hade jag betalt min Peugeot 107 2010 men satt där med en bensinräkning på 3 200 kr varje månad. Bilen närmade sig 20 000 mil och jag fick en tanke om att räkna på vad en elbil skulle kosta. Jag är singel och 58 år och skiter i hur en bil ser ut och dess storlek då jag efter 11 000 mil med Peugeoten aldrig klagade. Det ska vara billigt i första hand och man vänjer sig vid en mindre bil efter ett tag. Jag gick från Saab 9-5 med 250 hk till en Peugeot 107 auto med 68 hk. Billigare bensinbil i drift är svår att hitta med en förbrukning på 0,55 och skatt på 360 kr.

Googlade runt på elbilar och VW i Nyköping hade en VW e-up 2020 demo med 300 mil på mätaren och jag klickade köp. Dagen efter blev jag uppringd och köpet skötes helt online. 199 000 kr fick jag betala men direkt blev det 5 000 kr i rabatt då han avgiftsfritt skickade bilen med långtradare 45 mil hem till mig. Jag kollade upp fraktkostnaden och den var just 5 000 kr. Peugeoten sålde jag för 25 000 kr på Blocket.

Nu ett år senare och 3 800 mil så var det ett oerhört välplanerat köp utan att jag då visste något om framtiden. Elpriset band jag till samma pris jag haft de senaste 3 åren i juni 2021 att gälla från sep 2021och det gäller till sep 2024. Bränslepriserna gick upp under hösten vilket jag inte hade någon aning om i juni 2021.

Trots en avbetalning på 2 400kr/mån några år framåt så kostar driften oerhört lite eftersom jag till 100% laddar hemma till fast elpris så jag går kraftigt plus totalt jämfört med om jag behållit Peugeoten. Över 5 000 kr/mån hade jag i dag fått betala i bränsle för Peugeoten. 1 000 kr/månad för elbilen i ren driftskostnad och numera faktiskt hälften då jag bytt arbetsort.

Och en ny bil är en ny bil och jag gick upp ett snäpp i storlek faktiskt.
Senast redigerat av Bosse-buss (23 juni 2022)


Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
24 juni 2022
Trådstartare
#202
Bosse-buss skrev:
I juni 2021 hade jag betalt min Peugeot 107 2010 men satt där med en bensinräkning på 3 200 kr varje månad. Bilen närmade sig 20 000 mil och jag fick en tanke om att räkna på vad en elbil skulle kosta. Jag är singel och 58 år och skiter i hur en bil ser ut och dess storlek då jag efter 11 000 mil med Peugeoten aldrig klagade. Det ska vara billigt i första hand och man vänjer sig vid en mindre bil efter ett tag. Jag gick från Saab 9-5 med 250 hk till en Peugeot 107 auto med 68 hk. Billigare bensinbil i drift är svår att hitta med en förbrukning på 0,55 och skatt på 360 kr.

Googlade runt på elbilar och VW i Nyköping hade en VW e-up 2020 demo med 300 mil på mätaren och jag klickade köp. Dagen efter blev jag uppringd och köpet skötes helt online. 199 000 kr fick jag betala men direkt blev det 5 000 kr i rabatt då han avgiftsfritt skickade bilen med långtradare 45 mil hem till mig. Jag kollade upp fraktkostnaden och den var just 5 000 kr. Peugeoten sålde jag för 25 000 kr på Blocket.

Nu ett år senare och 3 800 mil så var det ett oerhört välplanerat köp utan att jag då visste något om framtiden. Elpriset band jag till samma pris jag haft de senaste 3 åren i juni 2021 att gälla från sep 2021och det gäller till sep 2024. Bränslepriserna gick upp under hösten vilket jag inte hade någon aning om i juni 2021.

Trots en avbetalning på 2 400kr/mån några år framåt så kostar driften oerhört lite eftersom jag till 100% laddar hemma till fast elpris så jag går kraftigt plus totalt jämfört med om jag behållit Peugeoten. Över 5 000 kr/mån hade jag i dag fått betala i bränsle för Peugeoten. 1 000 kr/månad för elbilen i ren driftskostnad och numera faktiskt hälften då jag bytt arbetsort.

Och en ny bil är en ny bil och jag gick upp ett snäpp i storlek faktiskt.

Ja, med de här bränslepriserna är det svårt att INTE räkna hem en elbil, även om de fortfarande är relativt dyra i inköp kontra fossildrivna varianter.

Tog Jeepen till jobbet igår för att fira att semestern börjar. 1.25l/mil var rekord i låg förbrukning för den bilen, men resulterar ändå i en kostnad på strax runt 760kr för 26 mil, jämfört med 30kr för samma sträcka med Enyaqen... 🙄

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

3 371 Inlägg
24 juni 2022
#203
Cuefa skrev:
Bosse-buss skrev:
I juni 2021 hade jag betalt min Peugeot 107 2010 men satt där med en bensinräkning på 3 200 kr varje månad. Bilen närmade sig 20 000 mil och jag fick en tanke om att räkna på vad en elbil skulle kosta. Jag är singel och 58 år och skiter i hur en bil ser ut och dess storlek då jag efter 11 000 mil med Peugeoten aldrig klagade. Det ska vara billigt i första hand och man vänjer sig vid en mindre bil efter ett tag. Jag gick från Saab 9-5 med 250 hk till en Peugeot 107 auto med 68 hk. Billigare bensinbil i drift är svår att hitta med en förbrukning på 0,55 och skatt på 360 kr.

Googlade runt på elbilar och VW i Nyköping hade en VW e-up 2020 demo med 300 mil på mätaren och jag klickade köp. Dagen efter blev jag uppringd och köpet skötes helt online. 199 000 kr fick jag betala men direkt blev det 5 000 kr i rabatt då han avgiftsfritt skickade bilen med långtradare 45 mil hem till mig. Jag kollade upp fraktkostnaden och den var just 5 000 kr. Peugeoten sålde jag för 25 000 kr på Blocket.

Nu ett år senare och 3 800 mil så var det ett oerhört välplanerat köp utan att jag då visste något om framtiden. Elpriset band jag till samma pris jag haft de senaste 3 åren i juni 2021 att gälla från sep 2021och det gäller till sep 2024. Bränslepriserna gick upp under hösten vilket jag inte hade någon aning om i juni 2021.

Trots en avbetalning på 2 400kr/mån några år framåt så kostar driften oerhört lite eftersom jag till 100% laddar hemma till fast elpris så jag går kraftigt plus totalt jämfört med om jag behållit Peugeoten. Över 5 000 kr/mån hade jag i dag fått betala i bränsle för Peugeoten. 1 000 kr/månad för elbilen i ren driftskostnad och numera faktiskt hälften då jag bytt arbetsort.

Och en ny bil är en ny bil och jag gick upp ett snäpp i storlek faktiskt.

Ja, med de här bränslepriserna är det svårt att INTE räkna hem en elbil, även om de fortfarande är relativt dyra i inköp kontra fossildrivna varianter.

Tog Jeepen till jobbet igår för att fira att semestern börjar. 1.25l/mil var rekord i låg förbrukning för den bilen, men resulterar ändå i en kostnad på strax runt 760kr för 26 mil, jämfört med 30kr för samma sträcka med Enyaqen... 🙄

Smiles per mile, eller hur brukar de säga. Min van drar 1.4-1.6. Brukar tänka första litern är självklart resten är hobby hehe😆

Tyckte det var mycket prat om km skatt eller någonslags skatt på EV men det hörs inte mycket längre.  Kanske inte kommer närmaste tiden?😁


6 630 Inlägg
24 juni 2022
#204
Har *hört* att SNART kommer km-skatten på elbilar........... när som helst... (5 år senare)

De/Dem

981 Inlägg
24 juni 2022
#205
Bosse-buss skrev:
I juni 2021 hade jag betalt min Peugeot 107 2010 men satt där med en bensinräkning på 3 200 kr varje månad. Bilen närmade sig 20 000 mil och jag fick en tanke om att räkna på vad en elbil skulle kosta. Jag är singel och 58 år och skiter i hur en bil ser ut och dess storlek då jag efter 11 000 mil med Peugeoten aldrig klagade. Det ska vara billigt i första hand och man vänjer sig vid en mindre bil efter ett tag. Jag gick från Saab 9-5 med 250 hk till en Peugeot 107 auto med 68 hk. Billigare bensinbil i drift är svår att hitta med en förbrukning på 0,55 och skatt på 360 kr.

Googlade runt på elbilar och VW i Nyköping hade en VW e-up 2020 demo med 300 mil på mätaren och jag klickade köp. Dagen efter blev jag uppringd och köpet skötes helt online. 199 000 kr fick jag betala men direkt blev det 5 000 kr i rabatt då han avgiftsfritt skickade bilen med långtradare 45 mil hem till mig. Jag kollade upp fraktkostnaden och den var just 5 000 kr. Peugeoten sålde jag för 25 000 kr på Blocket.

Nu ett år senare och 3 800 mil så var det ett oerhört välplanerat köp utan att jag då visste något om framtiden. Elpriset band jag till samma pris jag haft de senaste 3 åren i juni 2021 att gälla från sep 2021och det gäller till sep 2024. Bränslepriserna gick upp under hösten vilket jag inte hade någon aning om i juni 2021.

Trots en avbetalning på 2 400kr/mån några år framåt så kostar driften oerhört lite eftersom jag till 100% laddar hemma till fast elpris så jag går kraftigt plus totalt jämfört med om jag behållit Peugeoten. Över 5 000 kr/mån hade jag i dag fått betala i bränsle för Peugeoten. 1 000 kr/månad för elbilen i ren driftskostnad och numera faktiskt hälften då jag bytt arbetsort.

Och en ny bil är en ny bil och jag gick upp ett snäpp i storlek faktiskt.

3200:-/månaden. Hur många mil/mån? Vad är bränsleförbrukningen?
Snart 20000 mil på 12 - 13 år är ca 130 mil/mån. Det är väl omöjligt med 3200:-/mån även med dessa höga bränslepriser som det är nu?
Senast redigerat av candyweiss (24 juni 2022)

VAG har världens bästa bilar.

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
27 juni 2022
#206
candyweiss skrev:
3200:-/månaden. Hur många mil/mån? Vad är bränsleförbrukningen?
Snart 20000 mil på 12 - 13 år är ca 130 mil/mån. Det är väl omöjligt med 3200:-/mån även med dessa höga bränslepriser som det är nu?

Han har kanske inte kört den sen ny?
Står ju "Nu ett år senare och 3 800 mil" om elbilen. Räknar vi bort de 300 den gått innan han köpte den kör han 3500 mil per år. Då hamnar vi på 11kr/mil, fullt rimligt. Nästan billigt med dagens soppapris.

/Mattias

981 Inlägg
27 juni 2022
#207
matteeee skrev:
candyweiss skrev:
3200:-/månaden. Hur många mil/mån? Vad är bränsleförbrukningen?
Snart 20000 mil på 12 - 13 år är ca 130 mil/mån. Det är väl omöjligt med 3200:-/mån även med dessa höga bränslepriser som det är nu?

Han har kanske inte kört den sen ny?
Står ju "Nu ett år senare och 3 800 mil" om elbilen. Räknar vi bort de 300 den gått innan han köpte den kör han 3500 mil per år. Då hamnar vi på 11kr/mil, fullt rimligt. Nästan billigt med dagens soppapris.

Ja, det har du rätt i, så kan det vara smile
Senast redigerat av candyweiss (27 juni 2022)

VAG har världens bästa bilar.

1 571 Inlägg
18 september 2022
#208
Går det att förvärma stolarna i din enyaq från nån app?

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
18 september 2022
Trådstartare
#209
KenthIJ skrev:
Går det att förvärma stolarna i din enyaq från nån app?

Jajamän, jag kan sätta stolarna på värme tillsammans med kupé-uppvärmningen.
Grymt skönt, dessutom kan jag koppla ihop det med rattvärmen så även ratten e varm (vill jag minnas... inte använt det på 6 månader 🙈)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

1 571 Inlägg
18 september 2022
#210
Cuefa skrev:
KenthIJ skrev:
Går det att förvärma stolarna i din enyaq från nån app?

Jajamän, jag kan sätta stolarna på värme tillsammans med kupé-uppvärmningen.
Grymt skönt, dessutom kan jag koppla ihop det med rattvärmen så även ratten e varm (vill jag minnas... inte använt det på 6 månader 🙈)

Tackar för info. Låter "gött"

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
19 september 2022
Trådstartare
#211
KenthIJ skrev:
Cuefa skrev:
KenthIJ skrev:
Går det att förvärma stolarna i din enyaq från nån app?

Jajamän, jag kan sätta stolarna på värme tillsammans med kupé-uppvärmningen.
Grymt skönt, dessutom kan jag koppla ihop det med rattvärmen så även ratten e varm (vill jag minnas... inte använt det på 6 månader 🙈)

Tackar för info. Låter "gött"

Ja det var skönt i morse 🥶

Måste för övrigt säga att nu när det blir mörka morgnar o kvällar ute igen, så förundras jag ännu en gång över hur sjukt bra Matrix LED-strålkastarna är!
Jäklar vad de lyser upp! Långt, brett, och (för det mesta... ) utan att blända med/mot-trafikanter.

Bilen kommer passera 5000 mil när jag åker hem idag, och hittills har det varit riktigt trevliga mil.
Den har även varit inne för uppdatering till mjukvara 3.0 som ska ge en hel del bra effekter, dock ville min bil inte ta emot uppdateringarna så det projektet ska fortsättas en annan dag.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

6 630 Inlägg
19 september 2022
#212
Cuefa skrev:
Måste för övrigt säga att nu när det blir mörka morgnar o kvällar ute igen, så förundras jag ännu en gång över hur sjukt bra Matrix LED-strålkastarna är!
Jäklar vad de lyser upp! Långt, brett, och (för det mesta... ) utan att blända med/mot-trafikanter.

Hade heldynamiska strålkastare på min gamla Focus, aldrig haft så bra lampor innan.
Kuga'n innan hade bara fasta LED så blev ju rätt besviken

Nu är det heldynamiska strålkastare igen på Mach-E'n.. mycket går att snåla med men belysning kommer jag alltid välja de bästa som finns till vald modell

De/Dem

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
19 september 2022
Trådstartare
#213
xXSammy skrev:
Cuefa skrev:
Måste för övrigt säga att nu när det blir mörka morgnar o kvällar ute igen, så förundras jag ännu en gång över hur sjukt bra Matrix LED-strålkastarna är!
Jäklar vad de lyser upp! Långt, brett, och (för det mesta... ) utan att blända med/mot-trafikanter.

Hade heldynamiska strålkastare på min gamla Focus, aldrig haft så bra lampor innan.
Kuga'n innan hade bara fasta LED så blev ju rätt besviken

Nu är det heldynamiska strålkastare igen på Mach-E'n.. mycket går att snåla med men belysning kommer jag alltid välja de bästa som finns till vald modell

Håller med, få saker är så viktiga som bra ljus.
E allt lite nyfiken på Mach-E, hur är den att köra?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

3 120 Inlägg
19 september 2022
#214
Cuefa skrev:
xXSammy skrev:
Cuefa skrev:
Måste för övrigt säga att nu när det blir mörka morgnar o kvällar ute igen, så förundras jag ännu en gång över hur sjukt bra Matrix LED-strålkastarna är!
Jäklar vad de lyser upp! Långt, brett, och (för det mesta... ) utan att blända med/mot-trafikanter.

Hade heldynamiska strålkastare på min gamla Focus, aldrig haft så bra lampor innan.
Kuga'n innan hade bara fasta LED så blev ju rätt besviken

Nu är det heldynamiska strålkastare igen på Mach-E'n.. mycket går att snåla med men belysning kommer jag alltid välja de bästa som finns till vald modell

Håller med, få saker är så viktiga som bra ljus.
E allt lite nyfiken på Mach-E, hur är den att köra?

Jämfört med Teslan på uppfarten:
Tyst och solid.
Slö i reaktionerna och acclerationerna.
Nyckellösa Ford-pass till mobilen är ingen höjdare.
Krångel med uppdateringar.
Lite tamt ljudsystem trots största paketet (Teknik+)


Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
19 september 2022
Trådstartare
#215
viccoA skrev:
Cuefa skrev:
xXSammy skrev:

Hade heldynamiska strålkastare på min gamla Focus, aldrig haft så bra lampor innan.
Kuga'n innan hade bara fasta LED så blev ju rätt besviken

Nu är det heldynamiska strålkastare igen på Mach-E'n.. mycket går att snåla med men belysning kommer jag alltid välja de bästa som finns till vald modell

Håller med, få saker är så viktiga som bra ljus.
E allt lite nyfiken på Mach-E, hur är den att köra?

Jämfört med Teslan på uppfarten:
Tyst och solid.
Slö i reaktionerna och acclerationerna.
Nyckellösa Ford-pass till mobilen är ingen höjdare.
Krångel med uppdateringar.
Lite tamt ljudsystem trots största paketet (Teknik+)

Spännande.
Vilken motor har du i Forden?
Jag har ju "bara" 204hk i Skodan o tycker den e ruskigt pigg 😱

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

3 120 Inlägg
19 september 2022
#216
Cuefa skrev:
viccoA skrev:
Cuefa skrev:
Håller med, få saker är så viktiga som bra ljus.
E allt lite nyfiken på Mach-E, hur är den att köra?

Jämfört med Teslan på uppfarten:
Tyst och solid.
Slö i reaktionerna och acclerationerna.
Nyckellösa Ford-pass till mobilen är ingen höjdare.
Krångel med uppdateringar.
Lite tamt ljudsystem trots största paketet (Teknik+)

Spännande.
Vilken motor har du i Forden?
Jag har ju "bara" 204hk i Skodan o tycker den e ruskigt pigg 😱

Vi har en Mach-e Standard range RWD, 0-100 på 6s och 266hk. Teslan går till 100 på ca 5.2s (äldre varianten med kobolt i batterierna), men med ett helt annat bett och driv i både kurvor och på blött underlag.

Laddningen går saktare än på teslan med och rangeberäkningen/laddstopsplanering är sämre med.

Men det är en trevlig bil i övrigt, mer rymlig än model 3. Har beställt en model 3 LR också, så när den kommer blir skillnaden i accleration ännu större till Teslans fördel. Det som talar mot Forden är de optimistiska prishöjningarna man gjort senaste 12 månaderna, en ny Tesla är på rea i jämförelse smile
Senast redigerat av viccoA (19 september 2022)


6 630 Inlägg
19 september 2022
#217
Cuefa skrev:
E allt lite nyfiken på Mach-E, hur är den att köra?

Mycket bekväm med lagom effekt, något törstig med AWD (Snittar 18 kWh/100km) i jämförelse med en Kuga PHEV (15-16 kWh samma sträcka) men den väger ju "ynka" ~2100. Dock märks det inte av vid hårdare acceleration då det finns bra med vrid (580 NM)

GT:n är rejält kul att köra men den kostar därefter

De/Dem

61 Inlägg
20 september 2022
#218
Cuefa skrev:
KenthIJ skrev:
Cuefa skrev:
Jajamän, jag kan sätta stolarna på värme tillsammans med kupé-uppvärmningen.
Grymt skönt, dessutom kan jag koppla ihop det med rattvärmen så även ratten e varm (vill jag minnas... inte använt det på 6 månader 🙈)

Tackar för info. Låter "gött"

Ja det var skönt i morse 🥶

Måste för övrigt säga att nu när det blir mörka morgnar o kvällar ute igen, så förundras jag ännu en gång över hur sjukt bra Matrix LED-strålkastarna är!
Jäklar vad de lyser upp! Långt, brett, och (för det mesta... ) utan att blända med/mot-trafikanter.

Bilen kommer passera 5000 mil när jag åker hem idag, och hittills har det varit riktigt trevliga mil.
Den har även varit inne för uppdatering till mjukvara 3.0 som ska ge en hel del bra effekter, dock ville min bil inte ta emot uppdateringarna så det projektet ska fortsättas en annan dag.

Blev du kallad för uppdateringen? Jag försökte boka in min Enyaq i augusti på en tid i slutet av september. Skrev att det var 3.0 jag ville boka. De ringde upp och visste knapp vad det var. Men de skulle återkomma. Det har dom inte gjort...

Men 3.0 funkade inte att ladda alltså!? Vad var felet trodde dom?
Senast redigerat av bmw_ixen (20 september 2022)


3 120 Inlägg
20 september 2022
#219
xXSammy skrev:
Cuefa skrev:
E allt lite nyfiken på Mach-E, hur är den att köra?

Mycket bekväm med lagom effekt, något törstig med AWD (Snittar 18 kWh/100km) i jämförelse med en Kuga PHEV (15-16 kWh samma sträcka) men den väger ju "ynka" ~2100. Dock märks det inte av vid hårdare acceleration då det finns bra med vrid (580 NM)

GT:n är rejält kul att köra men den kostar därefter

Tycker GT:n är dyr i förhållande till vad man får, prestandamässigt, en M3 LR med performance boost är mer än en sekund snabbare till 160km/h.


Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
20 september 2022
Trådstartare
#220
bmw_ixen skrev:
Cuefa skrev:
KenthIJ skrev:

Tackar för info. Låter "gött"

Ja det var skönt i morse 🥶

Måste för övrigt säga att nu när det blir mörka morgnar o kvällar ute igen, så förundras jag ännu en gång över hur sjukt bra Matrix LED-strålkastarna är!
Jäklar vad de lyser upp! Långt, brett, och (för det mesta... ) utan att blända med/mot-trafikanter.

Bilen kommer passera 5000 mil när jag åker hem idag, och hittills har det varit riktigt trevliga mil.
Den har även varit inne för uppdatering till mjukvara 3.0 som ska ge en hel del bra effekter, dock ville min bil inte ta emot uppdateringarna så det projektet ska fortsättas en annan dag.

Blev du kallad för uppdateringen? Jag försökte boka in min Enyaq i augusti på en tid i slutet av september. Skrev att det var 3.0 jag ville boka. De ringde upp och visste knapp vad det var. Men de skulle återkomma. Det har dom inte gjort...

Men 3.0 funkade inte att ladda alltså!? Vad var felet trodde dom?

Jag bokade själv in bilen, men så jobbar jag för VW AG också.
Min bil e först ut att bli uppdaterad hos oss (eller ja, försök till uppdatering).
I vårt fall är det nog en brandvägg som lägger sig i och stör uppdateringen, vi ska försöka korrigera det och testa igen.

Samtliga verkstäder ska ha blivit informerade men det är ingen garanti för att informationen har hamnat rätt och att den har förståtts.
Men samtliga verkstäder verkar ha lång kö-tid för att få detta utfört, det finns ju liksom en hel drös med andra jobb som ska göras också, servicar o reparationer etc.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget


Sök