2444
Sök

Startmotorn snurrar men solenoiden skjuter inte ut drevet, vad är fel?

19 Inlägg
5 februari 2022
Trådstartare
Har bytt solenoiden på min startmotor, är då en king CAB, men innan jag bytte solenoiden så gick de att starta men sen bytte jag solenoiden och nu snurrar bara startmotorn och drar inte runt vanliga motorn utan spinner bara runt, någon som vet felet?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
5 februari 2022
30moppe skrev:
Har bytt solenoiden på min startmotor, är då en king CAB, men innan jag bytte solenoiden så gick de att starta men sen bytte jag solenoiden och nu snurrar bara startmotorn och drar inte runt vanliga motorn utan spinner bara runt, någon som vet felet?

Varför bytte du solenoiden när allt fungerade?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

19 Inlägg
5 februari 2022
Trådstartare
Jag bytte för att den förra solenoiden hade fått lite spricker och hål i sig, så den hade inte hållt länge så tänkte att de var bättre att byta, det var ett stort hål så ena skruven åkte ut så man behövde trycka in den för de skulle gå att köra på starten

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
5 februari 2022
30moppe skrev:
Jag bytte för att den förra solenoiden hade fått lite spricker och hål i sig, så den hade inte hållt länge så tänkte att de var bättre att byta, det var ett stort hål så ena skruven åkte ut så man behövde trycka in den för de skulle gå att köra på starten

Bytte du till en nu eller en begagnad solenoid?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Avstängd
301 Inlägg
5 februari 2022
Då har du monterat något fel. Ta isär och sätt ihop och prova startmotorn på en provbänk innan du monterar den tillbaka i bilen

19 Inlägg
5 februari 2022
Trådstartare
Det var en ny solenoid från autodoc, inte någon som har en bättre förklaring på hur man byter solenoiden? Kan självklart skicka bilder på den jag har, har bara satt in solenoiden så jag tror sen ska sitta, men kan såklart vara fel

Avstängd
301 Inlägg
5 februari 2022
Varför vill du inte felsöka?

2 845 Inlägg
5 februari 2022
På själva solenoiden har du väl en typ en krok som ska greppa tag i hävarmen till drevet.  Har för mig det ser ut så på dessa. Har du fått dit det rätt?

19 Inlägg
5 februari 2022
Trådstartare
Ja de sitter som en hävarm eller va man ska kalla de i startmotorn som solenoiden ska gå ihop med, jag är ganska säker på att jag för det rätt

2 845 Inlägg
5 februari 2022
Bara ta isär och kolla. Sen provkör den på bänken innan du monterar den i bilen igen.

Avstängd
301 Inlägg
5 februari 2022
uhlin skrev:
Bara ta isär och kolla. Sen provkör den på bänken innan du monterar den i bilen igen.

Det var just det jag skrev precis innan!
Senast redigerat av Robban_F (5 februari 2022)

19 Inlägg
5 februari 2022
Trådstartare
Jag tog precis isär so&#322;eniod och startmotorn, såg inget fel,men ska so&#322;eniode klicka eller liknande när man testar den? För det gör den inte

19 Inlägg
5 februari 2022
Trådstartare
Läste mig till att man skulle kunna testa startmotorn genom att jorda i start och de gjorde jag, sen så tog jag plus och satte på samma skruv som den korta svarta kabeln från start och den började snurra men åkte inte ut något

2 845 Inlägg
5 februari 2022
Minus i godset på startmotorn. Plus där som pluskabeln kommer från batteriet. Sen ström på det lilla uttaget, kan va både plattstift eller en skruv med en liten mutter på.

Då ska solenoiden slå till, drevet kommer fram och den startar.

6 063 Inlägg
5 februari 2022
Jag är ingen expert på startmotorer men solenoiden skall väl både slå till en kontakt som får själva startmotorn att få ström och börja snurra, och skjuta fram drevet. Om startmotorn snurrar fungerar uppenbarligen solenoiden, men kanske är monterad fel så den inte kan påverka drevet? Om det nu är rätt solenoid till den starten, såg den exakt likadan ut?

7 444 Inlägg
6 februari 2022
För mig låter det som om startmotordrevet inte "når fram" till startkransen.
Kan bero på att startmotorn är för kort - vilket inte är fallet för för dig - eftersom det är fråga om samma startmotor, eller hur?
Gaffeln är felmonterad eller utsliten i hålen?

Ett annat känt problem är att startkransen slits på samma ställe, eftersom motorn stannar på samma ställe, och där blir mer eller mindre "tandlös".
I min ungdom när jobbade på en bilverkstad var jag med om att man med gassvets värmde startkransen så den "släppte" från svänghjulet och därefter flyttade startkransen en bit och lät den "krympa fast" i det nya läget.

Även varit med om att vid byte till motor med tjockare svänghjul att distanser på 10 - 15 mm krävts mellan motor och växellåda för att startkransen inte ska ta i kopplingskåpan - då har startmotorn inte "nått fram".
Men du har väl inte bytt vare sig motor eller växellåda, eller hur?

19 Inlägg
6 februari 2022
Trådstartare
Tog isär so&#322;enioden och tittade lite snabbt på va som skulle kunna vara fel, jag har kommit fram till att jag troligen satt so&#322;enioden fel, men det är ju som en liten tryckfjäder eller va man ska kalla det som sitter i so&#322;enioden med två små pinnar eller va man ska kalla de, är det någon som vet hur det ska sitta? Har försökt många gånger men fattar inte hur det ska sitta, det är just de som blivit fel, jag har fått så den sitter fel vilket gör att den inte skjuter ut drevet, är det någon som vet hur det ska sitta på just en startmotor till Nissan king CAB så får ni gärna visa någon bild eller liknande så jag kan sätta min rätt, tacksam för alla svar och tips
Senast redigerat av 30moppe (6 februari 2022)

Sök