3518
Sök

[Volvo V40 D2 2013] Dödsdömd efter körning med trasig vattenpump?

13 Inlägg
11 februari 2022
Trådstartare
#1
Hej.

Har en Volvo V40 (D2, 2013)
17000 mil, inga modifikationer

När vi var ute och körde för en vecka sen började den larma om att den blev överhettad. Vi stannade, väntade tills motortempen gått ned och provade att köra igen ett par gånger. Motortempen började skena efter någon minut varje gång.

Ställde den på Bilias verkstad i Lund, de bytte vattenpumpen för 11000 kr.

Ca 1 dygn efter detta varnar bilen för att kylarvätskenivån är låg. När man öppnar expansionskärlet för att fylla på pyser det till och det rinner in kylarvätska från motorn så att det fylla upp över Max igen. Detta upprepas sedan när man kör vidare.

Vid kontakt med bilia igen säger de att motorn blivit bränd och att detta beteendet kommer fortsätta tills motorn skär, vilket garanterat kommer hända, frågan är bara om det händer om 1 vecka eller om 5 år. Det är bara att ignorera kylarvätskevarningarna till dess.

Då det såklart sänker värdet på bilen från 90000 till 0 kr vill jag gärna ha en second opinion på det. Någon som har någon?

Känns konstigt för mig att motorn skulle vara totalförstörd av att motortempen gått upp (aldrig nått Max) för att omedelbart stängas av efteråt….

Mvh
Joakim
Senast redigerat av Joakim99 (11 februari 2022)

4 143 Inlägg
11 februari 2022
#2
Rent Sporadiskt:
Ny topplockpackning/sotningsats
evt. planing av topplock

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

3 220 Inlägg
11 februari 2022
#3
Hel-aluminiummotorer är väldigt känsliga för överhettning.  Det slår sig och kan spricka.

Visst kan det "bara" vara toppackningen.
Men toppen kan vara skev, och moderna motorer har knappt någon marginal alls för att plana.
Ganska kostsamt med packningsbyte som chansning också.
Kan ju vara blocket som slagit sig också.  Cylinderfoder som lossnat/spruckit, osv.

Dyr läxa, men man stannar motorn omedelbart när den varnar och återstartar inte föränn motorn kallnat 100%. Tyvärr.

Exakt vad som hänt den motorn är omöjligt att svara på.
Men man kan lätt analysera kylvätskan efter förekomst av koloxid. = läckage in i cylinder.
Det borde vara det minsta.

Motorn bör inte dömas ut så utan lite felsökning, i alla fall.
Senast redigerat av Mossan1 (11 februari 2022)

* Voff voff *
10 598 Inlägg
11 februari 2022
#4
Joakim99 skrev:
Känns konstigt för mig att motorn skulle vara totalförstörd av att motortempen gått upp (aldrig nått Max) för att omedelbart stängas av efteråt….

Mvh
Joakim

Du tänker fel, det är vid tempgivaren det inte blev varmare. Men eftersom vattnet inte cirkulerade blev det säkerligen rejält mycket för varmt tex inne i motorn. Därav att den är förstörd nu.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 632 Inlägg
11 februari 2022
#5
Dv6 motorn har lösa cylinderfoder som har en tendens att bli ojämna vid överhettning; Motorblock, topplock och fodrerna är i aluminium.

Sällan packningen går sönder i dessa motorer utan istället läcker de mellan packning och block/eller topp.

De/Dem

13 Inlägg
11 februari 2022
Trådstartare
#6
Brådhis skrev:
Joakim99 skrev:
Känns konstigt för mig att motorn skulle vara totalförstörd av att motortempen gått upp (aldrig nått Max) för att omedelbart stängas av efteråt….

Mvh
Joakim

Du tänker fel, det är vid tempgivaren det inte blev varmare. Men eftersom vattnet inte cirkulerade blev det säkerligen rejält mycket för varmt tex inne i motorn. Därav att den är förstörd nu.

Tänkte lite i de banorna själv faktiskt, synd man inte visste det tidigare

13 Inlägg
11 februari 2022
Trådstartare
#7
Mossan1 skrev:
Hel-aluminiummotorer är väldigt känsliga för överhettning.  Det slår sig och kan spricka.

Visst kan det "bara" vara toppackningen.
Men toppen kan vara skev, och moderna motorer har knappt någon marginal alls för att plana.
Ganska kostsamt med packningsbyte som chansning också.
Kan ju vara blocket som slagit sig också.  Cylinderfoder som lossnat/spruckit, osv.

Dyr läxa, men man stannar motorn omedelbart när den varnar och återstartar inte föränn motorn kallnat 100%. Tyvärr.

Exakt vad som hänt den motorn är omöjligt att svara på.
Men man kan lätt analysera kylvätskan efter förekomst av koloxid. = läckage in i cylinder.
Det borde vara det minsta.

Motorn bör inte dömas ut så utan lite felsökning, i alla fall.

Tack för svar. Jag upplever att vi stannande den omedelbart och inte startade innan fläkten slutat blåsa igen, men kan ju fortfarande ha varit för varmt.

Ska se om någon vill kika på det hela

13 Inlägg
11 februari 2022
Trådstartare
#8
spillolja skrev:
Rent Sporadiskt:
Ny topplockpackning/sotningsats
evt. planing av topplock

Tack. Kostade 37000 så vågar inte försöka det

4 143 Inlägg
11 februari 2022
#9
Joakim99 skrev:
Tack. Kostade 37000 så vågar inte försöka det

Förfrågan bör göras till fler verkstäder, inte bara billia
märkesverkstäder är mer för nyare kärror

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 februari 2022
#10
Joakim99 skrev:
Brådhis skrev:
Joakim99 skrev:
Känns konstigt för mig att motorn skulle vara totalförstörd av att motortempen gått upp (aldrig nått Max) för att omedelbart stängas av efteråt….

Mvh
Joakim

Du tänker fel, det är vid tempgivaren det inte blev varmare. Men eftersom vattnet inte cirkulerade blev det säkerligen rejält mycket för varmt tex inne i motorn. Därav att den är förstörd nu.

Tänkte lite i de banorna själv faktiskt, synd man inte visste det tidigare

Bäst att köra utan kylvätska, för du överhettar den inte alls (enl mätaren)


Nä, men jag förstår inte riktigt problembilden du målar upp med att det pyser och kylarvätska rinner hit och dit.  Normalt sett blir det living hell om du öppnar kylarlocket på en varm bil.  När man bytt detaljer i kylsystemet så kan det finnas luftfickor. Exakt var och hur man luftar en sådan bil vet jag inte. Där emot gjorde min V70 D5 likadant efter att jag bytt bland annat vattenpump.  Jag fyllde på och luftade efter konstens alla regler efter några dagar varnade den för låg nivå och jag vart helt uppgiven. Fyllde på och den varnade igen. Fyllde upp och vips fungerade det. Så i mitt fall var det luft någon stans och det tedde sig som om det läckte.

Jag hade försökt fylla på några gånger med kall motor och se vad som händer.



Sen lite roliga frågor är ju om det verkligen var vattenpumpen? fick du se den trasiga, att den inte funkade?  Du vet verkstäder kan vara de sista på jorden man skall fråga om sin bil. Dom kanske bytte vattenpump bara för du sagt det? sen var felet ett annat ändå?  Jag skulle inte bli förvånad.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

13 Inlägg
11 februari 2022
Trådstartare
#11
torpis skrev:
Joakim99 skrev:
Brådhis skrev:
Du tänker fel, det är vid tempgivaren det inte blev varmare. Men eftersom vattnet inte cirkulerade blev det säkerligen rejält mycket för varmt tex inne i motorn. Därav att den är förstörd nu.

Tänkte lite i de banorna själv faktiskt, synd man inte visste det tidigare

Bäst att köra utan kylvätska, för du överhettar den inte alls (enl mätaren)


Nä, men jag förstår inte riktigt problembilden du målar upp med att det pyser och kylarvätska rinner hit och dit.  Normalt sett blir det living hell om du öppnar kylarlocket på en varm bil.  När man bytt detaljer i kylsystemet så kan det finnas luftfickor. Exakt var och hur man luftar en sådan bil vet jag inte. Där emot gjorde min V70 D5 likadant efter att jag bytt bland annat vattenpump.  Jag fyllde på och luftade efter konstens alla regler efter några dagar varnade den för låg nivå och jag vart helt uppgiven. Fyllde på och den varnade igen. Fyllde upp och vips fungerade det. Så i mitt fall var det luft någon stans och det tedde sig som om det läckte.

Jag hade försökt fylla på några gånger med kall motor och se vad som händer.



Sen lite roliga frågor är ju om det verkligen var vattenpumpen? fick du se den trasiga, att den inte funkade?  Du vet verkstäder kan vara de sista på jorden man skall fråga om sin bil. Dom kanske bytte vattenpump bara för du sagt det? sen var felet ett annat ändå?  Jag skulle inte bli förvånad.

😂

Vår ursprungliga teori var också luftbubblor i systemet, men enligt bilia kan det inte hända med den metod de använder..

Tänkte att seriösa aktörer inte höll på med sån skit… men Bilia fick i uppdrag att felsöka varför den överhettade, vattenpump nämndes aldrig.

För att förtydliga provlembilden,
När vi skulle fylla på kylarvätska var bilen kall - körde den ca en timme utan problem innan och därefter stod den still nån timme och varnade sedan för låg kylarvätskenivå vid start. Då var nivån under Min, men när man sen tog av locket pös det till som när man öppnar en flaska cola och sen rann kylarvätskan liksom tillbaka upp i expansionskärlet från motorn och lade sig strax över Max istället (sög upp överskottet med en liten pump). Detta upprepades 3 gånger på de 3 milen hem. Innan det hela hände första gången efter vattenpumpsbytet körde vi ca 12 mil problemfritt.
Senast redigerat av Joakim99 (11 februari 2022)

13 Inlägg
11 februari 2022
Trådstartare
#12
spillolja skrev:
Joakim99 skrev:
Tack. Kostade 37000 så vågar inte försöka det

Förfrågan bör göras till fler verkstäder, inte bara billia
märkesverkstäder är mer för nyare kärror

Ja såklart 🤔 undrar vad man kan komma undan med

6 139 Inlägg
11 februari 2022
#13
Innan detta hände ...kollade du någon gång kylvätskenivån i expansionkärlet??


Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
11 februari 2022
#14
Joakim99 skrev:
torpis skrev:
Joakim99 skrev:

Tänkte lite i de banorna själv faktiskt, synd man inte visste det tidigare

Bäst att köra utan kylvätska, för du överhettar den inte alls (enl mätaren)


Nä, men jag förstår inte riktigt problembilden du målar upp med att det pyser och kylarvätska rinner hit och dit.  Normalt sett blir det living hell om du öppnar kylarlocket på en varm bil.  När man bytt detaljer i kylsystemet så kan det finnas luftfickor. Exakt var och hur man luftar en sådan bil vet jag inte. Där emot gjorde min V70 D5 likadant efter att jag bytt bland annat vattenpump.  Jag fyllde på och luftade efter konstens alla regler efter några dagar varnade den för låg nivå och jag vart helt uppgiven. Fyllde på och den varnade igen. Fyllde upp och vips fungerade det. Så i mitt fall var det luft någon stans och det tedde sig som om det läckte.

Jag hade försökt fylla på några gånger med kall motor och se vad som händer.



Sen lite roliga frågor är ju om det verkligen var vattenpumpen? fick du se den trasiga, att den inte funkade?  Du vet verkstäder kan vara de sista på jorden man skall fråga om sin bil. Dom kanske bytte vattenpump bara för du sagt det? sen var felet ett annat ändå?  Jag skulle inte bli förvånad.

😂

Vår ursprungliga teori var också luftbubblor i systemet, men enligt bilia kan det inte hända med den metod de använder..

Tänkte att seriösa aktörer inte höll på med sån skit… men Bilia fick i uppdrag att felsöka varför den överhettade, vattenpump nämndes aldrig.

För att förtydliga provlembilden,
När vi skulle fylla på kylarvätska var bilen kall - körde den ca en timme utan problem innan och därefter stod den still nån timme och varnade sedan för låg kylarvätskenivå vid start. Då var nivån under Min, men när man sen tog av locket pös det till som när man öppnar en burk cola och sen rann kylarvätskan liksom tillbaka upp i expansionskärlet från motorn och lade sig strax över Max istället (sög upp överskottet med en liten pump). Detta upprepades 3 gånger på de 3 milen hem. Innan det hela hände första gången efter vattenpumpsbytet körde vi ca 12 mil problemfritt.

finns väll ingen som inte vacum suger systemen innan fyllning då är luftbubblor uteslutet totalt.     det är bara i usa dom är så förbannat korkade och aldrig förstår en så enkel sak.

Kör fort så hinner inget hända...

13 Inlägg
11 februari 2022
Trådstartare
#15
jaka54 skrev:
Innan detta hände ...kollade du någon gång kylvätskenivån i expansionkärlet??

Nej den varnar när den är låg och tror de fyller på på service?

Fyllde dock på den i höstas, har för mig den varnade då.

6 139 Inlägg
11 februari 2022
#16
Man bör då och då själv öppna huven och kolla det mest elementära: Kylvätskenivån i expansionskärlet. luftfilter, oljenivå/byte och filter, eventuella läckage runt slangar och liknande, samt tändstift och tändkablar....gör man det slipper man dyra överraskningar i motorväg.


* Voff voff *
10 598 Inlägg
11 februari 2022
#17
Joakim99 skrev:
För att förtydliga provlembilden,
När vi skulle fylla på kylarvätska var bilen kall - körde den ca en timme utan problem innan och därefter stod den still nån timme och varnade sedan för låg kylarvätskenivå vid start. Då var nivån under Min, men när man sen tog av locket pös det till som när man öppnar en flaska cola och sen rann kylarvätskan liksom tillbaka upp i expansionskärlet från motorn och lade sig strax över Max istället (sög upp överskottet med en liten pump). Detta upprepades 3 gånger på de 3 milen hem. Innan det hela hände första gången efter vattenpumpsbytet körde vi ca 12 mil problemfritt.

Låter iofs helt normalt...? Vad är det du menar är problemet (förutom att du inte ska suga upp nå´t även om den råkar hamna över max när den är varm)? Du ska inte öppna locket när bilen är varm. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
11 februari 2022
#18
jaka54 skrev:
Man bör då och då själv öppna huven och kolla det mest elementära: Kylvätskenivån i expansionskärlet. luftfilter, oljenivå/byte och filter, eventuella läckage runt slangar och liknande, samt tändstift och tändkablar....gör man det slipper man dyra överraskningar i motorväg.

min erfarenhet säger att det sällan gör någon som helst nytta.. när saker jävlas så jävlas dom helt enkelt oavsätt smile

har sprängt kylarslangar på bussar utan minsta synliga skador varken före eller efter förutom en spräng slang..    bra med vatten och stadig temp och inget maskinella problem.. sen Bam och man tömmer 50liter glykol över en bil man just kör om smile

hände mig en gång påvägen hem från Göteborg för något år sen mitt i natten.

haft sönder tändkablar som bara tokdött helt utan förvarning. inga synliga skador och rätt vad det var sluta den tända på en cyl. 

det mesta händer bara för att det kan hända smile

dock är ju en tändkabel inget som skulle stoppa mig..  bilen gjorde 140 på 3cyl   smile

det är inte många gånger man faktist blir stånde men när man blir stånde så finns det ingen förberedning som hade kunnat avhjälpa dom felen jag fått smile

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 februari 2022
#19
Brådhis skrev:
Joakim99 skrev:
För att förtydliga provlembilden,
När vi skulle fylla på kylarvätska var bilen kall - körde den ca en timme utan problem innan och därefter stod den still nån timme och varnade sedan för låg kylarvätskenivå vid start. Då var nivån under Min, men när man sen tog av locket pös det till som när man öppnar en flaska cola och sen rann kylarvätskan liksom tillbaka upp i expansionskärlet från motorn och lade sig strax över Max istället (sög upp överskottet med en liten pump). Detta upprepades 3 gånger på de 3 milen hem. Innan det hela hände första gången efter vattenpumpsbytet körde vi ca 12 mil problemfritt.

Låter iofs helt normalt...? Vad är det du menar är problemet (förutom att du inte ska suga upp nå´t även om den råkar hamna över max när den är varm)? Du ska inte öppna locket när bilen är varm. smile

Exakt. Jag ser samma sak. Allt låter ju ganska normalt. Allt från en verkstad som inte kan något till symtomen som verkar mer normalt än fel

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 328 Inlägg
11 februari 2022
#20
öppna enbart locket är motorn är HELT kall, med andra ord svalnat över natten. Justera nivån till MAX-sträcket. Om den varnar för låg nivå igen så gör samma sak, öppna locket efter att bilen stått över natten, är nivån låg nu? Justera! Som nämnt här innan så kan vissa bilar lufta sig under en lång tid. Se till att köra en längre runda på motorväg så det verkligen får jobba och vrid på max värme i någon minut (ta ner rutorna för att reglera temperaturen i bilen under tiden).

Om det fortsätter krångla efter en vecka så hade jag börjat misstänka att något är trasigt dock.



Sök