11 februari 2022
Trådstartare
Hej.
Har en Volvo V40 (D2, 2013)
17000 mil, inga modifikationer
När vi var ute och körde för en vecka sen började den larma om att den blev överhettad. Vi stannade, väntade tills motortempen gått ned och provade att köra igen ett par gånger. Motortempen började skena efter någon minut varje gång.
Ställde den på Bilias verkstad i Lund, de bytte vattenpumpen för 11000 kr.
Ca 1 dygn efter detta varnar bilen för att kylarvätskenivån är låg. När man öppnar expansionskärlet för att fylla på pyser det till och det rinner in kylarvätska från motorn så att det fylla upp över Max igen. Detta upprepas sedan när man kör vidare.
Vid kontakt med bilia igen säger de att motorn blivit bränd och att detta beteendet kommer fortsätta tills motorn skär, vilket garanterat kommer hända, frågan är bara om det händer om 1 vecka eller om 5 år. Det är bara att ignorera kylarvätskevarningarna till dess.
Då det såklart sänker värdet på bilen från 90000 till 0 kr vill jag gärna ha en second opinion på det. Någon som har någon?
Känns konstigt för mig att motorn skulle vara totalförstörd av att motortempen gått upp (aldrig nått Max) för att omedelbart stängas av efteråt….
Mvh
Joakim
Senast redigerat av Joakim99 (11 februari 2022)