Sviterna av att inte byta bromsvätska regelbundet är att bromsvätskan, som är hygroskopisk, tar upp vatten.
Vatten i bromsvätskan gör att bromsrör och bromscylindrar, både huvudbroms- och hjulbromscylindrar, rostar invändigt.
Hjulbromscylindrarnas kolvar kärvar eller fastnar - eller börjar läcka då packningarna skadas av rosten i cylindrarna,
Dessutom risk för bromsbortfall då upphettade bromsar får vattnet i bromsvätskan att börja koka och bilda ång-/luftbubblor i bromssystemet.
Följden kan bli att bromspedalen "går i botten" utan bromsverkan.
För att sedan, då bromsarna fått svalna, fungera som vanligt.
Har bilen blivit äldre, så att tillsynsprogrammet inte följs, är risken stor att bromsvätskebyte inte sker.
Gamla bilar i kombination med yngre oerfarna bilägare kan vara ödesdigert.
Ovanstående gäller inte Citroen, Rolls Royce och Bentley, som har LHM(eller LHS) i stället för DOT bromsvätskor.
Sammanfattningsvis så kan man förmoda att din ojämna bromsverkan bak beror på kärvande hjulbromscylindrar bak - fast då borde det även renderat en anmärkning på anliggande bromsar.