3246
Sök

Kortsluta bilbatteri 12V

50 Inlägg
24 mars 2022
Trådstartare
Tjena!

Jag hade ett gammalt batteri liggandes i källaren och skulle se om den hade ström, hade inte tillgång till en multimeter. Jag tog en kopparkabel och satte den på + och - kolla om det var ström kvar i den. Då svetsades kabeln typ fast i polen och jag fick inte loss skiten. Kabeln stog och gnista i typ 5 sekunder tills jag fick loss den. Vet att det är inte de smartaste och bästa att göra med ett batteri men dehära batteriet är gammalt och jag skulle bara ha den för att hjälp starta bilen.

Är det farligt att kortsluta batterier så gnista kommer? Kan batteriet explodera? Vad är det värsta som kan hända?

Det är ett vanligt bly batteri på 12V och 100Ah

Avstängd
301 Inlägg
24 mars 2022
Varför provade du inte med en 12V lampa?
Jag tycker batteriet gjorde ett bra jobb att tala om för dig att skaffa en multimeter! Kommer du göra det?
Senast redigerat av Robban_F (24 mars 2022)

50 Inlägg
24 mars 2022
Trådstartare
Robban_F skrev:
Jag tycker batteriet gjorde ett bra jobb att tala om för dig att skaffa en multimeter! Kommer du göra det?

Har skaffat en multimeter nu. De nya batterierna jag har har ett fönster som är grönt när batteriet har ström. Det där var ett gammalt. Det jag tänkte på mera är att om det är farligt att göra det? Hörde att batteriet kan sprängas.

Avstängd
301 Inlägg
24 mars 2022
YZGUCCI skrev:
Har skaffat en multimeter nu. De nya batterierna jag har har ett fönster som är grönt när batteriet har ström. Det där var ett gammalt. Det jag tänkte på mera är att om det är farligt att göra det? Hörde att batteriet kan sprängas.

Ja, om du misstänker det, så är det klokt att inte kortsluta batterier. Eller hur?

4 478 Inlägg
24 mars 2022
Kan mycket väl explodera, i ansiktet/ögonen och kläder...

* Voff voff *
10 669 Inlägg
24 mars 2022
YZGUCCI skrev:
Är det farligt att kortsluta batterier så gnista kommer? Kan batteriet explodera? Vad är det värsta som kan hända?

YZGUCCI skrev:
Det jag tänkte på mera är att om det är farligt att göra det? Hörde att batteriet kan sprängas.

Ja, du ska vara tacksam att inget hände. Sprängkraften i ett batteri är inte att leka med och syran som slungas ut är inget du vill ha på huden eller i ögonen.

Det du gjorde kan inte beskrivas med andra ord än: Ren j-vla idioti! Sorry, men så är det.
Senast redigerat av Brådhis (24 mars 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

50 Inlägg
24 mars 2022
Trådstartare
Brådhis skrev:
YZGUCCI skrev:

YZGUCCI skrev:
Det jag tänkte på mera är att om det är farligt att göra det? Hörde att batteriet kan sprängas.

Ja, du ska vara tacksam att inget hände. Sprängkraften i ett batteri är inte att leka med och syran som slungas ut är inget du vill ha på huden eller i ögonen.

Det du gjorde kan inte beskrivas med andra ord än: Ren j-vla idioti! Sorry, men så är det.

Tror inte att batterier bara sprängs direkt av att kortsluta det. Den måste ju börja koka och bli het och ryka innan något händer. Skitsamma jag har tagit större risker än att kortsluta batterier

Avstängd
301 Inlägg
24 mars 2022
YZGUCCI skrev:
Tror inte att batterier bara sprängs direkt av att kortsluta det. Den måste ju börja koka och bli het och ryka innan något händer. Skitsamma jag har tagit större risker än att kortsluta batterier

Varför ställde du frågan då?

50 Inlägg
24 mars 2022
Trådstartare
Robban_F skrev:
YZGUCCI skrev:

Varför ställde du frågan då?

Ville bara veta om hur farligt det egentligen är om någon annan än mig är mer kunnig kring hur känsliga  batterier är för att explodera

* Voff voff *
10 669 Inlägg
24 mars 2022
YZGUCCI skrev:
Brådhis skrev:
YZGUCCI skrev:

YZGUCCI skrev:

Okej, tron kan förflytta berg... Det du skriver stämmer inte. Du behöver inte ens kortsluta det. Ett batteri kan avge/innehålla knallgas och antänds den, tex genom gnistor (tex för att någon lägger en kabel mellan polerna), så kan batteriet explodera. Helt utan att det först kokar och blir hett... Därför man ska koppla minus sist och till chassit vid starthjälp. Gasen avges i första hand vid laddning, men kan avges även vid urladdning/vila. Men det visste du förstås?
Senast redigerat av Brådhis (24 mars 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 849 Inlägg
25 mars 2022
Robban_F skrev:

Apropå multimeter så säger det ingenting om batteriets skick. Då krävs en batteritestare.

Och kortsluta batteriet är väl kanske inte det smartaste, det brukar i regel gå bra, har man otur går det åt h-vete och man står där med syra full ögonen.

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
25 mars 2022
Brådhis skrev:
YZGUCCI skrev:
Brådhis skrev:
YZGUCCI skrev:

Okej, tron kan förflytta berg... Det du skriver stämmer inte. Du behöver inte ens kortsluta det. Ett batteri kan avge/innehålla knallgas och antänds den, tex genom gnistor (tex för att någon lägger en kabel mellan polerna), så kan batteriet explodera. Helt utan att det först kokar och blir hett... Därför man ska koppla minus sist och till chassit vid starthjälp. Gasen avges i första hand vid laddning, men kan avges även vid urladdning/vila. Men det visste du förstås?

japp man kan halka ute och faceplanta i en vattenpöl och drunkna oxå..    det är ju liksom naturens gång smile

men nu är den kortsluten och smällde inte fungerar batteriet skulle jag inte tveka att använda den om den har ström kvar smile   istort sätt vad det handlar om är ju en rejäl urladdning

Kör fort så hinner inget hända...

3 271 Inlägg
26 mars 2022
Jag har varit med vid några batteriexplosioner.
En med flit under (någorlunda)  "kontrollerade" former.
Låt oss kalla det ungdomssynd tillsammans med några uttråkade polare.

Övriga tre vid starthjälp av större maskiner i kyla där batterierna jobbat kraftigt och avgett gas som antänds av gnista, sannolikt från startkabel.
Vid sådana tillfällen där strömrusning sker eller nyligen har skett ska man vara EXTREMT försiktig.
Ryggen till!

Ett löst batteri som laddat ur över månader på en hylla eller golv = ingen fara.

I samband med laddning eller urladdning kan det alltså smälla.
Och det rejält, och det sprutar syra som förstör ögonen fruktansvärt.
Huden också och kläder givetvis men ögonen är känsligast.
Senast redigerat av Mossan1 (26 mars 2022)

Sök