Sommardäck = idag 8april (snö)

Gjs
8 april 2022 · 2 Inlägg

Hej.
Jag har sommardäck på bilen nu. Men här i V. Götaland i min stad har snöat i två dagar. Vit överallt, snöar fortfarande. Jag ska ute och köra med bilen är nog tvungen... Undra vad är det som gäller, förutom 31mars vinterväglag..

Kan jag få böter?

Tack för svar.

Senast redigerat av Gjs (8 april 2022)

uhlin
8 april 2022 · 2 834 Inlägg

Du får ha sommardäck från 1:a april så böter lär du inte få.  Men ta det lugnt och kör med insidan av huvudet.

diese1
8 april 2022 · 102 Inlägg

Gjs skrev:
Hej.
Jag har sommardäck på bilen nu. Men här i V. Götaland i min stad har snöat i två dagar. Vit överallt, snöar fortfarande. Jag ska ute och köra med bilen är nog tvungen... Undra vad är det som gäller, förutom 31mars vinterväglag..

Kan jag få böter?

Tack för svar.

Det är ju lag på att ha vinterdäck mellan 1 december till 31 mars om det är vinterväglag.
Det betyder väl att efter 31 mars är det inte lag på att ha vinterdäck om det är vinterväglag...

Brådhis * Voff voff *
8 april 2022 · 10 299 Inlägg

uhlin skrev:
Du får ha sommardäck från 1:a april så böter lär du inte få.  Men ta det lugnt och kör med insidan av huvudet.

Om man ger sig ut i snö med sommardäck (efter 1/4!) och någonting händer så är det fullt möjligt att få böter för vårdslöshet i trafik. Så nej, man får inga böter för att man kör med sommardäck, men det innebär inte att man inte kan få böter.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
stoltosmart
8 april 2022 · 885 Inlägg

Sen är väl frågan varför man ger sig ut med sommardäck när det kommit snö?

Är jo enkelt att byta tillbaka till vinterdäck om man nu måste ge sig ut.

Satte på mina sommardäck i mitten av mars men bytte tillbaka nu när jag visste att det skulle bli snö och minusgrader.

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
MrHyde
8 april 2022 · 663 Inlägg

Brådhis skrev:

uhlin skrev:
Du får ha sommardäck från 1:a april så böter lär du inte få.  Men ta det lugnt och kör med insidan av huvudet.

Om man ger sig ut i snö med sommardäck (efter 1/4!) och någonting händer så är det fullt möjligt att få böter för vårdslöshet i trafik. Så nej, man får inga böter för att man kör med sommardäck, men det innebär inte att man inte kan få böter.

Orsakar du en olycka och kör på sommardäck så är det kört så det ryker om det, men blir du stoppad i en flygande eller liknande så får man faktiskt åka på sommardäck och släpper igenom det, även om det är snö.

Live long, and prosper.
husseman
8 april 2022 · 1 605 Inlägg

Hmm, att ge sig ut o åka med sommardäck mitt i snöstorm e´inte smart..men fullt lagligt nu. Snuten kan inte göra nåt, bara att skriva halkolycka..ingen misstanke om brott o lägga ner.
mvh/Husse

panda666
9 april 2022 · 4 261 Inlägg

äre inte polisen som bestämmer om det är vinterväglag? isf är det olagligt att köra i snö med sommardäck, jag var också nära på att skifta till sommar men väntade.

Mossan1
9 april 2022 · 2 879 Inlägg

Man borde ju främst ställa sig den uppenbara frågan:
Varför i hela friden byter man till sommarhjul så tidigt?
I synnerhet, om man inte illa kvickt kan byta tillbaka igen.

Är man utrikesfödd och bott i sydligare land och detta var första vintern i Sverige så kan jag fatta på någon nivå,  men majoriteten har varit med förr och borde ju veta bättre.

Så är det faktiskt.

Och ja, det är mycket oansvarigt att åka med sommardäck i snöväder och det kan ge böter. Tex för vårdslöshet.  Och än värre, någons liv på sitt samvete.

Försök då med ursäkten "det var ju extra erbjudande om däckbyte för nån vecka sen" eller nått annat dumt.
Funkar nog inte mot samvetet och än mindre i rätten.

Senast redigerat av Mossan1 (9 april 2022)

MrHyde
9 april 2022 · 663 Inlägg

Mossan1 skrev:
Man borde ju främst ställa sig den uppenbara frågan:
Varför i hela friden byter man till sommarhjul så tidigt?
I synnerhet, om man inte illa kvickt kan byta tillbaka igen.

Är man utrikesfödd och bott i sydligare land och detta var första vintern i Sverige så kan jag fatta på någon nivå,  men majoriteten har varit med förr och borde ju veta bättre.

Så är det faktiskt.

Och ja, det är mycket oansvarigt att åka med sommardäck i snöväder och det kan ge böter. Tex för vårdslöshet.  Och än värre, någons liv på sitt samvete.

Försök då med ursäkten "det var ju extra erbjudande om däckbyte för nån vecka sen" eller nått annat dumt.
Funkar nog inte mot samvetet och än mindre i rätten.

Dumsnålhet är nog svaret på din fråga. Jag jobbar i däckbranchen och man får alltid höra typ "vill inte slita på dubbarna" eller liknande.
Dumsnålhet är ju orsaken till att folk byter till nya däck för sent, köper billiga skitdäck från kina, eller i detta fall sätter på sommardäck för tidigt eller vinterdäck för sent.

Live long, and prosper.
Utmarks-Loke
9 april 2022 · 5 875 Inlägg

Jag tänkte smyga mig iväg en liten sväng på sommardäcken men kom inte ens av vändplan tongue Nu sitter dubbdäcken på igen. Blev en jäkla skillnad i grepp.

Gjs
13 april 2022 · 2 Inlägg

Dubbdäck ska inte köras när det är 12grader i två veckor. Klart man vill byta till sommar däck. Men plötsligt kom lite snö och därför undrade jag om man får böter.
När vi pratar om samvete eller inte, det är lika farligt att köra med dubbdäck när det är 12 grader ute... testa att bromsa kraftigt så ser du skillnaden.

Vita_Vargen
13 april 2022 · 1 281 Inlägg

MrHyde skrev:

Mossan1 skrev:
Man borde ju främst ställa sig den uppenbara frågan:
Varför i hela friden byter man till sommarhjul så tidigt?
I synnerhet, om man inte illa kvickt kan byta tillbaka igen.

Är man utrikesfödd och bott i sydligare land och detta var första vintern i Sverige så kan jag fatta på någon nivå,  men majoriteten har varit med förr och borde ju veta bättre.

Så är det faktiskt.

Och ja, det är mycket oansvarigt att åka med sommardäck i snöväder och det kan ge böter. Tex för vårdslöshet.  Och än värre, någons liv på sitt samvete.

Försök då med ursäkten "det var ju extra erbjudande om däckbyte för nån vecka sen" eller nått annat dumt.
Funkar nog inte mot samvetet och än mindre i rätten.

Dumsnålhet är nog svaret på din fråga. Jag jobbar i däckbranchen och man får alltid höra typ "vill inte slita på dubbarna" eller liknande.
Dumsnålhet är ju orsaken till att folk byter till nya däck för sent, köper billiga skitdäck från kina, eller i detta fall sätter på sommardäck för tidigt eller vinterdäck för sent.

Nja men när de var 10+ i två veckor och till o med 16+ en av dagarna så känns de ju lite dumt o brumma runt på dubbdäck som låter mer.

Sen har dom flesta lite snyggare sommarfälgar vilket säkert också lockar lite att vårputsa bilen och få på dom

Cuefa Ain't no place like home...
13 april 2022 · 4 630 Inlägg

Gjs skrev:
Dubbdäck ska inte köras när det är 12grader i två veckor. Klart man vill byta till sommar däck. Men plötsligt kom lite snö och därför undrade jag om man får böter.
När vi pratar om samvete eller inte, det är lika farligt att köra med dubbdäck när det är 12 grader ute... testa att bromsa kraftigt så ser du skillnaden.

Efter att ha fått testa just detta i ordnad regi på halkbana kan jag säga att det går INTE att jämföra dubbade däck i + 12 mot sommardäck på snö.
Inte en chans.

Vill du inte slita dubb, skaffa dubbfritt i så fall, så kan du ha dem på längre på våren, lägga på dem tidigare på hösten.
Den största anledningen till att en stor del människor byter till sommardäck så tidigt är för övrigt att det är så jävla mycket ballare med de feta sommarhjulen... Brukar för övrigt vara samma kategori av människor som näst intill åker omkring på genomslagsgummina, för de e ballt med bött-sänkt...

Ja, jag är bitter. (har fyllt 40, så gubb-dragen kommer med stormsteg)
När snösvängen kom härom fredagen så var det en hel bunt med bilar runt uppsala-trakten som KRÖP fram på sina sommardäck.
INTE ok.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
husseman
13 april 2022 · 1 605 Inlägg

Spelar ingen roll- hur man tycker. Finns inget lagkrav på vinterdäck längre, spelar ingen roll om det e´1m snö. E´man galen nog att kasa omkring på sommardäck- så kan inte snuten göra ett skit.
mvh/husse

Utmarks-Loke
13 april 2022 · 5 875 Inlägg

husseman skrev:
Spelar ingen roll- hur man tycker. Finns inget lagkrav på vinterdäck längre, spelar ingen roll om det e´1m snö. E´man galen nog att kasa omkring på sommardäck- så kan inte snuten göra ett skit.
mvh/husse

Ja, förutom att sätta dit dig för vårdslöshet i trafik om du orsakar en olycka då

husseman
13 april 2022 · 1 605 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

husseman skrev:
Spelar ingen roll- hur man tycker. Finns inget lagkrav på vinterdäck längre, spelar ingen roll om det e´1m snö. E´man galen nog att kasa omkring på sommardäck- så kan inte snuten göra ett skit.
mvh/husse

Ja, förutom att sätta dit dig för vårdslöshet i trafik om du orsakar en olycka då

Hmm, intressant- på vilken grund? Vinterdäck krävs inte längre. Oavsett väglag. Det går på ett datum numer. Sen kan kan man tycka vad man vill om detta.
https://polisen.se/lagar-och-regler/tra … ommardack/
mvh/husse

Senast redigerat av husseman (13 april 2022)

Brådhis * Voff voff *
13 april 2022 · 10 299 Inlägg

husseman skrev:

Utmarks-Loke skrev:

husseman skrev:
Spelar ingen roll- hur man tycker. Finns inget lagkrav på vinterdäck längre, spelar ingen roll om det e´1m snö. E´man galen nog att kasa omkring på sommardäck- så kan inte snuten göra ett skit.
mvh/husse

Ja, förutom att sätta dit dig för vårdslöshet i trafik om du orsakar en olycka då

Hmm, intressant- på vilken grund? Vinterdäck krävs inte längre. Oavsett väglag. Det går på ett datum numer. Sen kan kan man tycka vad man vill om detta.

mvh/husse

På vilken grund? För att det helt enkelt klassas som vårdslöshet i trafik om du orsakar en olycka med sommardäck i vinterväglag.

Polisen själva har skrivit detta på ett flertal av sina Facebooksidor tex.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
13 april 2022 · 1 605 Inlägg

Brådhis skrev:

husseman skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Ja, förutom att sätta dit dig för vårdslöshet i trafik om du orsakar en olycka då

Hmm, intressant- på vilken grund? Vinterdäck krävs inte längre. Oavsett väglag. Det går på ett datum numer. Sen kan kan man tycka vad man vill om detta.

mvh/husse

På vilken grund? För att det helt enkelt klassas som vårdslöshet i trafik om du orsakar en olycka med sommardäck i vinterväglag.

Polisen själva har skrivit detta på ett flertal av sina Facebooksidor tex.

Hmm, intressant- finns det nån fällande dom? Efter 30 mars behöver du inte använda vinterdäck enligt lag. Att enskilda poliser tycker det e´galet o försöker få till nån skärpning genom FB betyder ju inte att det är det som gäller. - FB och lagen är 2 skilda saker..som tur e´.

mvh/husse

Brådhis * Voff voff *
13 april 2022 · 10 299 Inlägg

husseman skrev:

Brådhis skrev:

husseman skrev:

Hmm, intressant- på vilken grund? Vinterdäck krävs inte längre. Oavsett väglag. Det går på ett datum numer. Sen kan kan man tycka vad man vill om detta.

mvh/husse

På vilken grund? För att det helt enkelt klassas som vårdslöshet i trafik om du orsakar en olycka med sommardäck i vinterväglag.

Polisen själva har skrivit detta på ett flertal av sina Facebooksidor tex.

Hmm, intressant- finns det nån fällande dom? Efter 30 mars behöver du inte använda vinterdäck enligt lag. Att enskilda poliser tycker det e´galet o försöker få till nån skärpning genom FB betyder ju inte att det är det som gäller. - FB och lagen är 2 skilda saker..som tur e´.

mvh/husse

https://nyhetersto.se/2019/06/25/krasch … -i-trafik/

Sedan finns det en mängd artiklar och intervjuer där poliser påpekar detta...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang