Tjena! Tänkte dela med mig av ett hemligt projekt som tog en oväntad sväng.
Köpte mig en Svart 9-5 Aero från 2002. Relativt nyservad men bilen rök mycket och ägaren trodde det var turbon. Åkte och kikade på bilen, konstaterar att det nog är mer fel men prutar ner och chansar och kör hem den på 3 cylindrar 😅
Lite felsökning så får jag upp felkoder på tändkasset samt misständning cylinder 3. Då tänker jag, hmm… säkert tändstift och kasset som är dålig. Bytte det, ingen skillnad. Tänkte hmm.. kanske någon slang? Något fel i kablaget? Men bilen misstände ändå.
Tillslut var jag trött på felsökandet. Drog på mekonomen köpte en kompression mätare. Cylinder 1,2,4 hade 12.5 bar medans 3an hade 0. Fick inte ens utslag med lite olja i cylindern. Ungefär här gav jag upp.
Sen fick jag en energi kick och bestämde mig för att riva hela toppen.
Tänkte att jag kände ej mig besegrad än! Tar tre dagar att plocka toppen då jag har varit väldigt upptagen men äntligen är den av. Tänkte och bad, hoppades att en ventil var sönder. Kikar ner i cylindern och ser detta…
Ungefär här tappa jag all livslust! Men som sagt man ska aldrig ge upp
Men här sitter jag nu, vet inte riktigt hur jag ska till väga. Har inte möjlighet att byta ut hela motorn dock så kanske jag kan byta kolven. Har inte plats eller något sett att få ut motorn. Så hur tycker ni? Hur har detta ens hänt?
Ska jag skicka in handduken och sälja bilen eller ska jag försöka bygga upp en budget och återuppliva saaben? Kan tillägga att jag insåg att den också hade 3” downpipe och helsystem med racekatt
Mvh Elias