2574
Sök

Nya Nissan Qashqai E-power

Forummoderator
17 996 Inlägg
18 maj 2022
Trådstartare
#1
I höst kommer Qashqai E-power. 3-cylindrig bensinturbo på 156hk samsas med en elmaskin på 190hk. Vad som är av intresse här är att det rör sig om en så kallad seriehybrid... Batteriet är bara på 1,9kWh och bensinmotorn driver enbart en generator. Bilen drivs alltid av elmotorn. Detta ger en rätt intressant gång... Bensinsnurran lever sitt egna liv och kan tillåtas att varva 1500-5000 varv beroende på hur mycket ström som behövs skickas ner i marken.

Vän av matematik kanske undrar om inte denna typ av drift är en smula oekonomisk? Nja, återstår att se. Skatten blir låg i alla fall. Eftersom växellåda saknas och batteriet är litet så blir nog inköpspriset/leasingkostnad ok. Motorn kan konstant ligga på ekonomiska varvtal utom vid hård acceleration.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 056 Inlägg
18 maj 2022
#2
Kanske blir som en grävmaskin eller skylift där motorn går på konstant höga varvtal för att driva hydraulpumpen. De räknar väl ut vilket varvtal på motorn i denna Qashqai som ger mest effekt för bränsledropparna och kör så. Kan bli riktigt jobbigt att sitta och lyssna på, men man får väl hoppas de gjort det någorlunda vettigt.

Of World
3 368 Inlägg
18 maj 2022
#3
Har inte opel ampera / Chevrolet volt liknande lösning? Dom kanske har riktig växellåda?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

6 630 Inlägg
19 maj 2022
#4
Ford Transit Custom PHEV kör med denna lösning

Den är lite.. speciell i karaktären jämfört med Explorer och Kuga

De/Dem

Forummoderator
17 996 Inlägg
20 maj 2022
Trådstartare
#5
Ampera/Volt hade nog en direkt koppling med bensinmotorn. Transit Custom är en plug-in men i övrigt samma upplägg som E-power. Nissan har dock försökt göra motorgången linjär med körupplevelsen så motorns varv ska stämma hyggligt med vad man är van vid, i alla fall de som kört bilar med CVT-låda. Vi får se. Jag har inte fått tillfälle att köra någon ännu.

I Japan finns E-power med en liten sugmotor på 1,2 liter och en mycket mindre elmotor. Okej? Det finns folk som faktiskt bara ska åka till jobbet även i Europa och ger fullständigt fan i vad som pågår under huven på pendlarkälken så länge bilen går snålt och kan framföras i 100 km/h om man önskar.

Jag är en av dessa underliga personer.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 569 Inlägg
20 maj 2022
#6
Läste i Teknikens Värld (premium på nätet) , en test från kort provkörning av denna och det var väl inte direkt översvallande positiva intryck


Sök