Hej! Sedan ett år tillbaka är jag lycklig ägare av en metallicblå Volvo 245 classic. Nu börjar det hända lite grejer med bilen så tänker att det är dax för en forumtråd.
Bilen är som sagt en blå 245 classic, dessutom en av de sista 240st classic bilarna som nummererades med en silverplakett på mittkonsollen, denna har nummer 180. Bilen har b230fd motor och m47 låda och har gått 26000 mil. Ägaren innan mig var en granne som haft bilen sedan 1995 och innan dess ägdes bilen av en bilfirma. När jag köpte bilen hade den inte varit i bruk på över tio år utan bara stått, tyvärr utomhus men på ordentligt underlag. Tidigare ägare va väldigt ordentlig med bilen och alltid haft överdragsklädse så på insidan är bilen i närmare nyskick. Värre är det med rosten. Alla dörrar är kexiga i nederkant och likaså bakluckan, bakskärnarna är som vanligt rostiga men inte så farligt mycket. Som tur är så är den fin under, och i trösklarna m.m. alltså ändas rost i löstagbara luckor och bakskärmarna.
Det jag gjort med bilen sedan jag köpte den är att byta kylare och vattenpump som båda läckte. Ny motorolja, filter och tändstift.
Även luftfiltret byttes ut och i och med detta upptäckte jag att det var lite oljigt i kanalerna till insuget, så jag plockade ned allt mellan luftfiltret och motorn och gjorde rent + nya packningar.
Orsaken till oljan i insuget var vevhusventilationen som va igensatt. Denna byttes tillsammans med flamfälla och alla tillhörande slangar. I samma veva byte jag även egr-ventil du jag hade en låg. Kablarna till bakluckan byte jag även då de var helt av. Den digitala yttertemperaturmätaren som satt i bilen fick sig även en liten uppgradering i form utav knapp och givare för innertemperatur.
Inför besiktningen motionerade jag även upp bromsarna och satte i nya belägg.
Besiktning gick bra förutom lite rost på dragkroken.
Angående rosten på bilen så nöjer jag mig i nuläget med att se till att den inte sprider sig men tanken är att i framtiden fixa all rost på bilen, och kanske ge den en ny lack, men det ligger långt långt fram i tiden.
Härnäst blir det till att stoppa i ac i bilen och även lite annan kul extrautrustning när jag ändå håller på.
Sedan blir det även till att fixa dragkroken inför besiktningen i sommar.
Till vinter när jag inte kommer köra med bilen kanske det även blir en lite större bromsrenovering, nya fjädrar och dämpare och byte av alla bussningar i fram och bakvangnen.
Jag har två stycken ac-anläggningar liggandes som jag tidigare plockat från skroten. Båda från 93or så allt bör passa rakt av. Detta innebär även att det är det nyare och effektivare ac-systemet med knapp istället för termostatvred. Det nya systemet kom 1991 och av någon anledning så bestämde sig Volvo för att 1993 byta från tummgängor i ac-systemet till metriska gängor vilket gör att det är lite knepigt att hitta delar. Dock så hade alla 93or R134a som köldmedium vilket gör att man slipper hålla på med konvertering och använda speciella oljor. Utöver att byta torkfilter och alla O-ringar så kommer det även behövas en ny kondensor, detta finns som tur är fortfarande att köpa från Volvo. Vissa av ledningarna till ACn är lite rostiga men det är förhoppningsvis så pass lite att det fortfarande håller tätt.
Bilen har i nuläget det vanliga värmepaketet så det blir en hel del grejer att byta ut även i bilen.
Fler uppdateringar kommer inom kort då jag börjar montera in ACn.
Bilen är som sagt en blå 245 classic, dessutom en av de sista 240st classic bilarna som nummererades med en silverplakett på mittkonsollen, denna har nummer 180. Bilen har b230fd motor och m47 låda och har gått 26000 mil. Ägaren innan mig var en granne som haft bilen sedan 1995 och innan dess ägdes bilen av en bilfirma. När jag köpte bilen hade den inte varit i bruk på över tio år utan bara stått, tyvärr utomhus men på ordentligt underlag. Tidigare ägare va väldigt ordentlig med bilen och alltid haft överdragsklädse så på insidan är bilen i närmare nyskick. Värre är det med rosten. Alla dörrar är kexiga i nederkant och likaså bakluckan, bakskärnarna är som vanligt rostiga men inte så farligt mycket. Som tur är så är den fin under, och i trösklarna m.m. alltså ändas rost i löstagbara luckor och bakskärmarna.
Det jag gjort med bilen sedan jag köpte den är att byta kylare och vattenpump som båda läckte. Ny motorolja, filter och tändstift.
Även luftfiltret byttes ut och i och med detta upptäckte jag att det var lite oljigt i kanalerna till insuget, så jag plockade ned allt mellan luftfiltret och motorn och gjorde rent + nya packningar.
Orsaken till oljan i insuget var vevhusventilationen som va igensatt. Denna byttes tillsammans med flamfälla och alla tillhörande slangar. I samma veva byte jag även egr-ventil du jag hade en låg. Kablarna till bakluckan byte jag även då de var helt av. Den digitala yttertemperaturmätaren som satt i bilen fick sig även en liten uppgradering i form utav knapp och givare för innertemperatur.
Inför besiktningen motionerade jag även upp bromsarna och satte i nya belägg.
Besiktning gick bra förutom lite rost på dragkroken.
Angående rosten på bilen så nöjer jag mig i nuläget med att se till att den inte sprider sig men tanken är att i framtiden fixa all rost på bilen, och kanske ge den en ny lack, men det ligger långt långt fram i tiden.
Härnäst blir det till att stoppa i ac i bilen och även lite annan kul extrautrustning när jag ändå håller på.
Sedan blir det även till att fixa dragkroken inför besiktningen i sommar.
Till vinter när jag inte kommer köra med bilen kanske det även blir en lite större bromsrenovering, nya fjädrar och dämpare och byte av alla bussningar i fram och bakvangnen.
Jag har två stycken ac-anläggningar liggandes som jag tidigare plockat från skroten. Båda från 93or så allt bör passa rakt av. Detta innebär även att det är det nyare och effektivare ac-systemet med knapp istället för termostatvred. Det nya systemet kom 1991 och av någon anledning så bestämde sig Volvo för att 1993 byta från tummgängor i ac-systemet till metriska gängor vilket gör att det är lite knepigt att hitta delar. Dock så hade alla 93or R134a som köldmedium vilket gör att man slipper hålla på med konvertering och använda speciella oljor. Utöver att byta torkfilter och alla O-ringar så kommer det även behövas en ny kondensor, detta finns som tur är fortfarande att köpa från Volvo. Vissa av ledningarna till ACn är lite rostiga men det är förhoppningsvis så pass lite att det fortfarande håller tätt.
Bilen har i nuläget det vanliga värmepaketet så det blir en hel del grejer att byta ut även i bilen.
Fler uppdateringar kommer inom kort då jag börjar montera in ACn.
Senast redigerat av Oskar245 (26 maj 2022)
0
0
0
0