3118
Sök

Hitta ”Motornummer” på VW PASSAT B6 VR6

50 Inlägg
15 juni 2022
Trådstartare
Hej!

Jag har ett ärende hos polisen där jag är stensäker på att min motor har blivit utbytt i samband med ett kamkedjabyte. Flera saker stämmer ej överens och motorn som sitter nu efter deras ”kamkedjebyte” är helt slut och rostig och har helt andra kabelkoplingar och bultar riktigt allmänt skrot skick jämfört med förra motorn.

Jag anmälde detta till polisen.

Polisen ringer nu mig och frågar. ”Vad är ditt motornummer”.

Vart hittar man ett motornummer på en Passat V6 3,2 2008?

Skulle gärna behöva hjälp att hitta det.

* Voff voff *
10 669 Inlägg
15 juni 2022
Lite nyfiken blir man... Hur är detta ett polisiärt ärende?

Har du anmält en verkstad(?) till polisen för att dom skulle ha bytt ut din (trasiga?) motor mot en annan (fungerande?)?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 271 Inlägg
16 juni 2022
Njaa, Lämnar man in för kamkedjebyte (innan ras) och hämtar med uppenbart annan motor låter det mycket skumt.

Har man haft ras på kamkedjan och enda vettiga lösningen är motorbyte är en annan sak.
Men likväl skall ägaren informeras om det innan det utförs tycker man.
Ägarens beslut.

Vet tyvärr ej exakt var motornumnret finns på en VR6.

Men även om det är fel nummer nu, kan det ju bli problem att bevisa att det var orginalmotorn innan.
Då får man nog också  spåra "nya" motorn i så fall efter ledtrådar när den kan ha hamnat i denna bil.

50 Inlägg
16 juni 2022
Trådstartare
Polisen sa att det var Egenmäktigt förfarande/Stöld. Eftersom jag betalade dem för att byta kamkedja så ska de ej sätta i en annan rostig motor. De hade även tagit sönder massa slangar och rörböjar i samband med motorbytet.

Brådhis skrev:
Lite nyfiken blir man... Hur är detta ett polisiärt ärende?

Har du anmält en verkstad(?) till polisen för att dom skulle ha bytt ut din (trasiga?) motor mot en annan (fungerande?)?

50 Inlägg
16 juni 2022
Trådstartare
Ringde till VW löste motornummret. Verkar vara samma motornummer på alla VR6or

Forummoderator
26 373 Inlägg
16 juni 2022
YZGUCCI skrev:
Ringde till VW löste motornummret. Verkar vara samma motornummer på alla VR6or

Och det numret var/är?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
21 juni 2022
Motormärkbokstäver är inte samma som motornummer...
Oftast ex AWT följt av *123456* som är stansat i blocket

//Valle

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Ain't no place like home...
4 638 Inlägg
21 juni 2022
YZGUCCI skrev:
Hej!

Jag har ett ärende hos polisen där jag är stensäker på att min motor har blivit utbytt i samband med ett kamkedjabyte. Flera saker stämmer ej överens och motorn som sitter nu efter deras ”kamkedjebyte” är helt slut och rostig och har helt andra kabelkoplingar och bultar riktigt allmänt skrot skick jämfört med förra motorn.

Jag anmälde detta till polisen.

Polisen ringer nu mig och frågar. ”Vad är ditt motornummer”.

Vart hittar man ett motornummer på en Passat V6 3,2 2008?

Skulle gärna behöva hjälp att hitta det.

Precis som Valle22 säger har alla liknande motorer samma motorkod, men det finns även ett unikt tillverkningsnummer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-f7b8fcf4b240a551bc14bcc842886a32.jpg

Me hjälp av ditt reg-nr kan jag få fram vad motorblocket hade för löpnummer i din bil, om den är svensksåld.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Sök