Var ute och körde och motorn tappade effekt och blev svårkörd vid låg hastighet, tex när man ska fickparkera så dör motorn lätt. Något ostabil tomgång också och det kändes som motorn inte gick på alla cylindrar. Jag lyfte på huven och såg att ena tändstiftet var något ur position, dvs hade krupit uppåt ur sin plats. Tändstiftet på bilden med en röd pil på ---->
Så jag tryckte ner den igen och då gick motorn bättre igen. Inte lika skakig. Men det är många faktorer här som gör att det är svårt för mig att peka ut exakt vad felet är. Förstår att det är svårt för er också bara genom att kolla på lite bilder och läsa min tråkiga beskrivning.
Frågan är varför tändstiftet har krypit uppåt?
Motorn skakar en del (se klipp
https://youtu.be/NtZeyMc0oO4) vilket kanske påverkar tändstiftet och att vibrationerna gjort att den börjat krypa uppåt? Är det normalt för en motorn att skaka så här mycket?
Dessutom ser det ut som att det läcker en del olja från motorn (se klipp
https://youtu.be/OPJ-Svs2eaU) vilket också bidragit till att tändstiftet "smorts" och har krupit uppåt lättare?
Hur som helst nu när tändstiftet är på plats igen så går den bättre men man får ge den lite gas när man precis startat motorn. Se klipp
https://www.youtube.com/shorts/0O0FCN1embwJag skulle behöva en liten förklaring på hur detta funkar och sambanden mellan problemen med oljeläckaget och vibrationerna.
Oljan ska ju inte finnas där tändstiften är och kan det vara pga det som gör att den är lite ostabil vid start och efter att man har gasat på lite så "bränner" viss del olja bort och det är lättare för tändstiftet att tända? Skulle det hjälpa att ut och köra med den ordentligt för att få bort oljan från tändstiften, dvs att man kan bränna bort oljan i hålen till tändstiften?
Jag är först och främt ute efter lite tip och trix för quick fix! Jag förstår att det är värre saker i grunden till problemet och det spekulerar jag gärna på men jag är inte sugen i första skedet på att göra en motorrenovering