3815
Sök

Bromsarna funkar inte

18 Inlägg
14 juli 2022
Trådstartare
Hej, undrar om nån kan hjälpa ?
Har en 9-3 kombi 2006:a.
Det läcker ingen bromsvätska, (lite fuktigt vid främre oken, men nivån har inte sjunkit i behållaren) ändå tar knappt bromsarna. Tar lite grann när plattan trampas i botten.
Går inte att få upp tryck, då pedalen sjunker nästan till botten direkt vid start.
Är det bara luft i systemet så det räcker att lufta bromsarna?
Eller kan det vara nåt annat också ?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 261 Inlägg
14 juli 2022
Att bromspedalen sjunker vid start om du trycker på den är normalt eftersom motorn bygger upp vacuum. Men den skall definitivt inte sjunka till botten då kan det vara huvudbromscylindern som har dåliga packningar. OBS! Måste bytas omgåendei så fall!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

3 405 Inlägg
14 juli 2022
Första frågan är:
Har man gjort något med bromsarna, eller har detta bara uppstått plötsligt?

Luft kommer inte in utan stora fel, eller, att systemet har öppnats. Tex ok, slang eller rörbyte.
Så lufta är ingen lösning såvida det inte är det som ÅTERSTÅR efter en annan utförd fix.

Har det uppstått av sig själv är det troligen huvudcylinder eller ABS'ens hydrualaggregat som är fel.
Senast redigerat av Mossan1 (14 juli 2022)

1 143 Inlägg
14 juli 2022
Att det är fuktigt vid främre oken låter ju lite misstänkt... Kan vätskan ta sig ut kan luft komma in... (om det faktiskt är bromsvätska och inte nåt annat som fuktar)

7 500 Inlägg
14 juli 2022
Bromsservot(-s membran) sönder?
Slangen mellan mellan bromsservot och insugsröret sönder?
Hur är tomgången?
Ojämn?
Ökar tomgångsvarvet om man sprejar startgas på slangen?

Sök